Στο μυθιστόρημα Τζαζ της Τόνι Μόρισον, ο πρωταγωνιστής καταλήγει ότι έχει γεράσει, επειδή δεν μπορεί να θυμηθεί ακριβώς πώς ένιωσε για κάτι – επειδή μπορεί να «παίξει» ξανά στο μυαλό του μια συγκεκριμένη στιγμή που ένιωσε πάθος ή φόβο και μπορεί να την περιγράψει με τις σωστές λέξεις, αλλά δεν μπορεί να ανακαλέσει το ίδιο του το συναίσθημα. Το ποδόσφαιρο, για εμένα, είναι πάνω από όλα συναίσθημα. Πιστεύω, όμως, πως ακόμα κι αν καταφέρω να γεράσω χωρίς να έχουν εξασθενίσει σημαντικά οι νοητικές μου ικανότητες, δεν θα ξεχάσω ποτέ πώς ένιωσα όταν η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ κέρδισε την Μπάγερν στις καθυστερήσεις, στον τελικό του Τσάμπιονς Λιγκ το 1999. Δεν θα ξεχάσω ποτέ πώς ήταν να αγαπώ την Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ των σερ Άλεξ Φέργκιουσον, Καντονά, Μπέκαμ, Σόλσκιερ, Νέβιλ και Σκόουλς που αναδείχθηκαν σε νέους ροκ σταρ μιας εποχής. Και δεν θα ξεχάσω ποτέ πώς ένιωθα όταν έβλεπα τον Ντέιβιντ Μπέκαμ, εντός και εκτός γηπέδου.
Το νέο ντοκιμαντέρ Beckham είναι μία ιστορία αγάπης. Το νήμα αυτής της ιστορίας αρχίζει να ξετυλίγεται από την πρώτη φορά που ο Μπέκαμ κλώτσησε μία μπάλα μέχρι τη στιγμή που πάτησε το πόδι του στο Ολντ Τράφορντ και επιλέχθηκε από τον σερ Άλεξ Φέργκιουσον, τον ποδοσφαιρικό του πατέρα, για να αγωνιστεί με τη φανέλα της πρώτης ομάδας της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ στην ηλικία των 17 ετών. Με τον Μπέκαμ και εκείνη τη θρυλική ομάδα της Γιουνάιτεντ που μεσουράνησε τη δεκαετία του ’90 μέχρι τις αρχές του 2000, το Ολντ Τράφορντ μετατράπηκε σε κυριολεκτικό «Θέατρο των Ονείρων», όπως το αποκαλούν χαϊδευτικά οι φίλαθλοι της ομάδας, με το θέαμα που πρόσφεραν σε όσους τους αγαπούσαμε. Το παρατσούκλι αυτό το χάρισε στο συγκεκριμένο γήπεδο ο σερ Μπόμπι Τσάρλτον, ο θρυλικός παίκτης της Γιουνάιτεντ κατά τις δεκαετίες ’50 έως ’70. Ο Τσάρλτον ήταν ο αγαπημένος παίκτης του πατέρα του Μπέκαμ, ο οποίος μύησε τον γιο του στο ποδόσφαιρο, του έμαθε την πειθαρχία που απαιτείται από έναν πρωταθλητή και πώς να εκτελεί τα χαρακτηριστικά αλάνθαστα στον στόχο φάουλ του και του έδωσε το μεσαίο όνομα Ρόμπερτ ως φόρο τιμής στον Τσάρλτον – στα βίντεο από το προσωπικό αρχείο της οικογένειας του Ντέιβιντ, από όταν έπαιζε μπάλα σε διάφορες ομάδες ως πιτσιρικάς, ακούγεται η φωνή του πατέρα του να τον φωνάζει «Ρόμπι» και βλέπουμε πώς ο μικρός Μπέκαμ άκουγε σε όλα, θέλοντας σε όλη τη ζωή του να κάνει και τον πραγματικό και τον ποδοσφαιρικό του πατέρα περήφανους.
Η ιστορία αγάπης στο ντοκιμαντέρ Beckham έχει, όπως ήταν αναμενόμενο, ως κεντρικό πυρήνα τη σχέση ζωής του διάσημου ποδοσφαιριστή με τη Βικτώρια, αλλιώς γνωστή ως Posh Spice από το εμβληματικό συγκρότημα Spice Girls που τάραξε τα νερά της ποπ μουσικής και κουλτούρας στην Αγγλία την ίδια περίοδο που ο Μπέκαμ αναδεικνυόταν ως το νέο ανερχόμενο αστέρι. Όταν ο Μπέκαμ είδε για πρώτη φορά τη Βικτώρια στην τηλεόραση, γύρισε και είπε στον συμπαίκτη και κολλητό του, Γκάρι Νέβιλ, ότι αυτή τη γυναίκα θα την παντρευτεί. Κάποια χρόνια αργότερα, ο Ντέιβιντ και η Βικτώρια όντως παντρεύτηκαν, και έζησαν καλά και δύσκολα, και με ανέσεις και με πιέσεις, και μεγάλωσαν παράλληλα, κυριολεκτικά ως άνθρωποι και μεταφορικά ως brand, τόσο μεμονωμένα όσο και ως ζευγάρι. Η Βικτώρια ήταν το χέρι που έφτιαχνε τα μαλλιά του Μπέκαμ σε κάθε νέο του λουκ που προκαλούσε κύματα παραληρηματικού ενθουσιασμού παγκοσμίως – όσο κι αν άλλαζαν τα μαλλιά του, από τη χρυσή μακριά κόμη του μέχρι το ξυρισμένο ξανθό κεφάλι του, η στάση του σώματός του όταν εκτελούσε ένα σουτ με το ασυναγώνιστο δεξί πόδι του παρέμενε αναγνωρίσιμη από χιλιόμετρα μακριά. Η Βικτώρια ήταν το μόνο χέρι που εκείνος επιθυμούσε να κρατάει έστω και για δέκα λεπτά μέσα στη μέρα, ακόμα κι αν αυτό σήμαινε ότι έπρεπε να φύγει από την αποστολή της ομάδας κλεφτά και να ταξιδέψει οδηγώντας για τέσσερις ώρες για να τη δει.
Μέσα από αυτό το ντοκιμαντέρ, ο σκηνοθέτης Fisher Stevens – γνωστός στους φανατικούς οπαδούς της σειράς Succession ως ο Hugo, ο υπεύθυνος επικοινωνίας της μιντιακής αυτοκρατορίας της οικογένειας – προσπαθεί να προσεγγίσει την ανεπανάληπτη επιρροή που είχαν η Βικτώρια και ο Ντέιβιντ Μπέκαμ ως ζευγάρι, στους τομείς της μόδας, του παγκόσμιου μάρκετινγκ και branding, καθώς και της πολιτιστικής κουλτούρας μιας ολόκληρης χώρας. Η σκηνή στο τελευταίο επεισόδιο του ντοκιμαντέρ, όπου ο Ντέιβιντ και η Βικτώρια τραγουδούν και χορεύουν το κάντρι τραγούδι του Κένι Ρότζερς και της Ντόλι Πάρτον Islands in the Stream είναι η απόδειξη ότι, κάποιες φορές, για κάποιους ανθρώπους, δεν θα μπορούσε ποτέ να υπάρξει άλλο ταίρι σε αυτή τη ζωή.
Η άκρη του νήματος στην ιστορία αγάπης του Beckham καταλήγει στην τωρινή ενασχόληση του Ντέιβιντ με την ποδοσφαιρική ομάδα Inter Miami FC, με την ιδιότητα του συνιδιοκτήτη και προέδρου. Ο ίδιος ο Ντέιβιντ, προτού κρεμάσει οριστικά τα παπούτσια του ως ποδοσφαιριστής, είχε εγκαταλείψει προς το τέλος της καριέρας του το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο για να γίνει πάρει μεταγραφή στην καλιφορνέζικη LA Galaxy, σπάζοντας κάθε προηγούμενο ρεκόρ στην ιστορία του αμερικανικού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου. Αν δεν είχε προηγηθεί αυτή η καθοριστική στιγμή στην ιστορία του συγκεκριμένου αθλήματος στις ΗΠΑ, η φετινή ιστορική μεταγραφή του Messi στην Inter Miami FC, μεταγραφή που ήταν πρωτοβουλία του Μπέκαμ, σαν να ήθελε με αυτήν να επαναλάβει τη δική του ιστορία στο αμερικανικό ποδόσφαιρο, ίσως να μην είχε γίνει ποτέ πραγματικότητα.
Σύμφωνα με τη γενική θεωρία της σχετικότητας, όταν βρεθεί ένα αντικείμενο μεγάλης μάζας στον χωροχρόνο, τον καμπυλώνει. Ο Μπέκαμ, γνωστός για την καμπύλη τροχιά σαν «μπανάνα» που του επέτρεπε να σκοράρει απευθείας από εκτελέσεις φάουλ και κόρνερ, ήταν τόσο μεγάλος ως φαινόμενο που κατάφερε να καμπυλώσει τον χωροχρόνο στο πλαίσιο της παγκόσμιας ποπ κουλτούρας.
ΙΝFO
Πρωταγωνιστούν: Ντέιβιντ Μπέκαμ, Βικτόρια Μπέκαμ, Ρονάλντο.
Βαθμολογία στο Rotten Tomatoes: 100%.
Το ντοκιμαντέρ στριμάρεται από το Netflix.