Το ράλι των τιμών ενέργειας μειώνει το πακέτο της ΔΕΘ

Το ράλι των τιμών ενέργειας μειώνει το πακέτο της ΔΕΘ

Εμφραγμα στον προϋπολογισμό και κατά συνέπεια δυσκολίες στη διαμόρφωση του πακέτου παροχών ενόψει ΔΕΘ προκαλεί η συνεχής αλματώδης αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου, που χθες έφτασε τα 290 ευρώ η MWh

2' 43" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εμφραγμα στον προϋπολογισμό και κατά συνέπεια δυσκολίες στη διαμόρφωση του πακέτου παροχών ενόψει ΔΕΘ προκαλεί η συνεχής αλματώδης αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου, που χθες έφτασε τα 290 ευρώ η MWh. Κι αυτό γιατί η στήριξη των τιμολογίων του ρεύματος απορροφά όλο και μεγαλύτερο μέρος του διαθέσιμου δημοσιονομικού χώρου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στο υπουργείο Οικονομικών υπολογίζουν πλέον ότι τον Σεπτέμβριο ο προϋπολογισμός θα πληρώσει πάνω από 600-700 εκατ. ευρώ για να συνεχιστεί το ίδιο επίπεδο στήριξης στα τιμολόγια του ρεύματος, έναντι 250 εκατ. ευρώ τον Αύγουστο. Συνολικά δε, μαζί με τους πόρους του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας είπε χθες στο ραδιόφωνο του Real ότι η στήριξη θα φθάσει τoν Σεπτέμβριο τα 2 δισ. ευρώ, από 1,1 δισ. ευρώ τον Αύγουστο.

Στο οικονομικό επιτελείο ευελπιστούν ότι τους επόμενους τρεις μήνες οι ανάγκες στήριξης θα είναι χαμηλότερες από αυτές του Σεπτεμβρίου, καθώς θα μειωθεί η τουριστική κίνηση, που αυξάνει την κατανάλωση ρεύματος.

Παρ’ όλα αυτά, το συνολικό κόστος της στήριξης των τιμολογίων ρεύματος που θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό το δεύτερο εξάμηνο εκτιμάται πλέον, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Οικονομικών, σε μια τάξη μεγέθους 1,5-2 δισ. ευρώ, ποσό διπλάσιο από την αρχική εκτίμηση.

Το τι σημαίνει αυτό για το πακέτο της ΔΕΘ που θα εξαγγείλει ο πρωθυπουργός είναι αυτονόητο. Οπως είπε ο κ. Σταϊκούρας χθες, αν συνεχιστεί η εικόνα του Σεπτεμβρίου τους επόμενους μήνες, ο επιπλέον δημοσιονομικός χώρος που δημιουργείται θα πρέπει να κατευθυνθεί κυρίως για το ρεύμα, περιορίζοντας τις δυνατότητες για άλλες παρεμβάσεις. Σημειώνεται ότι ο επιπλέον δημοσιονομικός χώρος από τον τουρισμό, εφόσον αυτός φθάσει στο 100% των εσόδων του 2019, δηλαδή στα 18 δισ. ευρώ, εκτιμάται στο 1,3 δισ. ευρώ.

Εναλλακτικά, για περισσότερες παροχές θα μπορούσε φυσικά να αναθεωρηθεί η πρόβλεψη για το πρωτογενές έλλειμμα 2% του ΑΕΠ. Κάτι που θα έθετε, όμως, ενδεχομένως, σε κίνδυνο τον άλλο μεγάλο στόχο της κυβέρνησης, την επίτευξη επενδυτικής βαθμίδας. Επ’ αυτού, αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών σχολίαζε χθες ότι «για την ώρα δεν έχουμε κάποια αλλαγή» στον στόχο.

Η επιδότηση των λογαριασμών ρεύματος απορροφάει όλο και μεγαλύτερο μέρος του διαθέσιμου δημοσιονομικού χώρου.

Στο ρευστό αυτό περιβάλλον η διαμόρφωση του πακέτου της ΔΕΘ προκαλεί πονοκέφαλο στο οικονομικό επιτελείο, που ήδη γράφει και ξαναγράφει τα μέτρα. Πάντως, μέχρι στιγμής, οι βασικές παρεμβάσεις που βρίσκονται στο τραπέζι είναι οι εξής:

• Για το 2022, πέραν της συνέχισης της στήριξης των τιμολογίων ρεύματος, παραμένει ισχυρή η υποψηφιότητα της επιταγής ακρίβειας για τους ευάλωτους. Αντίθετα, εξασθενεί η υποψηφιότητα του fuel pass 3, καθώς αυτή τη στιγμή η τιμή της βενζίνης δείχνει να έχει καθοδική τάση. Ο κ. Σταϊκούρας είπε χθες ότι το θέμα είναι ανοιχτό, προσθέτοντας ότι η τιμή έχει πέσει σημαντικά.

• Για το 2023, στα υποψήφια μέτρα έχει προστεθεί η επέκταση του χαμηλού ΦΠΑ στην εστίαση και τις μεταφορές, όπως προκύπτει και από τις χθεσινές δηλώσεις του κ. Σταϊκούρα. Ως βασικά μέτρα παραμένουν πάντα η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για δημοσίους υπαλλήλους και συνταξιούχους και η αύξηση των συντάξεων.

Το μεγάλο «αγκάθι» για το 2023 είναι ότι στο Πρόγραμμα Σταθερότητας δεν έχει προβλεφθεί καμία δαπάνη για στήριξη των τιμολογίων ρεύματος και με αυτή την προϋπόθεση έχει προβλεφθεί επιστροφή σε πλεόνασμα 1% του ΑΕΠ.

Ο κ. Σταϊκούρας άφησε ανοιχτό χθες το ενδεχόμενο να υπάρξει κάποια παρέμβαση στο τέλος επιτηδεύματος και στα τεκμήρια, λέγοντας ότι είναι μεταξύ των πολλών επιλογών.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT