Αποφασισμένοι ακόμη και να αλλάξουν τράπεζα δηλώνουν δύο στους 10 ηλικιωμένους ηλικίας άνω των 60 ετών, προκειμένου να συνεχίσουν τις συναλλαγές τους διά ζώσης σε κάποιο υποκατάστημα, δείχνοντας παράλληλα λίγη έως και καθόλου εξοικείωση με το Διαδίκτυο και έλλειψη ενημέρωσης σχετικά με τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των καταναλωτών στις διαδικτυακές συναλλαγές. Την έρευνα διεξήγαγε η Ενωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος της ΓΣΕΕ, στο πλαίσιο του προγράμματος «Active Citizens Fund» και του προγράμματος «Ψηφιακές κοινότητες τρίτης ηλικίας» για την ενδυνάμωση των ευπαθών ομάδων ηλικίας άνω των 60 ετών.
Η έρευνα διενεργήθηκε σε 366 άτομα, περίπου μισοί άνδρες και μισές γυναίκες, μεταξύ 1ης και 20ής Μαΐου 2020. Οι περισσότεροι ήταν συνταξιούχοι με μηνιαίο εισόδημα 500-1.500 ευρώ. Στην πλειοψηφία τους, ήτοι 73,5%, δήλωσαν άγνοια σε θέματα δικαιωμάτων και υποχρεώσεων για τη διαδικτυακή τραπεζική και το ηλεκτρονικό εμπόριο. Σε ερώτηση σχετικά με το επίπεδο εξοικείωσης με το Διαδίκτυο, το 42,35% δήλωσε λίγη, το 35,25% αρκετή, ενώ το 22,4% δήλωσε πως δεν έχει καμία εξοικείωση με το Ιντερνετ. Το 46,72% χρησιμοποιεί μία ηλεκτρονική συσκευή, κατά κύριο λόγο smartphone, ηλεκτρονικό υπολογιστή και laptop. Βέβαια, η χρήση του γίνεται μετά… φόβου καθώς το 62,56% δήλωσε έλλειψη εμπιστοσύνης σχετικά με την ασφάλεια των ψηφιακών συναλλαγών, με το 37,7% να θεωρεί το είδος συναλλαγών λίγο και το 24,86% καθόλου ασφαλές.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι απαντήσεις των συμμετεχόντων στο πεδίο του ερωτηματολογίου που αφορά τις συναλλαγές τους. Το 52,46% των ερωτηθέντων προτιμά τη φυσική εξυπηρέτηση σε τραπεζικό κατάστημα για το σύνολο των συναλλαγών του. Μόλις το 31,97% προτιμά την ηλεκτρονική συναλλαγή, ενώ το 13,66% αυτών, αν και είναι σε θέση να ολοκληρώσει τις συναλλαγές του ψηφιακά, προτιμά την εξυπηρέτηση σε κατάστημα.
Οσοι δήλωσαν δυσπιστία ως προς την ασφάλεια των συναλλαγών, προβάλλουν και αρνητική πρόθεση να πραγματοποιήσουν συναλλαγές με την τράπεζα από υπολογιστή ή κινητό, χωρίς να μεταβούν σε κατάστημά της προκειμένου να εξοικονομήσουν χρόνο και κόπο. Στον αντίποδα, βέβαια, υπάρχει ένα 56,83% που ανταποκρίθηκε θετικά, καθώς και το 17,76% που θα το σκεφτόταν.
Αποτυχία στην επικοινωνιακή πολιτική που ακολουθούν στη χώρα μας μεγάλοι τραπεζικοί όμιλοι, στην προσπάθειά τους να προσεγγίσουν τους μεγαλύτερους σε ηλικία καταναλωτές, δείχνει η απάντηση των συμμετεχόντων σχετικά με την πρόθεσή τους να αλλάξουν τρόπο εξυπηρέτησής τους σε περίπτωση που το υποκατάστημα της τράπεζάς τους κλείσει. Το 54,1% δήλωσε πως θα επιλέξει να πάει στο επόμενο πλησιέστερο κατάστημα της τράπεζάς τους, ενώ το 18,85%, σχεδόν δύο στους 10, ότι θα αλλάξει ακόμη και τράπεζα σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Υπάρχει πάντως και ένα 27,05% που δήλωσε ότι θα στραφεί σε ψηφιακά κανάλια.
Οσο για τους λόγους που οι συμμετέχοντες δεν προβαίνουν σε ηλεκτρονικές συναλλαγές, προέκυψε ότι για το 36,32% είναι η μη εξοικείωση και το άγχος για τη διαδικασία, για το 33,83% η μη κατανόηση της διαδικασίας, ενώ για το 29,85% ο φόβος κλοπής των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων.