Στήριξη παρέχει το Βερολίνο σε γερμανικούς κολοσσούς

Στήριξη παρέχει το Βερολίνο σε γερμανικούς κολοσσούς

3' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το γερμανικό δημόσιο είναι έτοιμο να αγοράσει μερίδιο σε βασικές βιομηχανίες της χώρας, ώστε να τις προστατεύσει από ενδεχόμενη εξαγορά από ξένες εταιρείες, δήλωσε χθες ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας Πέτερ Αλτμάιερ, παρουσιάζοντας τη νέα βιομηχανική πολιτική της χώρας. Πρόκειται για σημαντική αλλαγή, την ώρα που ενισχύεται παγκοσμίως ο οικονομικός προστατευτισμός ενώ η γερμανική οικονομία βρίσκεται σε φάση στασιμότητας. Η νέα στρατηγική είναι ζωτικής σημασίας για την προστασία της ευημερίας της Γερμανίας, είπε ο Αλτμάιερ και άφησε να εννοηθεί ότι θα ακολουθήσει η δημιουργία επενδυτικού ταμείου, ώστε να υποστηριχθούν σημαντικές εταιρείες, όπως οι αυτοκινητοβιομηχανίες, η Siemens, η ThyssenKrupp και η Deutsche Bank.

Η αλλαγή πολιτικής και η υιοθέτηση πολύ πιο αμυντικής στάσης οφείλονται, σε μεγάλο βαθμό, στην ανησυχία του Βερολίνου για τον όλο και πιο σημαντικό ρόλο της Κίνας στην παγκόσμια επιχειρηματική σκηνή. Η εξαγορά γερμανικών εταιρειών από ξένες –ιδίως κινεζικές– εταιρείες που αποκτούν την τεχνογνωσία των γερμανικών υπονομεύει τη βιομηχανική βάση της Γερμανίας και την ευημερία της χώρας. Ο Αλτμάιερ επισήμανε πως ζωτικής σημασίας για τη χώρα είναι οι εξής κλάδοι: χάλυβα και αλουμινίου, χημικών, κατασκευής μηχανημάτων και εργοστασίων παραγωγής ενέργειας, οπτικών, αυτοκινήτων, ιατρικού εξοπλισμού, «πράσινων» τεχνολογιών, άμυνας, αεροδιαστημικής και τρισδιάστατων εκτυπώσεων. Οσον αφορά τον τρόπο με τον οποίον σκοπεύει το Βερολίνο να προστατεύσει αυτούς τους κλάδους, ο Αλτμάιερ ανέφερε πως η κρατική υποστήριξη «ενδέχεται να φθάσει μέχρι το σημείο να αναλάβει, προσωρινά, μερίδιο σε εταιρείες – όχι να τις εθνικοποιήσουμε και να τις διοικήσουμε μακροπρόθεσμα, αλλά να αποτρέψουμε την πώληση βασικών τεχνολογιών και τη φυγή τους από τη χώρα».

Παρουσιάζοντας χθες την έκθεση «Εθνική Βιομηχανική Στρατηγική 2030», ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας προειδοποίησε πως η υπονόμευση της βιομηχανικής βάσης της χώρας του θα οδηγούσε σε επιδείνωση του επιπέδου της παιδείας, σε υποβάθμιση του περιβάλλοντος και σε πτώση του βιοτικού επιπέδου, ενώ, λέγοντας πως «το μέγεθος έχει σημασία», υπογράμμισε τη σημασία δημιουργίας εθνικών και ευρωπαϊκών εταιρειών-πρωταθλητών. «Το γεγονός ότι δεν έχει δημιουργηθεί στη Γερμανία σχεδόν καμία εταιρεία αυτού του μεγέθους για πολλά χρόνια αποτελεί λόγο ανησυχίας», αναφέρεται στην έκθεση. Η μεταμόρφωση της Κίνας από πελάτη σε ανταγωνιστή τα τελευταία χρόνια, σε συνδυασμό με την εξέλιξη νέων τεχνολογιών, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, έχει αναγκάσει το Βερολίνο να υιοθετήσει πολύ πιο αμυντική στάση όσον αφορά τις γερμανικές βιομηχανίες. Παράλληλα, η οικονομία της χώρας αναπτύχθηκε το 2018 με ρυθμό 1,5%, τον χαμηλότερο των τελευταίων πέντε ετών, ενώ προβλέπεται να αναπτυχθεί το 2019 με ρυθμό μόλις 1%. Βέβαια, ορισμένοι οικονομολόγοι, όπως ο Λαρς Φελντ του οικονομικού ινστιτούτου Ifo, έχουν επικρίνει τη νέα βιομηχανική στρατηγική ως ασύμβατη με την οικονομία της αγοράς, ωστόσο ο Αλτμάιερ απάντησε χθες πως «μπορούμε να επιτύχουμε μεταβολή, ώστε η Γερμανία, αντί να είναι παθητικός θεατής μιας εξέλιξης που ισχύει πλήρως σε ΗΠΑ, Ιαπωνία και Κίνα, να ενεργεί και να διαμορφώνει και πάλι».

Κόντρα με την Κομισιόν

Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής απάντησε χθες στους Γάλλους και τους Γερμανούς επικριτές της πολιτικής ανταγωνισμού που ασκεί η Κομισιόν, καθώς οι Βρυξέλλες ετοιμάζονται, ενδεχομένως και σήμερα, να ασκήσουν βέτο στη συγχώνευση των επιχειρήσεων σιδηροδρόμων των Siemens – Alstom. Η αντιμονοπωλιακή πολιτική που ασκεί η Επιτροπή επιτρέπει την ανάδυση ισχυρών εταιρειών στην Ευρώπη, είπε χθες ο Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ. Στα τριάντα σχεδόν χρόνια από τότε που άρχισαν να ισχύουν οι ευρωπαϊκοί νόμοι περί συγχωνεύσεων, η Επιτροπή έχει εγκρίνει τη συγχώνευση σχεδόν έξι χιλιάδων εταιρειών, ενώ εμπόδισε τη συγχώνευση λιγότερων από 30, είπε ο κ. Γιούνκερ απαντώντας έμμεσα στον Γάλλο υπουργό Οικονομικών Μπρινό Λε Μερ και στον Γερμανό υπουργό Πέτερ Αλτμάιερ που έχουν κατηγορήσει την Κομισιόν για αφελή στάση στο θέμα της συγχώνευσης Siemens – Alstom, η οποία έχει ως στόχο την ενίσχυσή τους ώστε να αποτελέσουν ευρωπαϊκό πρωταθλητή που θα είναι σε θέση να ανταγωνιστεί την κινεζική κρατικά ελεγχόμενη εταιρεία σιδηροδρόμων CRRC. «Αυτό το μήνυμα απευθύνεται σε όσους λένε πως η Κομισιόν απαρτίζεται από τυφλούς, ηλίθιους τεχνοκράτες. Πιστεύουμε στον ανταγωνισμό, αρκεί να είναι θεμιτός», ανέφερε ο κ. Γιούνκερ.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT