Ορατός πλέον ο κίνδυνος «φούσκας» στα εμπορικά κέντρα της Κίνας

Ορατός πλέον ο κίνδυνος «φούσκας» στα εμπορικά κέντρα της Κίνας

1' 42" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τον κίνδυνο υπερπροσφοράς εμπορικών κέντρων αντιμετωπίζει πλέον η αγορά της Κίνας, καθώς ο φρενήρης ρυθμός δημιουργίας νέων κέντρων φαίνεται ότι, σε κάποιες πόλεις τουλάχιστον, έχει προκαλέσει κορεσμό. Σύμφωνα πάντως με αναλυτές της αγοράς, αυτό οφείλεται όχι μόνο στον κατασκευαστικό «οργασμό» των τελευταίων ετών, αλλά και στο γεγονός ότι σημαντική μερίδα των καταναλωτών προτιμά τις αγορές μέσω Διαδικτύου, κάτι που δεν είχε προβλεφθεί.

Μία από τις πόλεις όπου το πρόβλημα μοιάζει να είναι σοβαρότερο, είναι η Chongqing, μια μεγαλούπολη 30 εκατ. κατοίκων, όπου ακόμα και σήμερα κατασκευάζονται δεκάδες νέα εμπορικά κέντρα. Σύμφωνα με πρόσφατη εκτίμηση της εταιρείας παροχής υπηρεσιών ακινήτων CBRE, η Chongqing είναι η παγκόσμια πρωτεύουσα των νέων εμπορικών κέντρων, καθώς σε αυτήν παρατηρείται ο μεγαλύτερος όγκος νέας προσφοράς.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2015 κατασκευάζονταν στην πόλη νέα εμπορικά κέντρα συνολικής επιφανείας 3,7 εκατ. τ.μ., μέγεθος δεκαπλάσιο σε σύγκριση με το αντίστοιχο της Νέας Υόρκης. Πρόκειται για το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα λανθασμένου υπολογισμού από την πλευρά των κατασκευαστών, καθώς με βάση τον σημερινό ρυθμό κατασκευής στην πόλη αναλογούν περίπου 200 τ.μ. εμπορικών κέντρων για κάθε 1.000 κατοίκους, όπως προκύπτει από σχετικά στοιχεία . Το μέγεθος αυτό είναι εφάμιλλο των ανεπτυγμένων αγορών της Δυτικής Ευρώπης (π.χ. Λονδίνο) και των ΗΠΑ. Αλλωστε, ακόμα και στη Σαγκάη και στο Πεκίνο, η σχετική αναλογία δεν ξεπερνά τα 50 τ.μ. για κάθε 1.000 κατοίκους.

Πέραν της υπερπροσφοράς, ούτε η ζήτηση έχει ανταποκριθεί στις μέχρι σήμερα προσδοκίες. Αιτία είναι οι διαδικτυακές αγορές, στις οποίες έχουν στραφεί πολλοί Κινέζοι καταναλωτές.

Το 2015 εκτιμάται ότι το 12%-13% του συνολικού τζίρου του λιανεμπορίου πραγματοποιήθηκε στο Διαδίκτυο, μέγεθος που αναμενόταν να αυξηθεί ακόμα περισσότερο στο 18,5% το 2016, ξεπερνώντας τα 900 δισ. ευρώ, ή το 50% του παγκόσμιου τζίρου των διαδικτυακών πωλήσεων.

Ηδη, η κατάσταση αυτή έχει αρχίσει να πλήττει τα υφιστάμενα εμπορικά κέντρα και πολυκαταστήματα. Σε πολλές πόλεις, τα ενοίκια έχουν παραμείνει στάσιμα, ενώ ο δείκτης διαθεσιμότητας καταστημάτων ακολουθεί την ανιούσα. Σε άλλες περιπτώσεις, όπου καταγράφεται υπερπροσφορά, υπάρχει ακόμα και πτώση των τιμών ενοικίασης. Στο πλαίσιο αυτό, αναλυτές της αγοράς εκτιμούν πως σταδιακά θα πρέπει ο ρυθμός ανάπτυξης νέων εμπορικών κέντρων να περιοριστεί.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT