Ολοένα εντονότερο πολιτικό χρώμα και ευρωπαϊκές διαστάσεις παίρνει η διαμάχη για την απόκτηση της γαλλικής βιομηχανίας Alstom, με τη Γερμανίδα καγκελάριο Αγκελα Μέρκελ να τάσσεται υπέρ της ενδεχόμενης συμμαχίας της με τη Siemens. Αρχικά διεκδίκησε την Alstom, η οποία κατασκευάζει ηλεκτροπαραγωγικούς σταθμούς και υπερταχείες, η αμερικανική General Electric (GE), προκαλώντας κραδασμούς στους κόλπους της γαλλικής κυβέρνησης, η οποία εμφανίστηκε διχασμένη. Στη συνέχεια εξεδήλωσε ενδιαφέρον και η γερμανική Siemens. Η Αγκελα Μέρκελ εξέφρασε την υποστήριξή της σε μία δυνητική συμφωνία μεταξύ Alstom και Siemens, διευκρινίζοντας, βέβαια, πως η τελική απόφαση εναπόκειται στις διοικήσεις και στους μετόχους των εταιρειών. Στο ίδιο ακριβώς μήκος κύματος είχε κινηθεί και ο Γάλλος πρόεδρος, Φρανσουά Ολάντ, τον οποίο είχε προηγουμένως συναντήσει η κυρία Μέρκελ.
Θα πρέπει, πάντως, να επισημανθεί πως, ανεξαρτήτως των λεγομένων των δύο Ευρωπαίων ηγετών περί της ανεμπόδιστης λειτουργίας της αγοράς, τόσο το Παρίσι όσο και το Βερολίνο θα επιθυμούσαν να αποκρουσθεί η προσέγγιση της αμερικανικής General Electric, η οποία ενδιαφέρεται κυρίως για τις ενεργειακές δραστηριότητες της Alstom. Mία πιθανή συνένωση δυνάμεων Alstom – Siemens θα αναδείκνυε δύο ευρωπαϊκές «πρωταθλήτριες» στους σιδηροδρόμους και στις γεννήτριες ηλεκτρικού ρεύματος. Ο Γάλλος πρόεδρος και η Γερμανίδα ομόλογός του διεμήνυσαν πως αναμένουν η Siemens να καταθέσει επισήμως προσφορά. Η Alstom, από πλευράς της, ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα ότι το διοικητικό της συμβούλιο είναι ικανοποιημένο από την προσφορά της GE. Ωστόσο, θα κρατήσει την πόρτα ανοιχτή και στη Siemens, εφόσον καταθέσει έως τα τέλη Μαΐου τις προτάσεις της.
Είναι αξιοσημείωτο, πάντως, πως οι πρώτες αντιδράσεις του Παρισιού, όταν έγινε γνωστή η πρόθεση της αμερικανικής GE για την Alstom, ήταν αμφίσημες. Ο μεν Φρανσουά Ολάντ τήρησε ίσες αποστάσεις, λέγοντας πως οι προτάσεις τόσο της GE όσο και της Siemens θέλουν βελτίωση αναφορικά με τις θέσεις εργασίας μετά την εξαγορά. Ο δε υπουργός Βιομηχανίας, Aρνό Μοντεμπούργκ, ουσιαστικά προειδοποίησε τη διοίκηση της Alstom ότι χωρίς τη δική του έγκριση καμία συμφωνία δεν προχωρεί. Η Alstom απασχολεί περισσότερους από 93.000 εργαζόμενους, προμηθεύει τους πυρηνικούς αντιδραστήρες της Γαλλίας με καίριο εξοπλισμό και κατασκευάζει τις υπερταχείες TGV. «Alstom και GE έχουν τη δική τους ατζέντα, αλλά και η κυβέρνηση τη δική της», δήλωσε έντονα ο κ. Μοντεμπούργκ. Σε τι ακριβώς, όμως, έγκειται μία συμφωνία μεταξύ GE και Alstom; Ο αμερικανικός κολοσσός, ο οποίος διαθέτει άφθονο ρευστό για να κάνει εξαγορές, επιδιώκει αντί 12 δισ. δολαρίων να αποκτήσει τον βραχίονα της κατασκευής ηλεκτροπαραγωγικών σταθμών της Alstom. Οι εν λόγω δραστηριότητες αντιστοιχούν σε ποσοστό άνω του 70% των ετησίων εσόδων της γαλλικής επιχείρησης, ενώ η κατασκευή υπερταχειών καλύπτει το υπόλοιπο. Εξασφαλίζοντας τον ενεργειακό βραχίονα, η GE θα ανοίξει νέα πεδία στην κατασκευή αεριοστροβίλων στην Ευρώπη και στις αναδυόμενες αγορές. Παράλληλα, θα της δώσει πρόσβαση στις δραστηριότητες παραγωγής και διανομής ενέργειας. Η δε γερμανική Siemens προτείνει μία συμφωνία υπό τη μορφή ρευστού και ανταλλαγή περιουσιακών στοιχείων με τη γαλλική Alstom, προσβλέποντας στις δραστηριότητές της στα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και στην παραγωγή συμβατικής και ανανεώσιμης ενέργειας. Κατά τη Siemens, οι δραστηριότητες αυτές αποτιμώνται στα 14-15 δισ. δολάρια. Στο πλαίσιο των ανταλλαγών, ο γερμανικός κολοσσός πρότεινε η Alstom να συγχωνεύσει τμήμα των δραστηριοτήτων του στους σιδηροδρόμους με τις δικές της στην κατασκευή υπερταχειών. Τέλος, η Siemens δεσμεύθηκε να διατηρήσει τις θέσεις εργασίας στη Γαλλία τουλάχιστον για τρία χρόνια.