Όταν ακούει κανείς για τη σχέση του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες με τον Μάριο Βάργκας Γιόσα και εφόσον γνωρίζει επαρκώς τα λογοτεχνικά κουτσομπολιά, το πρώτο που σκέφτεται είναι ο καβγάς των δύο ανδρών το 1976, έξω από μια αίθουσα κινηματογράφου, που είχε ως αποτέλεσμα ο Γκαμπίτο να επιστρέψει σπίτι με μαυρισμένο μάτι. Πριν τους χωρίσει αυτό το περιστατικό (μια παρεξήγηση που αφορούσε τη σύζυγο του Γιόσα), οι δύο Λατινοαμερικανοί που αμφότεροι θα κέρδιζαν αργότερα το βραβείο Νόμπελ, ήταν καλοί φίλοι. Και τον Σεπτέμβριο του 1967 είχαν μοιραστεί τη σκηνή μιας αίθουσας του Εθνικού Πολυτεχνείου της Λίμα, συνομιλώντας δημόσια για το λατινοαμερικανικό μυθιστόρημα. Αυτή η συζήτηση βρίσκεται στον πυρήνα του βιβλίου Δύο μοναξιές (εκδ. Ψυχογιός) και συνοδεύεται από μια σειρά κειμένων, απόψεων, μαρτυριών και συνεντεύξεων. Κάποια στιγμή ο Γιόσα σχολιάζει ότι, παρά την ομαδοποίηση των Λατινοαμερικανών συγγραφέων, ο ίδιος βλέπει «αβυσσαλέες» διαφορές μεταξύ τους. Ο Μάρκες τού δίνει τότε μια απίθανη απάντηση, συνδυάζοντας ήρωες και σκηνές από διάφορα βιβλία – δικά του, του Κορτάσαρ, του Φουέντες κ.ά. «Υπάρχει ένα κοινό επίπεδο και την ημέρα που θα βρούμε πώς να εκφράσουμε αυτό το επίπεδο θα γράψουμε το πραγματικό λατινοαμερικανικό μυθιστόρημα, το απόλυτο λατινοαμερικανικό μυθιστόρημα, αυτό που θα έχει ισχύ σε οποιαδήποτε χώρα της Λατινικής Αμερικής». Ο Γιόσα απάντησε ότι η ιδέα του φαίνεται «πολύ ερεθιστική». Την ίδια στιγμή, κάπου στο Σαντιάγο της Χιλής, ο Ρομπέρτο Μπολάνιο ήταν μόλις 16 χρονών.
ΙΝFO
Οι Δύο μοναξιές κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός σε μετάφραση Μαρίας Παλαιολόγου.
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
ΣΙΝΕΜΑ
Μία από τις ταινίες της χρονιάς, καθώς φαίνεται, οι Γυναικείες κουβέντες (Women Talking) της Σάρα Πόλεϊ, αποτελεί διασκευή του πολυσυζητημένου προ πενταετίας μυθιστορήματος της Μίριαμ Τόους, την οποία στα ελληνικά είχαμε διαβάσει παλιότερα (2009) στην Παράξενη καλοσύνη (εκδ. Κέλευθος).
ΕΙΔΗΣΗ
Με μισό αιώνα καθυστέρηση ανιχνεύτηκε μια ουσία στο σώμα του Πάμπλο Νερούδα που αποδεικνύει ότι πιθανότατα δολοφονήθηκε από το χιλιάνικο καθεστώς. Ανάμεσα σε όλα όσα μπορεί να σκεφτεί κανείς, ας κρατήσουμε το γεγονός ότι σε μια εποχή όχι πολύ μακρινή από τη σημερινή, η δύναμη ενός ποιητή αποτελούσε απειλή για ένα καθεστώς.
ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΗ
Είναι από αυτές τις ιστορίες που με κάποιον τρόπο έχουν περάσει στο συλλογικό μας ασυνείδητο, αν και δεν ξέρω ποιος έχει όντως διαβάσει τον Ροβινσώνα Κρούσο του Ντάνιελ Ντεφόε, το μυθιστόρημα του 1719 που μας οδηγεί στα πρώτα βήματα του είδους. Το βιβλίο είναι μάθημα. Σε νέα έκδοση από το Μεταίχμιο.