Στα πρόθυρα νευρικής κρίσης έφθασε την περασμένη εβδομάδα τόσο η τηλεπικοινωνιακή αγορά όσο και η κυβέρνηση. Οι ανακοινώσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού και η μελέτη της φινλανδικής εταιρείας Rewheel, στις οποίες γινόταν λόγος για υψηλές χρεώσεις και συνθήκες «κλειστού ολιγοπωλίου» στην ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών, προκάλεσαν μεγάλες αντιδράσεις τόσο από την πλευρά των τηλεπικοινωνιακών παρόχων όσο και σε πολιτικό επίπεδο.
Οι εταιρείες Vodafone και Wind επιτέθηκαν με σφοδρότητα στους ισχυρισμούς της Rewheel περί συντονισμού των δραστηριοτήτων των δύο επιχειρήσεων. Η Wind, μάλιστα, σε γραπτή ανακοίνωσή της διεμήνυσε ότι «επιφυλάσσεται παντός δικαιώματός της» σχετικά με τις τοποθετήσεις που γίνονται στη μελέτη της φινλανδικής εταιρείας. Επίσης, τους ισχυρισμούς της Επιτροπής Ανταγωνισμού αλλά και της Rewheel επιχείρησε να αποδομήσει και η άμεσα βαλλόμενη Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Σε πολιτικό επίπεδο, η αντίδραση ήταν ισχυρή κυρίως από την πλευρά ήσσονος αντιπολίτευσης (ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ), ενώ αντιθέτως άφησε αδιάφορη τη μείζονα αντιπολίτευση (ΣΥΡΙΖΑ).
Στην κόντρα αναγκάστηκε να παρέμβει διακριτικά ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Ο τελευταίος πραγματοποίησε συναντήσεις με τους επικεφαλής όλων των ανεξάρτητων αρχών με αρμοδιότητες ελέγχου του ανταγωνισμού, δηλαδή τους Γ. Λιανό από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, Ν. Μπουλαξή από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) και Κ. Μασσέλο από την ΕΕΤΤ. Επίσης, ο πρωθυπουργός συναντήθηκε και με τον επικεφαλής του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ) Γ. Χαλικιά.
Η λιτή ανακοίνωση που εξέδωσε το Μέγαρο Μαξίμου προδιέγραψε το πλαίσιο της πολιτικής που θα ακολουθηθεί και το οποίο στοχεύει στην «ακεραιότητα και ανεξαρτησία» των αρχών ελέγχου του ανταγωνισμού της χώρας. Παράγοντες της κυβέρνησης δεν έκρυψαν τη δυσαρέσκεια που δημιουργήθηκε, καθώς η δημοσιοποίηση της μελέτης ήρθε μόλις λίγους μήνες μετά την πρωτοβουλία του πρωθυπουργού για μείωση των αναμφισβήτητα υψηλών χρεώσεων στην κινητή, αλλά και από το γεγονός ότι στη μελέτη διατυπωνόταν ευθέως ότι οι χρεώσεις κινητής παρέμεναν οι ακριβότερες και μετά την πρωτοβουλία του πρωθυπουργού.
Επιπλέον, οι επικρίσεις ότι η αγορά δεν λειτουργεί στις εγχώριες τηλεπικοινωνίες ήρθαν αμέσως μετά την αναμφισβήτητα επιτυχή αντιμετώπιση του lockdown από τα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα των παρόχων. Επίσης, ήρθαν αμέσως μετά τα διεθνώς ομολογούμενα θετικά βήματα που έγιναν προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας. Μάλιστα οι αναταράξεις προκλήθηκαν τη στιγμή που η κυβέρνηση βρίσκεται σε επαφή με τις εταιρείες παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών να προχωρήσουν γρήγορα στην ανάπτυξη δικτύων 5ης γενιάς και οπτικών ινών προκειμένου η χώρα να κερδίσει μέρος του χαμένου εδάφους.
Δίκτυα 5G
Ενδεικτική της πίεσης που υπάρχει στην κυβέρνηση προκειμένου να κερδηθεί το χαμένο έδαφος στον δρόμο για την ανάπτυξη των δικτύων νέας γενιάς είναι η ταχύτητα με την οποία προωθείται η προετοιμασία του δρόμου υλοποίησης των δικτύων 5G. H ψήφιση του νόμου για τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας, λίγους μήνες μετά τις εκλογές, είναι ενδεικτική της αντιμετώπισης που υπάρχει. Ο συγκεκριμένος νόμος ήταν έτοιμος ως σχέδιο από την προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά τον κρατούσε δύο χρόνια στο συρτάρι, κυρίως λόγω πιέσεων που ασκούσαν διάφορες περιβαλλοντικές οργανώσεις.
Ακόμα, η πρόσφατη ολοκλήρωση του χάρτη συχνοτήτων ψηφιακής τηλεόρασης, που εκκρεμούσε από το 2013, επιβεβαιώνει πρόθεση γρήγορης ανάπτυξης της κινητής 5ης γενιάς. Με τον νέο χάρτη, η Digea αποκτά νέες συχνότητες και οι παλιές που κατείχε στη ζώνη των 700 MHz παραδίδονται (μέσω διαγωνισμού) στις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας.
Ο επόμενος κύκλος συζητήσεων στο θέμα που προκάλεσε η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα ανοίξει μετά τις απαντήσεις που θα δώσουν στην ελληνική Βουλή οι δύο αρμόδιοι υπουργοί, Ανάπτυξης Αδ. Γεωργιάδης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυρ. Πιερρακάκης. Οι δυο τους έχουν κληθεί στο τέλος του μηνός να απαντήσουν στον κοινοβουλευτικό έλεγχο που προκάλεσε το ΚΙΝΑΛ με αφορμή τις ανακοινώσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Εκεί, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, αναμένεται να διατυπωθεί επισήμως η άποψη ότι το καθεστώς των αρμοδιοτήτων στον έλεγχο του ανταγωνισμού θα παραμείνει ως έχει.
Επίσης, στο πλαίσιο αναθεώρησης των αρμοδιοτήτων των ανεξάρτητων αρχών, δεν αποκλείεται πλέον να τεθεί θέμα για αφαίρεση της αρμοδιότητας της Επιτροπής Ανταγωνισμού του ελέγχου του ανταγωνισμού της αγοράς των μίντια. Η προσέγγιση αυτή είναι ταυτόσημη με εκείνη που έχει υιοθετηθεί στη Μεγ. Βρετανία, όπου η γνωστή Ofcom έχει την αρμοδιότητα ελέγχου του ανταγωνισμού όχι μόνον των τηλεπικοινωνιών και των ταχυδρομείων, αλλά και των μίντια.
Πάντως, ουδέν κακόν αμιγές καλού. Η φασαρία που έγινε μπορεί να φέρει θετικές εξελίξεις στους καταναλωτές αλλά και στη διαφάνεια. Για παράδειγμα, η ΕΕΤΤ την ερχόμενη Δευτέρα αναμένεται να εγκρίνει τις τιμές χονδρικής για τις ευρυζωνικές συνδέσεις και να βάλει βαθιά το «μαχαίρι», με άμεσα θιγόμενο κυρίως τον ΟΤΕ. Οι μειώσεις στις τιμές χονδρικής θα είναι της τάξεως του 10% έως 20% και αυτές αναμένεται να περάσουν ως ένα βαθμό στους καταναλωτές.
Επίσης, η ρυθμιστική αρχή αναμένεται μέσα στους επόμενους μήνες να φέρει λεπτομερή αναφορά για το συγκριτικό κόστος των τηλεπικοινωνιών στην χώρα μας, κάτι που έπρεπε ήδη να είχε πράξει, ειδικά μετά τις αναφορές της Ε.Ε., του ΟΟΣΑ, αλλά και την πρωτοβουλία του πρωθυπουργού σχετικά με το υψηλό κόστος των τηλεπικοινωνιών.