Σαν σήμερα: 6 Ιουλίου 1819 – Η Σοφί Μπλανσάρ, πρώτη γυναίκα-θύμα «αεροπορικού» δυστυχήματος

Σαν σήμερα: 6 Ιουλίου 1819 – Η Σοφί Μπλανσάρ, πρώτη γυναίκα-θύμα «αεροπορικού» δυστυχήματος

2' 38" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η Σοφί θα γνώριζε τον κόσμο των αερόστατων ύστερα από τον γάμο της με τον Ζαν-Πιερ Μπλανσάρ, επαγγελματία χρήστη αερόστατου. Πραγματοποίησε την πρώτη της πτήση τον Δεκέμβριο του 1804 στη Μασσαλία. Περίπου πέντε χρόνια αργότερα, ο σύζυγός της πέθανε, όταν έπεσε από αερόστατο στη Χάγη αφού υπέστη καρδιακή προσβολή. Η «παράδοση» θα περνούσε πλέον στην ίδια, που συνέχισε να πραγματοποιεί αναβάσεις και πτήσεις. Μάλιστα, ειδικεύθηκε στις νυχτερινές πτήσεις, συχνά μένοντας ψηλά όλη τη νύχτα.

Σύντομα θα γινόταν η αγαπημένη του Ναπολέοντα. Μάλιστα, έπειτα από αίτημά του, στις 24 Ιουνίου 1810 ανέβηκε στο Champs de Mars στο Παρίσι για να συνοδεύσει την αυτοκρατορική φρουρά στον εορτασμό του γάμου του με τη Μαρία-Λουίζα της Αυστρίας. Επίσης, όταν γεννήθηκε ο γιος του, η Μπλανσάρ πέταξε με αερόστατο πάνω από το Παρίσι, πετώντας φυλλάδια που ανήγγειλαν τη γέννηση. Ακολούθησαν κι άλλες αντίστοιχες πτήσεις, όπως στον επίσημο εορτασμό της βάπτισης του γιου του Ναπολέοντα, τον Ιούνιο του 1811, και στη «Γιορτή του Αυτοκράτορα» περίπου δύο μήνες αργότερα. Και όταν ο Λουδοβίκος XVIII μπήκε στο Παρίσι, τον Μάιο του 1814, και αποκαταστάθηκε στον γαλλικό θρόνο, η Μπλανσάρ ανέβηκε με το αερόστατο από το Pont Neuf ως ένα μέρος της θριαμβευτικής πομπής. Ο Λουδοβίκος ενθουσιάστηκε τόσο που τη χαρακτήρισε «Επίσημο Αεροπόρο της Αποκατάστασης».

Η φήμη της πλέον είχε ξεπεράσει τα γαλλικά σύνορα: η Μπλανσάρ ήταν γνωστή σε ολόκληρη την Ευρώπη. Στη Φρανκφούρτη, τον Σεπτέμβριο του 1810, ο κόσμος συνέρρευσε για να τη δει με το αερόστατο. Την επόμενη χρονιά, πραγματοποίησε πολλές εμφανίσεις στην Ιταλία, ενώ το 1812 διέσχισε με το αερόστατο τις Αλπεις. Παρά το γεγονός ότι κινδύνευσε να χάσει τη ζωή της στις 21 Σεπτεμβρίου 1817, στη Νάντη, η Μπλανσάρ δεν θα σταματούσε τις εμφανίσεις της. Οταν βρισκόταν στο Παρίσι, εμφανιζόταν τακτικά στους κήπους Tivoli, κάνοντας αναβάσεις δύο φορές την εβδομάδα. Αν και είχε προειδοποιηθεί επανειλημμένα για τον κίνδυνο χρήσης πυροτεχνημάτων στις συγκεκριμένες παρουσιάσεις, η ίδια έκρινε ότι το εντυπωσιακό αποτέλεσμα ήταν πιο σημαντικό.

Δεν δίστασε μάλιστα σε μια τέτοια επίδειξη –που έμελλε να είναι και η τελευταία της– να χρησιμοποιήσει περισσότερα πυροτεχνήματα από ό,τι συνήθως. Παρότι ορισμένοι θεατές φαίνεται να της ζήτησαν να μην προχωρήσει στην ανάβαση, ένα μεγάλο μέρος του συγκεντρωμένου πλήθους ήταν ανυπόμονο για την εντυπωσιακή παράσταση. Περίπου στις 10:30 το βράδυ, η Μπλανσάρ ξεκίνησε την ανάβασή της. Αν και λόγω δυνατών ανέμων υπήρχε δυσκολία, κατάφερε εν τέλει να ανυψωθεί, περνώντας μέσα από τα δέντρα. Ηταν ώρα για την επίδειξη πυροτεχνημάτων. Λίγες στιγμές μετά, το αερόστατο τυλίχτηκε στις φλόγες και άρχισε να απομακρύνεται από την περιοχή. Μερικοί θεατές θεώρησαν ότι αυτό αποτελούσε μέρος της παράστασης και χειροκρότησαν. Η αλήθεια όμως θα αποκαλυπτόταν στιγμές αργότερα. Ακριβώς πάνω από τις στέγες της Rue de Provence, το αέριο είχε εξαντληθεί, με αποτέλεσμα το αερόστατο να χτυπήσει τη στέγη ενός σπιτιού και η Μπλανσάρ να εκτοξευθεί στον δρόμο. Λίγα λεπτά αργότερα θα ξεψυχούσε.

Το γεγονός του θανάτου της διαδόθηκε σε όλη την Ευρώπη, ενώ το όνομά της αναφέρθηκε και από σημαντικούς λογοτέχνες της εποχής. Ο Ιούλιος Βερν την αναφέρει στο «Πέντε εβδομάδες με αερόστατο», ενώ ο Φίοντορ Ντοστογιέφσκι παρομοίασε τη συγκίνηση της δέσμευσης στον τζόγο με την αίσθηση που πρέπει να ένιωσε η Μπλανσάρ καθώς έπεφτε.

Επιμέλεια στήλης: Μυρτώ Κατσίγερα, Βασίλης Μηνακάκης, Αντιγόνη-Δέσποινα Ποιμενίδου, Αθανάσιος Συροπλάκης

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT