Οι στιγμές που ξεχωρίσαμε από το Φεστιβάλ Τεχνών Rolex

Οι στιγμές που ξεχωρίσαμε από το Φεστιβάλ Τεχνών Rolex

Από την παρουσία της Μπερναρντίν Εβαρίστο και του σερ Ντέιβιντ Τσίπερφιλντ μέχρι τους πειραματισμούς των νεότερων καλλιτεχνών, το Φεστιβάλ Τεχνών Rolex ήταν ένα «art showcase» που έφερε την Αθήνα στο κέντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος

2' 47" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Ποια είναι η κυρία με τα κίτρινα σανδάλια και τα πολύχρωμα ρούχα;». Η απορία ανήκε σε σερβιτόρο που του κίνησε το ενδιαφέρον η παρουσία της Μπερναρντίν Εβαρίστο, καθώς τριγυρνούσε ντυμένη σε άψογο, έθνικ στυλ στο αίθριο του Μουσείου Μπενάκη της Πειραιώς, έναν από τους χώρους που φιλοξένησαν το 1ο Φεστιβάλ Τεχνών Rolex. Ενός γεγονότος διεθνούς εμβέλειας, που μετέτρεψε την Αθήνα για τρεις ημέρες σε κέντρο παρουσίασης νέων τάσεων στα γράμματα και τις τέχνες αλλά και σε hub καλλιτεχνικών ζυμώσεων. Η Εβαρίστο δεν ήταν το μόνο «μεγάλο όνομα»που έδωσε το παρών. Ανάμεσα στους καλεσμένους από τον χώρο του θεάτρου, της μουσικής, του χορού, του κινηματογράφου, της αρχιτεκτονικής, των εικαστικών και της λογοτεχνίας βρέθηκαν επίσης, μεταξύ πολλών άλλων, ο Ρόμπερτ Γουίλσον, ο σερ Ντέιβιντ Τσίπερφιλντ και ο Ρομπέρ Λεπάζ. Συμμετείχαν στις εκδηλώσεις και παρακολούθησαν το πρόγραμμά του, μαζί με δημοσιογράφους απ’ όλο τον κόσμο και, φυσικά, το ανήσυχο φιλότεχνο κοινό.

Το νόημα του Φεστιβάλ

Το φεστιβάλ αποτέλεσε το πρώτο ανοιχτό για το κοινό showcase της σπουδαίας δουλειάς που έχει γίνει μέσα από το Πρόγραμμα Rolex για την Καλλιτεχνική Καθοδήγηση, γιορτάζοντας με εξωστρέφειατην 20η του επέτειο. Αυτή η «περί μαθητείας» πρωτοβουλία της ελβετικής ωρολογοποιΐας, φέρνει κοντά καταξιωμένους στον τομέα τους με νεότερους και υποσχόμενους καλλιτέχνες. Κι εκείνο που φάνηκε ξεκάθαρα ήταν το δέσιμο που δημιουργείται ανάμεσα στους «καθοδηγητές» και τους «προστατευομένους» τους, η αμφίδρομη μεταξύ τους καλλιτεχνική ανταλλαγή, αλλά και η δημιουργία, μέσα από το πρόγραμμα, μιας κοινότητας.

Οι στιγμές που ξεχωρίσαμε

Οι ομιλίες, τα πάνελ και τα έργα που παρουσιάστηκαν ανέδειξαν τον πλουραλισμό των καλλιτεχνικών τομέων και κατευθύνσεων που τέθηκαν, μέσα στα χρόνια, υπό τη σκέπη της Rolex. Από όλα τα έργα, μνεία πρώτα πρέπει να γίνει στο μόνο που φτιάχτηκε ειδικά για το φεστιβάλ, το μουσικό κομμάτι Artemis: Fountain που συνέθεσε η Ιαπωνο-Περουβιανή Πάουτσι Σασάκι (που είχε μέντορα τον Φίλιπ Γκλας) και ερμήνευσε η ίδια μαζί με τη γυναικεία χορωδία Chóres, σε εξωτερικό χώρο του ΚΠΙΣΝ, μπροστά από τα Χορογραφημένα Συντριβάνια, την Παρασκευή 26 Μαΐου.

Στον χώρο Ω2 του Ωδείου Αθηνών, το Σάββατο 27 Μαΐου πραγματοποιήθηκε, δύο φορές, η περφόρμανς [÷] v.0.8 : Boléroτου Σεμπαστιάν Σολόρζανο Ροντρίγκες, υποτρόφου θεάτρου με μέντορα την Τζένιφερ Τίπτον. Πάνω στο μουσικό κομμάτι του Ραβέλ, ο Μεξικανός καλλιτέχνης δούλεψε με το φως, τον ήχο και την αναπνοή του, η οποία ακουγόταν ηχητικά μεγεθυμένη.

Tο πιο δυνατό, ενδεχομένως, ως προς τον αντίκτυπό του έργο έλαβε χώρα την Κυριακή 28 Μαΐου. Ήταν η ηχητική εγκατάσταση The Predatory Chord του Μπεν Φροστ, που είχε μέντορα τον Μπράιν Ίνο. Οι θεατές καλούνταν να ανεβούν στη σκηνή της αίθουσας Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής και να περάσουν πίσω από ένα μαύρο παραπέτασμα. Εκεί, ξαφνικά σου δημιουργείτο η αίσθηση ότι βρισκόσουν σε έναν βιομηχανικό χώρο. Από την οροφή, αιωρούνταν περίπου σαράντα ηχεία, από το οποία ακούγονταν ιντάστριαλ ήχοι ή γίνονταν παύσεις, ενώ ο φωτισμός μεταβαλλόταν από το απόλυτο σκοτάδι σε εκρήξεις λάμψης, σαν αστραπές. Ο κόσμος, αντί να μπαίνει και να βγαίνει μετά από μια σύντομη διαδρομή στον χώρο, καθόταν και ένιωθε την ενέργεια, προσπαθούσε να βρει το μέρος που ένιωθε πιο άνετα, καθόταν οκλαδόν. Ήταν μια καλλιτεχνική εμπειρία από τις σπάνιες που έχει κάποιος την ευκαιρία να ζήσει.

Info: Το Φεστιβάλ Τεχνών Rolex πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, από τις 26 έως τις 28 Μαΐου 2023. Οι εκδηλώσεις του έλαβαν χώρa στο Ωδείο Αθηνών, το ΚΠΙΣΝ, το ΕΜΣΤ, το Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς και το Μέγαρο Μουσικής. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε εδώ.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT