Ανήλικοι «κράχτες», αλκοόλ και μαύρο χρήμα στα σχολικά πάρτι της Αθήνας
ανήλικοι-κράχτες-αλκοόλ-και-μαύρο-χ-563300890

Ανήλικοι «κράχτες», αλκοόλ και μαύρο χρήμα στα σχολικά πάρτι της Αθήνας

Τα σχολικά πάρτι στα κλαμπ της πρωτεύουσας έχουν μετατραπεί σε μια καλοστημένη επιχείρηση, με τους μαθητές να γίνονται «κράχτες» επί πληρωμή μέσω social media και με το χαμηλής ποιότητας αλκοόλ να θέτει σε κίνδυνο τη σωματική τους ακεραιότητα

Μαρίνα Καρπόζηλου

Βράδυ Σαββάτου, 26ης Οκτωβρίου, εκατοντάδες έφηβοι συνωστίζονται μπροστά από τη μεγάλη είσοδο διάσημου νυχτερινού κλαμπ της λεωφόρου Βουλιαγμένης. Ο ένας μετά τον άλλο περνούν ενθουσιασμένοι από τον έλεγχο δείχνοντας τα εισιτήριά τους για το πρώτο μεγάλο πάρτι της σχολικής χρονιάς. Λίγες ώρες αργότερα, η κατάσταση μοιάζει να ξεφεύγει από κάθε έλεγχο, με οκτώ μαθητές λυκείου να καταλήγουν στο νοσοκομείο λόγω υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ.

Η είδηση προκάλεσε έντονη ανησυχία στους γονείς και κινητοποίησε τις Αρχές, οι οποίες συνέλαβαν τον υπεύθυνο του κλαμπ, φέρνοντας στο φως μια ολόκληρη βιομηχανία που φαίνεται να εκμεταλλεύεται τη δίψα των νέων για νυχτερινή ζωή.

Σύμφωνα με πηγές που μίλησαν στην «Κ», αυτό το δίκτυο λειτουργεί σαν μια καλοστημένη εταιρεία, με τους μαθητές να μετατρέπονται σε πωλητές εισιτηρίων, γεμίζοντας κλαμπ με ανήλικους θαμώνες.

«Προσεκτικά δομημένη ιεραρχία»

«Ολόκληρη η οργάνωση του δικτύου βασίζεται σε μία προσεκτικά δομημένη ιεραρχία. Στην κορυφή βρίσκονται ενήλικες, συνήθως πρώην πρόεδροι 15μελών, οι οποίοι συντονίζουν τα πάντα: από την επιλογή των κλαμπ μέχρι τις συμφωνίες με μάνατζερ τραπ καλλιτεχνών», αναφέρει ο Μάρκος*, πρώην μαθητής μεγάλου ιδιωτικού σχολείου που τις περασμένες σχολικές χρονιές πουλούσε στους συμμαθητές του εισιτήρια. «Δίπλα τους, βρίσκεται μια μικρή βοηθητική ομάδα που αναλαμβάνει τη διαχείριση της επικοινωνίας με τα σχολεία και τα μαγαζιά. Σε πιο βασικό επίπεδο οι “σχολειατζήδες” –μαθητές σαν εμένα δηλαδή– από διάφορα σχολεία της Αθήνας, που δραστηριοποιούνται ως PR και έχουν αναλάβει να επικοινωνούν με προέδρους τμημάτων και σχολείων, προωθώντας εισιτήρια και κρατήσεις τραπεζιών».

Εβγαλα περίπου 1.000 ευρώ στη Β΄ Λυκείου και περίπου άλλα τόσα στη Γ΄ – Μάρκος, πρώην μαθητής ιδιωτικού σχολείου

Κάθε σχολείο λειτουργεί σαν ένας ξεχωριστός πυλώνας πωλήσεων, με τα μέλη των 15μελών συμβουλίων να συμμετέχουν ενεργά στην προώθηση των εκδηλώσεων, ενώ όσο μεγαλύτερο το σχολείο τόσο μεγαλύτερο είναι και το ενδιαφέρον των διοργανωτών. Οσον αφορά τα κέρδη των μαθητών, ο Μάρκος αναφέρει ότι «έβγαλα περίπου 1.000 ευρώ στη Β΄ Λυκείου και περίπου άλλα τόσα στη Γ΄».

Μαθητές «κράχτες» ή «σχολειατζήδες»

Για τα παιδιά που συμμετέχουν στη διαδικασία, το να είσαι «κράχτης» συνεπάγεται και κάποια προνόμια, πέρα από τα κέρδη. Οι λεγόμενοι «σχολειατζήδες», εκτός από την προμήθεια για κάθε κράτηση, κερδίζουν δωρεάν εισιτήρια, έξτρα παροχές και προσκλήσεις για συμμετοχή σε διάφορα events, ενώ τα ίδια τα εισιτήρια των πάρτι έχουν εικαστικά που τα κάνουν να μοιάζουν με νόμιμα, ενισχύοντας την «επισημότητα» που αποπνέει η όλη οργάνωση. Στην ουσία, το κάθε σχολείο έχει μετατραπεί σε ένα αυτόνομο κέντρο προώθησης εκδηλώσεων, με τη δική του μικρή αγορά εισιτηρίων.

Οι διοργανωτές 

Ο Δημήτρης* βρίσκεται πίσω από τη διοργάνωση μεγάλων νεανικών φεστιβάλ. Τα προηγούμενα χρόνια ήταν ενεργό μέλος της κοινότητας που έστηνε τα πιο επιτυχημένα μαθητικά πάρτι. «Ο μηχανισμός των προμηθειών είναι δομημένος έτσι ώστε να ανταμείβει όσους πετυχαίνουν μεγάλες πωλήσεις. Στα πάρτι των γυμνασίων, η προμήθεια φτάνει τα 3€ ανά εισιτήριο, ενώ στα λύκεια η αμοιβή είναι υψηλότερη, με τις πωλήσεις για κάθε φιάλη να αποδίδουν από 10 έως 15€ για κάθε πεντάδα ατόμων».

Για 10 κρατήσεις η προμήθεια κυμαίνεται στο 1€ ανά κράτηση, ενώ για 100 κρατήσεις το κέρδος μπορεί να φτάσει και τα 3€ ανά εισιτήριο

Οπως αναφέρει ο Δημήτρης «όσο περισσότερα εισιτήρια πουλήσεις, τόσο μεγαλύτερη είναι και η προμήθεια». Ενδεικτικά, για 10 κρατήσεις η προμήθεια κυμαίνεται στο 1€ ανά κράτηση, ενώ για εκατό κρατήσεις το κέρδος μπορεί να φτάσει και τα 3€ ανά εισιτήριο. «Δεν ήταν λίγες οι φορές που τσακωνόμασταν με τα μαγαζιά γιατί η κάβα που έφερναν για τους μαθητές ήταν πολύ χαμηλής ποιότητας. Τριγυρνούσα μέσα στο κλαμπ και μοίραζα νερά για να μην αρχίσουν να λιποθυμούν, μην ξεχνάμε πως πρόκειται για μικρές ηλικίες που δεν έχουν καμία ανοχή στο αλκοόλ». 

Δεν ήταν λίγες οι φορές που τσακωνόμασταν με τα μαγαζιά, γιατί η κάβα που έφερναν για τους μαθητές ήταν πολύ χαμηλής ποιότητας. Τριγυρνούσα μέσα στο κλαμπ και μοίραζα νερά για να μην αρχίσουν να λιποθυμούν – Δημήτρης, πρώην διοργανωτής.

Ολες οι συναλλαγές με μετρητά

Η επιτυχία του δικτύου, σύμφωνα με τον Δημήτρη, δεν περιορίζεται μόνο στα σχολικά πάρτι. «Πέρυσι, οι διοργανωτές συνεργάστηκαν με γνωστό καλοκαιρινό νεανικό φεστιβάλ όπου κατάφεραν να πουλήσουν εισιτήρια εντός των σχολείων, σε ειδικές τιμές και πάντα “μαύρα”», αναφέρει. «Αυτή η συνεργασία τούς άνοιξε την πόρτα για ακόμα μεγαλύτερες ευκαιρίες, καθώς απέκτησαν πρόσβαση και επαφές σε περισσότερα από 50 σχολεία της Αθήνας. Ετσι, εκτός από τα πάρτι, προωθούν πλέον και κρατήσεις σε γνωστά κλαμπ κάθε Σαββατοκύριακο, ακόμα και χωρίς τη διοργάνωση κάποιας εκδήλωσης».

Στο οικονομικό επίπεδο, η ομάδα των διοργανωτών ακολουθεί μια συγκεκριμένη στρατηγική: όλες οι συναλλαγές γίνονται με μετρητά, χωρίς κανένα παραστατικό, καθώς οι περισσότεροι από τους ανηλίκους δεν διαθέτουν τραπεζικούς λογαριασμούς και κάρτες. 

«Ψαρεύουν» πελατεία στο TikTok

Σημαντικό κομμάτι του μηχανισμού πωλήσεων είναι τα social media, κυρίως το Instagram και το TikTok, όπου οι «σχολειατζήδες» και ένα δίκτυο micro influencers δημοσιεύουν καλαίσθητα γραφιστικά με τους τράπερ που θα συμμετάσχουν, τις λεπτομέρειες και την ατμόσφαιρα του event. Αυτή η online στρατηγική αυξάνει τη συμμετοχή και συμβάλλει στην επιτυχία των πάρτι. Τα γραφιστικά, τα βίντεο και οι αναρτήσεις επιτρέπουν στους διοργανωτές να προσεγγίσουν ένα μεγάλο κοινό, ενώ οι μαθητές που ασχολούνται με τις πωλήσεις κερδίζουν και μια μορφή κοινωνικής αναγνώρισης από τους συνομηλίκους τους.

Ο Μάρκος θυμάται πόσο περήφανος ήταν στο σχολείο, όταν τον προσέγγιζαν οι συμμαθητές του και τον ρωτούσαν πληροφορίες για τα επόμενα πάρτι. Τότε, η αναγνώριση από τους συμμαθητές του και η αίσθηση ότι «ανήκει» είχαν σημασία, αλλά τώρα βλέπει τα πράγματα διαφορετικά. «Το καλοκαίρι που τελείωσα το Λύκειο, επειδή ήμουν καλός στις πωλήσεις, οι διοργανωτές με κέρναγαν όπου με έβρισκαν – ήθελαν να συνεχίσω να τους φέρνω σε επαφή με μικρότερους», αφηγείται. Παρά την αίσθηση ότι ήταν μέλος μιας «ομάδας», τώρα αναγνωρίζει πως το δίκτυο αυτό είναι σαν μια μηχανή που συνεχίζει να λειτουργεί και να επεκτείνεται εκμεταλλευόμενο την επιθυμία των μαθητών για κοινωνική αποδοχή και γρήγορο κέρδος. «Για εμένα ήταν σαν ένα παιχνίδι, τώρα όμως συνειδητοποιώ πως είναι στημένο από τους “μεγάλους” και όχι από τα παιδιά».


*Τα ονόματα έχουν αλλαχθεί

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT