Χρηματοδότηση δημοσίων επενδύσεων μέσω ιδιωτικοποιήσεων στη Γερμανία

Χρηματοδότηση δημοσίων επενδύσεων μέσω ιδιωτικοποιήσεων στη Γερμανία

2' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με στόχο τη χρηματοδότηση δημόσιων επενδύσεων σε υποδομές και την αξιοποίηση των ευνοϊκών συνθηκών που επικρατούν σήμερα στις αγορές, η κυβέρνηση της Αγκελα Μέρκελ δρομολογεί την πώληση μεριδίων της Deutsche Telekom και της Deutsche Post. Τα σχέδια πώλησης θα παρουσιαστούν σήμερα στο γραφείο της Γερμανίδας καγκελαρίου για να αποφασιστεί το επόμενο βήμα, δηλαδή εάν θα πουληθούν μερικώς ή εξ ολοκλήρου τα μερίδια του γερμανικού κράτους στις δύο εταιρείες.

Η οικονομία της Γερμανίας παρουσιάζει συσσωρευμένα σημάδια επιβράδυνσης, θέτοντας σε κίνδυνο τις προβλέψεις κρατικών εσόδων από φόρους. Χθες, ο επικεφαλής του ινστιτούτου Ifo, Χανς Βέρνερ Σιν, προστέθηκε στη λίστα επιφανών οικονομολόγων και διεθνών οργανισμών που προειδοποιούν πως η Γερμανία φλερτάρει επικίνδυνα με την ύφεση. Σε αυτό το κλίμα αβεβαιότητας, η εξασφάλιση πρόσθετων εσόδων για το κράτος από μερικές ή εξ ολοκλήρου ιδιωτικοποιήσεις προσφέρει μια δικλίδα ασφαλείας για την κυβέρνηση.

Είναι σαφές πως το Βερολίνο επιθυμεί να εκμεταλλευτεί την άνοδο των μετοχών των δύο εταιρειών που έχει σημειωθεί την τελευταία διετία. Με την εξασφάλιση όσο το δυνατόν υψηλότερων εσόδων από την πώληση μεριδίων της θα μπορεί να χρηματοδοτήσει δημόσιες επενδύσεις σε υποδομές που υποσχέθηκε πρόσφατα ο κ. Σόιμπλε. Από τις αρχές του 2013, οι μετοχές της Deutsche Telekom, η οποία δραστηριοποιείται στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών, έχουν ενισχυθεί κατά 50%. Εκείνες της Deutsche Post, δηλαδή των Γερμανικών Ταχυδρομείων, έχουν καταγράψει κέρδη 67% την ίδια περίοδο. Παρόμοια σχέδια ιδιωτικοποιήσεων είχαν δρομολογηθεί στην πρώτη θητεία της κ. Μέρκελ, αλλά ματαιώθηκαν λόγω της χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2007-09.

Πληροφορίες του Reuters αποκαλύπτουν πως τα σχέδια πώλησης φέρουν ήδη την υπογραφή του υπουργού Οικονομικών, Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, με την επισήμανση να «εξετασθεί προσεκτικά» η περίπτωση της Deutsche Telekom. Σε αυτήν την εταιρεία, το γερμανικό κράτος ελέγχει άμεσα το 14,3% του μετοχικού κεφαλαίου και ένα ακόμη 17,4% μέσω της κρατικής τράπεζας KfW. Η συνολική αξία των μεριδίων υπολογίζεται στα 17 δισ. ευρώ. Στην Deutsche Post, το Βερολίνο κατέχει μερίδιο 21% πάλι μέσω της KfW που αποτιμάται στα 6 δισ. ευρώ, αυξάνοντας έτσι τα αναμενόμενα έσοδα στα 24 δισ. ευρώ. Tα αεροδρόμια της Κολωνίας, του Βερολίνου και του Μονάχου συμπεριλαμβάνονται, επίσης, στη λίστα υποψήφιων ιδιωτικοποιήσεων. Δύσκολη περίπτωση είναι αυτή της Deutsche Bahn, ήτοι των γερμανικών σιδηροδρόμων, λόγω των απεργιακών κινητοποιήσεων στο διάστημα των τελευταίων εβδομάδων. Η ιδιωτικοποίηση της Deutsche Bahn είναι ένα ακανθώδες πολιτικό ζήτημα. Πρόκειται για μια εταιρεία παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, ενώ το συνδικάτο που εκπροσωπεί τους εργαζόμενους είναι ένα από τα ισχυρότερα της χώρας.

Πρόσφατα, ο κ. Σόιμπλε ανακοίνωσε πρόσθετες επενδύσεις 10 δισ. ευρώ για την τριετία 2016-18 για την αναβάθμιση υποδομών στη Γερμανία, μια κίνηση που θεωρήθηκε απάντηση στην κριτική ότι η Γερμανία δεν δαπανά επαρκώς για να τονώσει τη ζήτηση στην οικονομία της εξαιτίας της εμμονής της στη δημοσιονομική λιτότητα. Ο ΟΟΣΑ προειδοποίησε, πάντως, την περασμένη εβδομάδα πως η Γερμανία είναι ένας από τους αδύναμους κρίκους στην Ευρωζώνη, ενώ ο κ. Σιν του ινστιτούτου Ifo τόνισε χθες πως η Γερμανία βρίσκεται στα πρόθυρα της ύφεσης.

 

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT