Ιωάννα Ασημακοπούλου: Δεν ήθελα να ξανακούσω φράσεις όπως «βρες ένα καλό παλικάρι»

Ιωάννα Ασημακοπούλου: Δεν ήθελα να ξανακούσω φράσεις όπως «βρες ένα καλό παλικάρι»

Η δημιουργός του τηλεοπτικού «Είμαι η Τζο» διακωμωδεί τα στερεότυπα που την εξόργιζαν και πιστεύει ότι στον χαρακτήρα της, κάθε γυναίκα θα βρει κάτι από τον εαυτό της.

5' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η Τζο βρίσκεται με τους μηρούς σε έκταση στην καρέκλα του γυναικολόγου, ο οποίος, ενόσω την εξετάζει, την ενημερώνει ότι «για την κρυοσυντήρηση ωαρίων η ιδανικότερη ηλικία είναι από 30 έως 36. Όσο μεγαλώνετε, μειώνεται η ποιότητα των ωαρίων, άρα και η πιθανότητα μιας μελλοντικής εγκυμοσύνης. Εσείς έχετε καθυστερήσει λίγο». Ναι, η Τζο, στα 38 της, έχει καθυστερήσει λίγο. Ή έτσι της λένε. Δεν έχει παντρευτεί, δεν έχει καν σοβαρή σχέση ούτε παιδιά, αλλά ούτε και καριέρα. Η μητέρα της την πιέζει να κάνει οικογένεια, η αδερφή της να κάνει την επανάστασή της. Κι ενώ η Τζο προσπαθεί να χωρέσει στα σέξι ρούχα της, αποφασίζει να σταματήσει να στριμώχνεται σε καλούπια. Η Ιωάννα Ασημακοπούλου σκεφτόταν τη σειρά Είμαι η Τζο, που προβάλλεται στον ΑΝΤ1+, σχεδόν μία δεκαετία. «Μου δημιουργήθηκε η ανάγκη να μιλήσω για τον επιθετικό τρόπο που αντιμετωπίζεται μια γυναίκα μέχρι και σήμερα. Φράσεις όπως “κάνε ένα παιδί να ολοκληρωθείς”, “βρες ένα καλό παλικάρι”, “τα χρόνια περνάνε”, “με την καριέρα θα κοιμάσαι τις νύχτες;”, “αυτή το έχασε το τρένο” και πόσες άλλες που άκουγα για τόσες γυναίκες από μικρό κορίτσι μέχρι και τώρα που μεγάλωσα, μου δημιούργησαν την ανάγκη να μιλήσω μέσα από μια σειρά για όλη αυτή την κοινωνική καταπίεση». 

Ποιος είναι ο στόχος της σειράς; Να καυτηριάσει συμπεριφορές; Να σατιρίσει; Να ευαισθητοποιήσει; Να προκαλέσει;

Όλα αυτά μαζί, κυρίως όμως να προβληματίσει. Όλα τα «πρέπει» και τα «μη» που μας απομακρύνουν από αυτό που θέλουμε πραγματικά να κάνουμε, λίγο πολύ τα έχουμε ζήσει όλοι. Η Τζο έρχεται για να σταματήσει όλες εκείνες τις φράσεις που ακούει όλη της τη ζωή για το πώς πρέπει να είναι για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των άλλων. Όλοι θέλουν να γίνει κάτι που δεν είναι η ίδια. Παλεύει να ικανοποιήσει τα «θέλω» τους, αλλά ευτυχώς αρνείται να μπει στο κοστούμι που της έχουν ράψει. 

Είσαι κι εσύ η Τζο; 

Φυσικά και είμαι, όπως όλοι μας κατά μία έννοια. Ένας εναλλακτικός τίτλος θα ήταν Είμαστε όλοι η Τζο. Όσοι έχουν δει τη σειρά συναντούν κομμάτια του εαυτού τους. Έχουν σκεφτεί όσα σκέφτεται και η ηρωίδα. Έχει ταυτιστεί μαζί της πολύ κόσμος και χαίρομαι, γιατί αυτός ήταν ο σκοπός, να συναντηθούμε κάπου όλοι μαζί.

Ποια είναι η χειρότερη σεξιστική συμπεριφορά που έχεις υποστεί;

Κατ’ αρχάς ας συμφωνήσουμε στο τι είναι σεξισμός, γιατί συχνά παρατηρώ μια σύγχυση για το τι σημαίνει. Σεξισμός είναι η νοοτροπία διακρίσεων σε βάρος κάποιου με βάση το φύλο του. Αν δούμε τι γίνεται στην Ελλάδα, νομίζω ότι θα συμφωνήσουμε, για παράδειγμα, ότι η γυναίκα οδηγός είναι κόκκινο πανί. Ποια από μας δεν έχει βιώσει τη σκηνή που πάει να παρκάρει και κάποιοι άνδρες κάνουν χάζι ή της δίνουν οδηγίες χωρίς να τους το ζητήσει; Την προηγούμενη εβδομάδα πήγαινα να παρκάρω σε στενό δρομάκι. Σταμάτησαν πίσω μου ένα αυτοκίνητο κι ένα μηχανάκι, του οποίου ο οδηγός έβαζε στοίχημα, φωναχτά, 500 ευρώ ότι δεν θα καταφέρω να παρκάρω. Αφού έκανα στην άκρη για να περάσει το μηχανάκι, στάθηκε δίπλα μου κι άρχισε να μου λέει ότι δεν θα το βάλω το αμάξι, ότι ακουμπάω πίσω, ακουμπάω μπροστά, πρέπει να προσέχω κ.λπ. Το πάρκαρα με επιτυχία τελικά, όπως πάντα (γέλια).

Ιωάννα Ασημακοπούλου: Δεν ήθελα να ξανακούσω φράσεις όπως «βρες ένα καλό παλικάρι»-1

Πώς αντιδράς σε αυτές τις συμπεριφορές; 

Παλιά δεν θα απαντούσα. Τώρα όμως απάντησα. Όταν κάποια στιγμή, μετά από αρκετά λεπτά «συζήτησης» για το αν είμαι ικανή οδηγός, του είπα ότι αυτό που κάνει είναι σεξιστικό, κατάλαβα ότι δεν είχε ιδέα τι σήμαινε καν η λέξη… Και δεν θα έφευγε, αν δεν με αναγνώριζε. Φυσικά τον προέτρεψα να δει την Τζο, αν και δεν νομίζω ότι θα το κάνει. Το κωμικοτραγικό ήταν ότι το στοίχημα για το αν θα καταφέρω να παρκάρω το αμάξι το έβαζε με γυναίκα οδηγό στο άλλο αυτοκίνητο.

Ποια είναι η πιο σεξιστική σκέψη ή κρίση που έκανες εσύ τελευταία; 

Ότι όταν κάποιος μου «τη λέει» για την οδήγηση, το πιθανότερο είναι πως είναι άνδρας!

Αυτός ο ρόλος είναι μεγάλη αλλαγή από τη μαζεμένη και υπάκουη Αντωνία που υποδυόσουν στη σειρά Το σόι σου. Μήπως ήρθε η ώρα στην τηλεόραση να βλέπουμε περισσότερες Τζο και λιγότερες Αντωνίες;

Η Αντωνία είχε τη δική της αξία και γι’ αυτό την αγάπησε τόσο πολύ ο κόσμος. Και συχνά μια γυναίκα μπορεί να ξεκινάει από Αντωνία και να εξελίσσεται σε Τζο, για να φτάσει μετά σε κάτι άλλο που πραγματικά την εκφράζει και να βρει τον εαυτό της.

Έχουν τα νεαρά κορίτσια ισχυρά πρότυπα ή αναφορές στην τηλεόραση και στον κινηματογράφο τα οποία να μπορούν να τα εμπνεύσουν και να τα κινητοποιήσουν πέρα από τα στερεότυπα;

Βεβαίως και υπάρχουν πρότυπα, μέσα από σπουδαίους ρόλους που έχουν παίξει σπουδαίες ηθοποιοί. Από τη Μέριλ Στριπ στο The Post και την Έλεν Μίρεν στο Woman in Gold μέχρι τις Νικόλ Κίντμαν, Σαρλίζ Θερόν και Μάργκο Ρόμπι στο Bombshell. Δυναμικές γυναίκες που με τον τρόπο τους επικράτησαν μέσα σε ανδροκρατούμενους χώρους και σε δύσκολες αναμετρήσεις.

Από ποιο στερεότυπο έχεις προσπαθήσει εσύ να ξεφύγεις; Από ποιο δεν ξέφυγες;

Κοιτάζοντας τη δουλειά του ηθοποιού, υπάρχει ένα παράδοξο στερεότυπο: ότι όσοι έχουν ασχοληθεί περισσότερο με την κωμωδία δεν μπορούν να κάνουν δράμα, και το αντίστροφο. Και για μένα χρειάστηκε αρκετός χρόνος για να σπάσει αυτό το στερεότυπο στην τηλεόραση, παρότι η εκπαίδευσή μου ήταν βασισμένη κυρίως σε δραματικούς ρόλους. Όμως είμαι χαρούμενη που τελικά μου πρότειναν να συμμετέχω σε δραματικές σειρές, όπως στο Σώσε με και στο Κάνε ότι κοιμάσαι. Αισθάνομαι ευγνώμων που έχω τη δυνατότητα πλέον να εκφράζομαι ως ηθοποιός μέσα και από τα δύο είδη.

Τι σημαίνει για σένα το ότι είσαι ηθοποιός; 

Το όνειρό μου πάντα ήταν να γίνω ηθοποιός, γιατί είχα την ανάγκη να επικοινωνήσω και να εκφραστώ μέσα από τα συναισθήματά μου. Σημαίνει πάνω απ’ όλα ότι μπόρεσα να πραγματοποιήσω το όνειρό μου και καμιά φορά, όποτε λέω «πω πω, είμαι ηθοποιός», είναι σαν να υπενθυμίζω στον εαυτό μου ότι το τόλμησα και τα κατάφερα. Η ευκαιρία που μου δίνεται να εκφραστώ, να αναμετρηθώ με ρόλους και να ανακαλύψω κομμάτια του ψυχισμού μου είναι απελευθέρωση, αλλά ταυτόχρονα είναι και μια διαδικασία πάρα πολύ δύσκολη, γιατί καλείσαι να μπεις στο βάθος σχέσεων και ψυχολογικών καταστάσεων. Αυτός, όμως, είναι ο πυρήνας της δημιουργικής διαδικασίας της τέχνης του ηθοποιού.

Πώς είναι μια τυπική μέρα σου;

Το πρωί ξυπνάω πάντα ακούγοντας podcast, κατευθείαν καφέ, γύρισμα, φίλοι, πρόβες, σπίτι και πάλι από την αρχή.

Η πιο αστεία στιγμή της τελευταίας εβδομάδας;

Το ότι επέστρεψα δύο φορές συνεχόμενες στο σπίτι μου για να δω αν έκλεισα τον θερμοσίφωνα! (γέλια)

Είσαι μοναχικός άνθρωπος ή συντροφικός;

Είμαι και τα δύο. Υπάρχουν στιγμές που έχω ανάγκη να μείνω μόνη μου με τον εαυτό μου κι άλλες πάλι που θέλω να βρίσκομαι με τους ανθρώπους που αγαπώ. Η συντροφικότητα, όμως, είναι το πιο όμορφο και πιο σημαντικό κομμάτι της ζωής μου.

Φοβάσαι μόνη στο σπίτι; 

Όχι, το σπίτι μου είναι για μένα ένας ασφαλής χώρος όπου ποτέ δεν έχω νιώσει απειλή ή φόβο. Είναι το καταφύγιο όπου απομονώνομαι· αυτοσυγκεντρώνομαι, διαβάζω, ονειρεύομαι!

Σε γκουγκλάρεις για να δεις τι γράφεται;

Προσπαθώ να το αποφεύγω, διότι λόγω των σόσιαλ μίντια γράφουν πολλοί που δεν γνωρίζουν αυτό για το οποίο γράφουν. 

Στη σειρά Είμαι η Τζο το σενάριο υπογράφουν οι Παναγιώτης Χριστόπουλος και Άρτεμις Γρύμπλα και τη σκηνοθεσία ο Κωνσταντίνος Πιλάβιος.

Ευχαριστούμε θερμά το wine bar Junior does Wine, Μαιάνδρου 5, Ιλίσια, για τη φιλοξενία. Την εμφάνιση της Ιωάννας Ασημακοπούλου επιμελήθηκαν η Ευγενία Φραγκάκη (makeup), η Μαρία Παπαδοπούλου (styling) και ο Νικόλας Βιλλιώτης (hairstyling).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT