«Στοχοποιώντας» ελληνικές ναυτιλιακές

«Στοχοποιώντας» ελληνικές ναυτιλιακές

3' 44" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ως ευκαιρία για την προσέλκυση ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών στην επικράτειά τους αντιμετωπίζουν όλα τα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα τα Ποσειδώνια, εν μέσω της αβεβαιότητας για το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο που έχουν δημιουργήσει οι αμφιλεγόμενες πιέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Αθήνα για αλλαγές. Σιγκαπούρη, Χονγκ Κονγκ, Κύπρος και Μάλτα έχουν ήδη προγραμματίσει σειρά επαφών, όπως και το Dubai Maritime City, το Shanghai Maritime and Finance Excellence Centre, το Vancouver International Maritime Centre και το Cluster Maritime Luxembourgeois. Πολλοί ακόμα εκπρόσωποι ξένων ναυτιλιακών κέντρων αλλά και όλων των νηολογίων θα είναι παρόντες στην Αθήνα, για να παρουσιάσουν στον ελληνικό εφοπλισμό τα κίνητρα και τις ευκολίες που προσφέρουν. Σε αυτό το πλαίσιο αποκτά ίσως πρόσθετη σημασία η πρόσφατη προειδοποίηση του προέδρου της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, Θ. Βενιάμη, πως «η ελληνική ναυτιλία μπορεί και πρέπει να συνεχίσει να προσφέρει στην εθνική αλλά και ευρωπαϊκή οικονομία, διατηρώντας την ανταγωνιστικότητά της. Μία ανταγωνιστικότητα που σήμερα διακυβεύεται εξαιτίας πρόσφατων άστοχων πολιτικών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με κίνδυνο να προκληθεί φυγή, όχι μόνο του ελληνόκτητου στόλου, αλλά και του ευρύτερου ευρωπαϊκού, εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης με μετεγκατάσταση σε πιο φιλόξενα διεθνή ναυτιλιακά κέντρα».

Η χρηματοδότηση της ναυτιλίας από τις τράπεζες θα ξαναρχίσει, αλλά θα είναι ακριβότερη από ό,τι ήταν στο παρελθόν, εκτιμά ο Νίκος Καρέλλης, πρώην διευθυντής ναυτιλιακών χρηματοδοτήσεων της HSBC και παλαιότερα των Bank of America και Midland, ο οποίος βραβεύθηκε πριν από λίγες μέρες για την 35ετή προσφορά του στη ναυτιλία και στις τράπεζες από την Ενωση Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας. «Είναι ιστορικά αποδεδειγμένο ότι οι τράπεζες έχουν μικρή μνήμη», ανέφερε στη σχετική εκδήλωση, επισημαίνοντας τη διαφορά στις ναυτιλιακές χρηματοδοτήσεις σήμερα σε σχέση με τις δεκαετίες ‘80 και ‘90.

Ελληνοκορεατικό forum

Η πρεσβεία της Δημοκρατίας της Κορέας και το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών συνδιοργανώνουν ελληνοκορεατικό forum ναυτιλιακής συνεργασίας. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 8 Ιουνίου, στο πλαίσιο της διεθνούς ναυτιλιακής εκθεσης Ποσειδώνια, και στοχεύει στο να αναδειχθούν η τρέχουσα κατάσταση και οι προοπτικές του τομέα της ναυτιλίας, οι τεχνολογικές εξελίξεις στη ναυπηγοεπισκευή, οι δυνατότητες εμπορικής συνεργασίας, καθώς και οι χρηματοδοτικές λύσεις για τη ναυτιλία, που προσφέρονται από τράπεζες στην Ελλάδα και στην Κορέα. Στην εκδήλωση θα μιλήσουν ο υπουργός Ναυτιλίας Θόδωρος Δρίτσας, ο υφυπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Μάρδας και προσωπικότητες από τον χώρο της ελληνικής αλλά κυρίως της κορεατικής ναυτιλίας.

Ισπανική προέλαση

Σε προχωρημένες συζητήσεις για τη δραστηριοποίησή της στην κυοφορούμενη αγορά «κόκκινων» δανείων στην Ελλάδα βρίσκεται η ισπανική επενδυτική τράπεζα Nmas1 Dinamia SA (N+1). Η τράπεζα δραστηριοποιείται στο λεγόμενο mid market, δηλαδή σε επιχειρηματικές συμφωνίες αξίας έως και 500 εκατομμυρίων ευρώ. Αν και άγνωστη στην Αθήνα, κατατάσσεται φέτος μεταξύ του top 5 στη διεθνή αγορά όπου δραστηριοποιείται, μετά τη Lazard και τη Rothschild. Μάλιστα, η τράπεζα έχει συστήσει θυγατρική εταιρεία στην Ελλάδα και από την αρχή του χρόνου έχει αποκτήσει γραφεία στην Αθήνα, ενώ έχει στελεχωθεί και με Ελληνες επενδυτικούς τραπεζίτες με ενδελεχή γνώση της αγοράς. Στόχος της είναι τόσο η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών όσο και χρηματοδοτήσεων σε υπό αναδιάρθρωση εταιρικά σχήματα, και μιλώντας με τον επικεφαλής της η «Κ» αποκόμισε την αίσθηση πως οι εξελίξεις στη διαχείριση των «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων ενδέχεται να τρέξουν γρηγορότερα απ’ ό,τι εκτιμάται μέχρι στιγμής.

Ολλανδικά μοντέλα…

Με αφορμή τη συζήτηση που έχει ανοίξει σχετικά με το καρτέλ που αποκάλυψε η Επιτροπή Ανταγωνισμού στο κομμάτι των δημοσίων έργων και τη «σύγκριση» που γίνεται με το αντίστοιχο ολλανδικό παράδειγμα, η στήλη έχει να σημειώσει τα εξής: Κατ’ αρχήν, κεντρικό σημείο του ολλανδικού καρτέλ ήταν το γεγονός ότι –σύμφωνα με τον πληροφοριοδότη και τις ανακρίσεις που ακολούθησαν αργότερα– οι τιμές των έργων ήταν 20% έως 50% φουσκωμένες, κάτι που στην Ελλάδα, από μια πρώτη ματιά, δεν φαίνεται να ήταν ο στόχος. Εδώ η κεντρική επιδίωξη ήταν ο έλεγχος του μεριδίου της αγοράς, καθώς για να τον εξυπηρετήσουν, πολλές εταιρείες δούλευαν κάτω από το κόστος, κάνοντας στη συνέχεια αναθεωρήσεις προϋπολογισμών.

Οταν στην Ολλανδία τελείωσαν οι έρευνες από την εκεί Επιτροπή Ανταγωνισμού, η επιβολή ποινών θα οδηγούσε στη συντριβή του κατασκευαστικού τομέα. Ετσι η επιτροπή, υπό τον Πιετ Κάλμπφλαϊς, αποφάσισε να προχωρήσει σε συνεννόηση με την κυβέρνηση, σε μια διαδικασία διευθέτησης αντίστοιχη με εκείνη που διαγράφεται τώρα από το άρθρο 106 του νόμου που ψηφίσθηκε στην ελληνική Βουλή. Συνολικά τιμωρήθηκαν 1.400 εταιρείες από το σύνολο του κατασκευαστικού τομέα για τη διαχείριση 180 εκατ. ευρώ τον χρόνο, σε κέρδη που έμπαιναν σε παράλληλους λογαριασμούς. Το αδίκημα ήταν ώς το 1993 ανύπαρκτο, καθώς μέχρι τότε το κράτος ανεχόταν τα καρτέλ. Η πρακτική τους έγινε εντελώς παράνομη το 1999. Αλλά η διευθέτηση του 2002 άλλαξε συνολικά τον τρόπο της δράσης των εταιρειών που το απάρτιζαν.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT