Booking: Πρόστιμο 413 εκατ. ευρώ για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης

Booking: Πρόστιμο 413 εκατ. ευρώ για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης

Η αρμόδια επιτροπή για τον ανταγωνισμό στην Ισπανία διαπίστωσε ότι η Booking επιβάλλει αθέμιτους εμπορικούς όρους. Η εταιρεία κρατήσεων δήλωσε ότι θα προσφύγει στη δικαιοσύνη κατά της απόφασης.

3' 20" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η Εθνική Επιτροπή Αγορών και Ανταγωνισμού (CNMC) της Ισπανίας ανακοίνωσε την επιβολή προστίμου ύψους 413 εκατ. ευρώ στην Booking.com με την κατηγορίας της κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης και της παραβίασης του νόμου για την προστασία του ανταγωνισμού και της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα ασκήσει έφεση κατά της απόφασης ενώπιον της δικαιοσύνης.

Πρόκειται, ιστορικά, για το μεγαλύτερο πρόστιμο που έχει επιβάλει η ισπανική ρυθμιστική αρχή, που σύμφωνα με την εφημερίδα El Pais αρχικά προβλεπόταν να είναι ακόμη μεγαλύτερο (485 εκατ. ευρώ). Στο παρελθόν έχει επιβάλει πρόστιμα 203 εκατ. σε εταιρείες πολιτικών έργων το 2022, στις Amazon και Apple (194 εκατ. το 2023), σε γαλακτοβιομηχανίες (168 εκατ. το 2015), στις Atresmedia και Mediaset (154 εκατ. το 2019) και σε αυτοκινητοβιομηχανίες (131 εκατ. το 2015).

Η ρυθμιστική αρχή επισημαίνει ότι η εταιρεία έχει υποπέσει σε κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της τουλάχιστον δύο φορές από την 1η Ιανουαρίου 2019 έως σήμερα, επιβάλλοντας αρκετούς αθέμιτους εμπορικούς όρους σε ξενοδοχεία που βρίσκονται στην Ισπανία και χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες διαμεσολάβησης κρατήσεων, ακυρώνοντας στην ουσία τον ανταγωνισμό με άλλα διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία που προσφέρουν τις ίδιες υπηρεσίες. Σύμφωνα με τη CNMC, το μερίδιο της Booking.com στην Ισπανία κυμάνθηκε μεταξύ 70% και 90% κατά την περίοδο που ερευνήθηκε.

Το 2021, η Ισπανική Ενωση Διευθυντών Ξενοδοχείων και η Ενωση Ξενοδοχειακών Επιχειρήσεων της Μαδρίτης κατήγγειλαν την εταιρεία για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της. Τον Οκτώβριο του 2022, η CNMC άνοιξε φάκελο για το θέμα και από την έρευνά της διαπίστωσε ότι η Booking.com παραβιάζει τους κανόνες του ανταγωνισμού.

Άδικοι εμπορικοί όροι και αδιαφάνεια

Οι παραβιάσεις αφορούν άδικους εμπορικούς όρους σε ξενοδοχεία, συμπεριλαμβανομένης ρήτρας τιμής, η οποία τους εμποδίζει να προσφέρουν τα δωμάτιά τους στις δικές τους ιστοσελίδες κάτω από την τιμή που προσφέρουν στο Booking, ενώ η εταιρεία διατηρεί για την ίδια το δικαίωμα μονομερούς μείωσης της τιμής που προσφέρουν τα ξενοδοχεία μέσω της εφαρμογής της.

Επιπλέον, διαπιστώνει έλλειψη διαφάνειας στις πληροφορίες σχετικά με τον αντίκτυπο και την κερδοφορία της εγγραφής στα προγράμματα Preferente, Preferente Plus και Genius της Booking, κυρίως όσον αφορά τους όρους που τα διέπουν. Επίσης, καταγράφει κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης, περιορίζοντας τον ανταγωνισμό έναντι άλλων διαδικτυακών ταξιδιωτικών γραφείων, καθώς επιβάλλει τη χρήση του συνολικού αριθμού κρατήσεων για ένα ξενοδοχείο μέσω της κράτησης ως κριτήριο τοποθέτησης στη λίστα προκαθορισμένων αποτελεσμάτων της εταιρείας. Αυτό ενθαρρύνει τα ξενοδοχεία να συγκεντρώνουν τις online κρατήσεις τους μόνο μέσω Booking, εμποδίζοντας τους ανταγωνιστές να εισέλθουν ή να επεκταθούν στην αγορά. Τέλος, επειδή η λειτουργία της Booking διέπεται από το ολλανδικό δίκαιο, τα ξενοδοχεία βρίσκουν πολλά εμπόδια όταν επιδιώκουν να προσφύγουν εναντίον της.

Προσφεύγει στη δικαιοσύνη

Η Booking.com δήλωσε ότι προτίθεται να ασκήσει έφεση κατά της απόφασης στο ισπανικό Εθνικό Δικαστήριο, αναφέροντας ότι «δεν συμφωνεί με την τελική απόφαση του ρυθμιστικού φορέα και σκοπεύει να ακολουθήσει τα σχετικά νομικά κανάλια για να ασκήσει έφεση σε αυτήν την πρωτοφανή απόφαση. Όπως έχει εκφράσει προηγουμένως η Booking.com, ο νόμος για τις ψηφιακές αγορές της ΕΕ είναι το κατάλληλο φόρουμ για να συζητηθούν και να αξιολογηθούν αυτά τα ζητήματα, επειδή επιτρέπει τη συμφωνία λύσεων που ισχύουν σε όλη την Ευρώπη και όχι από χώρα προς χώρα».

Τι λένε οι Βρυξέλλες

Ωστόσο, η Booking δεν δέχεται πιέσεις μόνο στην Ισπανία, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπαθεί να αποτρέψει μεγάλες αμερικανικές πολυεθνικές τεχνολογίας από το να χρησιμοποιήσουν το υψηλό μερίδιο αγοράς τους στη διαμεσολάβηση υπηρεσιών σε εταιρείες και ιδιώτες και με τον τρόπο αυτό να καταχρώνται τη δεσπόζουσα θέση τους στην αγορά επιβάλλοντας πρακτικές που πλήττουν τον ανταγωνισμό.

Τον Μάιο, η Ε.Ε. αναφερόμενη στην Booking την συμπεριέλαβε στην ομάδα των εταιρειών που είναι «υπερ-ρυθμιζόμενες», σημειώνοντας ότι «οι κρατήσεις είναι ένας σημαντικός παράγοντας στο τουριστικό οικοσύστημα στην Ισπανία και [σ.σ. η Booking] έχει οριστεί ως ρυθμιστής πρόσβασης του. Θα εργαστούμε για να διασφαλίσουμε ότι πληροί τις υποχρεώσεις που ορίζονται στον νόμο για τις ψηφιακές αγορές εντός έξι μηνών. Η σχετική ευρωπαϊκή νομοθεσία (DMA), πρόσθεσε η Ευρωπαϊκή επιτροπή «είναι ένας ισχυρός μηχανισμός, αλλά ταυτόχρονα και ένα ευέλικτο εργαλείο για τον εντοπισμό και τη ρύθμιση εταιρειών που έχουν αυτόν τον ρόλο».

Πηγή: El Pais

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT