h-λέσβος-φέτος-είναι-sold-out-563199787

H Λέσβος φέτος είναι sold out

Οι παράγοντες που οδήγησαν στη μεγάλη τουριστική ανάκαμψη, μετά τις πολλαπλές κρίσεις που γνώρισε το νησί για πάνω από μία δεκαετία. Επιχειρηματίες και ο δήμαρχος μιλούν στην «Κ»

Βίκυ Κατεχάκη

«Αυτό που περισσότερο με εντυπωσίασε φέτος το καλοκαίρι είναι ότι είδα πολλά νέα παιδιά να φθάνουν στο νησί μας και να αναζητούν τον εναλλακτικό τουρισμό αντί για τις πολυτελείς διακοπές στις Κυκλάδες» λέει στην «Κ» η Νατάσα Κοντέλου, ιδιοκτήτρια τουριστικών καταλυμάτων στη Σκάλα Ερεσού της Λέσβου, τονίζοντας ότι αρχές Σπτέμβρη το νησί είναι ακόμα γεμάτο. 

«Δεν δουλέψαμε μόνο τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, η σεζόν άνοιξε τον Απρίλιο και κρατάει ακόμη. Στην Ερεσό, είχαμε επισκέπτες κυρίως από την Ελλάδα και την Τουρκία» διευκρινίζει, σκιαγραφώντας τη φετινή σεζόν στο μεγαλύτερο νησί του Βορειοανατολικού Αιγαίου.

H Λέσβος φέτος είναι sold out-1
Νεόνυμφοι καταφθάνουν με καΐκι στην παραλία της Ερεσού. [Φωτ.: Νατάσα Κοντέλου]

Μετά τις πολλαπλές κρίσεις που γνώρισε η Λέσβος για πάνω από μία δεκαετία –έχοντας βρεθεί από το 2015 στο επίκεντρο της προσφυγικής κρίσης– αυτή ήταν μία πολύ διαφορετική χρονιά: ήταν η πρώτη που μπόρεσε πραγματικά να ανακάμψει.

«Οπωσδήποτε μετρά και η σχέση ποιότητας-τιμής για όσους επιλέγουν τη Λέσβο. Οι τιμές στο νησί για διαμονή και φαγητό είναι πολύ χαμηλές. Εμείς προσφέρουμε το τρίκλινο που είναι δίπλα στη θάλασσα στα 70 ευρώ την ημέρα», λέει η κ. Κοντέλου.

Αύξηση 43% στις διεθνείς αφίξεις

Η Λέσβος των περίπου 100.000 κατοίκων, διαθέτει συνολικά περίπου 25.000 ξενοδοχειακές κλίνες (συμπεριλαμβανομένων των ενοικιαζόμενων δωματίων) που μοιράζονται στον Μόλυβο, την Πέτρα, τη Σκάλα Καλλονής, το Πλωμάρι, την Ερεσό, την Αναξο και την πόλη της Μυτιλήνης. Εχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που η πληρότητα στο νησί έφτανε σχεδόν στο 100%.

«Η φετινή σεζόν μού θύμισε το 1999. Είμαι στον ξενοδοχειακό κλάδο από το 1990 και αυτή ήταν μια πολύ ωραία χρονιά. Η Λέσβος μπήκε επιτέλους στον τουριστικό χάρτη», αναφέρει στην «Κ» ο Βασίλης Βογιατζής, πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Λέσβου, συνοψίζοντας με αυτές τις λέξεις τη φετινή εικόνα.

H Λέσβος φέτος είναι sold out-2
Στην παραλία μέχρι τη δύση του ήλιου. [Φωτ.: Νατάσα Κοντέλου]

Οταν η Ελλάδα έβγαζε λεφτά από τον τουρισμό, εμείς είχαμε χρεοκοπήσει επτά φορές

Ο ίδιος υπενθυμίζει τις κρίσεις που κλήθηκε -κατά σειρά- να διαχειριστεί το νησί από το 2012 και μετά. «Πρώτα είχαμε την οικονομική κρίση, μετά την προσφυγική, έπειτα την κατάρρευση του ταξιδιωτικού κολοσσού Thomas Cook -το 2019- και αμέσως μετά τον Covid. Οταν η Ελλάδα έβγαζε λεφτά από τον τουρισμό, εμείς δεν βγάζαμε τίποτα. Είχαμε χρεοκοπήσει επτά φορές. Είμαστε ακόμη με ρυθμίσεις και περιμένουμε κάποια στιγμή να μάς δοθούν οι αποζημιώσεις για το προσφυγικό».

Από τους περίπου 31.000 επιβάτες που μετρούσαν ως τον Ιούλιο του 2023 οι αφίξεις από το εξωτερικό, φέτος ξεπέρασαν τους 43.000 για την ίδια περίοδο.

Πίσω από το φετινό θετικό πρόσημο στον τουρισμό, βρίσκονται πρωτίστως οι αφίξεις από το εξωτερικό. Τα τσάρτερ στο αεροδρόμιο «Οδυσσέας Ελύτης» αυξήθηκαν, έφτασαν τα 26 την εβδομάδα (όταν το 2016 ήταν μόλις έξι), ενώ νέοι επισκέπτες από την Πολωνία, την Τσεχία, τη Σλοβακία, τη Σλοβανία, τη Ρουμανία αλλά και από την Ολλανδία, την Αγγλία και τις σκανδιναβικές χώρες αποφάσισαν να ταξιδέψουν στο νησί για να γνωρίσουν τα τοπία του.

«Τα στοιχεία που έχουμε από τη Fraport -έως και τον Ιούλιο- δείχνουν ότι είχαμε μία αύξηση κοντά στο 43% στις διεθνείς αφίξεις. Από τους περίπου 31.000 επιβάτες που μετρούσαν ως τον Ιούλιο του 2023 οι αφίξεις από το εξωτερικό, φέτος ξεπέρασαν τους 43.000 για την ίδια περίοδο. Αυτή είναι μία σημαντική αύξηση για τα δεδομένα του νησιού μας», λέει στην «Κ» ο δήμαρχος Μυτιλήνης Παναγιώτης Χριστόφας, προσθέτοντας ότι αντίστοιχα υπάρχει μία σχετική αύξηση και στους επισκέπτες από το εσωτερικό.

21.000 Τούρκοι επισκέπτες με βίζα-εξπρές 

H Λέσβος φέτος είναι sold out-3
«Η Τουρκία είναι πλέον μία χώρα πολύ ακριβή. Οι επιχειρηματίες δεν μπορούν να ορίσουν σταθερές τιμές στον τουρισμό εξαιτίας του πληθωρισμού και έτσι οι Τούρκοι πολίτες προτιμούν να μπουν στο καραβάκι της γραμμής και να έρθουν στα ελληνικά νησιά». [Φωτ.: Νατάσα Κοντέλου]

Παράλληλα με τα αυξημένα δρομολόγια των τσάρτερ από την Ευρώπη, τα καλά νέα ήρθαν και από τη θάλασσα. Η ελληνοτουρκική συμφωνία που ανακοινώθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο για την εφαρμογή της επταήμερης βίζας-εξπρές σε δέκα νησιά του ανατολικού Αιγαίου -μεταξύ των οποίων και η Λέσβος- άνοιξε την «όρεξη» των Τούρκων ταξιδιωτών που άρχισαν να καταφθάνουν στο νησί ήδη από τις αρχές Απριλίου.

«Μέσα στο καλοκαίρι έχουμε πέντε πλοία που πηγαινοέρχονται καθημερινά από το Αϊβαλί, ενώ δύο φορές την εβδομάδα το νησί μας συνδέεται με τη Σμύρνη. Από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα έχουν φτάσει στη Λέσβο 89.000 επιβάτες από την Τουρκία από τους οποίους λίγο παραπάνω από 21.000 -βάσει των τελευταίων στοιχείων- έχουν εκδώσει τη βίζα-εξπρές. Σκεφθείτε ότι το 2023 οι Τούρκοι επισκέπτες έφτασαν συνολικά τους 70.000, ενώ φέτος προβλέπεται ότι θα ξεπεράσουν τους 100.000. Υπάρχουν κρατήσεις μέχρι και τον Οκτώβριο», αναφέρει ο κ. Χριστόφας.

«Υπάρχει πολύς κόσμος από την Τουρκία που θέλει να επισκεφθεί την Ελλάδα», λέει ο κ. Βογιατζής εξηγώντας ότι παράλληλα με τη διευκόλυνση που παρέχει η βίζα-εξπρές, συντρέχει κι ένας ακόμη σημαντικός λόγος.

«Η Τουρκία είναι πλέον μία χώρα πολύ ακριβή. Οι επιχειρηματίες δεν μπορούν να ορίσουν σταθερές τιμές στον τουρισμό εξαιτίας του πληθωρισμού και έτσι οι Τούρκοι πολίτες προτιμούν να μπουν στο καραβάκι της γραμμής και να έρθουν στα ελληνικά νησιά».

H Λέσβος φέτος είναι sold out-4
Φέτος οι επισκέπτες από την Τουρκία στη Λέσβο θα ξεπεράσουν τους 100.000, λέει στην «Κ» ο δήμαρχος Μυτιλήνης Παναγιώτης Χριστόφας.

«Το πρόβλημα των ακτοπλοϊκών θα λυθεί μόνο εφόσον αλλάξει ο προορισμός των πλοίων, δηλαδή συνδεθεί η ηπειρωτική Ελλάδα με το Σίγρι μέσω της Ραφήνας ή του Λαυρίου και όχι μέσω του Πειραιά»

Την ίδια ώρα, παρά τις υψηλότατες τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του εσωτερικού, οι Ελληνες δεν γύρισαν την πλάτη στη Λέσβο. Εκτιμάται ότι περίπου 45.000 επισκέπτες από τη χώρα μας έχουν επισκεφθεί μέχρι στιγμής, φέτος, τα θέρετρα του νησιού, αριθμός που σύμφωνα με τοπικούς παράγοντες του τουρισμού θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερος εφόσον έμπαιναν σε εφαρμογή κάποιες «τολμηρές λύσεις».

«Εμείς στη Λέσβο πιστεύουμε ότι το πρόβλημα των ακτοπλοϊκών θα λυθεί μόνο εφόσον αλλάξει ο προορισμός των πλοίων, δηλαδή συνδεθεί η ηπειρωτική Ελλάδα με το Σίγρι μέσω της Ραφήνας ή του Λαυρίου και όχι μέσω του Πειραιά. Αυτό σημαίνει ότι θα μικρύνει το ταξίδι κατά 30 έως 40 μίλια, σηματοδοτώντας χαμηλότερες τιμές στα εισιτήρια», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων τονίζοντας ότι στο νησί έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις που δεν θα πρέπει να πάνε στράφι.

Στο επίκεντρο ο εναλλακτικός τουρισμός

H Λέσβος φέτος είναι sold out-5
Το Απολιθωμένο δάσος της Λέσβου είναι ένα από τα δύο μεγαλύτερα απολιθωμένα δάση στον κόσμο (το άλλο είναι το Εθνικό Πάρκο Απολιθωμένου Δάσους στην Αριζόνα). Από το 1985 αποτελεί διατηρητέο μνημείο της φύσης, ενώ το 2004 εντάχθηκε στο Παγκόσμιο Δίκτυο Γεωπάρκων της UNESCO. [Shutterstock]

H Λέσβος φέτος είναι sold out-6
Τα εντυπωσιακά ροζ φλαμίνγκο της Λέσβου. [Shutterstock]

Φέτος, η περιφέρεια του Βορείου Αιγαίου, με παρότρυνση και των ξενοδόχων της Λέσβου, επέλεξε να προωθήσει τις σημαντικές δυνατότητες του νησιού στον εναλλακτικό τουρισμό, επιλογή που από ό,τι φαίνεται «βγήκε».

«Εγινε ένα μεγάλο βήμα προς την κατεύθυνση αυτή, με τη συμμετοχή μας σε εκθέσεις στην Αγγλία και την Ολλανδία για την προσέλκυση τουριστών που ασχολούνται με το “bird watching” (παρατήρηση πουλιών), αλλά και με τον φυσιολατρικό τουρισμό εν γένει», αναφέρει ο κ. Βογιατζής και προσθέτει: «Η Λέσβος είναι το πιο σημαντικό θέρετρο πουλιών και φυσιολατρικών φαινομένων της Ευρώπης. Εχουμε το Απολιθωμένο Δάσος, 250 είδη πουλιών, τις ιαματικές πηγές του Πολιχνίτου, τις ορχιδέες που εκτείνονται σχεδόν σε όλο το νησί και άφθονους βιότοπους. Οι τουρίστες έρχονται μαζικά για αυτόν τον σκοπό -περίπου 3.000 άτομα την εβδομάδα- επιμηκύνοντας μάλιστα τη σεζόν από τις 15 Απριλίου».

Σταθεροί πελάτες από το 1985

H Λέσβος φέτος είναι sold out-7
Η προσωπική εξυπηρέτηση είναι το μεγάλο στοίχημα της Λέσβου καθώς φέρνει σταθερούς πελάτες στο νησί από το 1985, λέει στην «Κ» ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων του νησιού, Βασίλης Βογιατζής. 

Ενα από τα «βαριά» χαρτιά στα οποία στηρίζεται ο τουρισμός της Λέσβου είναι -όπως λένε οι ίδιοι οι επιχειρηματίες- η «προσωπική εξυπηρέτηση», προτέρημα που φέρνει σταθερούς πελάτες από τη δεκαετία του ’80.

«Είναι το μεγάλο στοίχημα της Λέσβου που διαθέτει μικρές ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις», εξηγεί ο Βασίλης Βογιατζής. «Εχουμε πελάτες που έρχονται στο νησί από το 1985 και μάς στήριξαν ακόμη και την περίοδο της μειωμένης κίνησης».

Νομίζω ότι φέτος τα καταφέραμε και πλέον είμαστε έτοιμοι να κάνουμε τον σχεδιασμό μας για τα επόμενα χρόνια.

Σχολιάζοντας τα θετικά αποτελέσματα της φετινής τουριστικής σεζόν, ο δήμαρχος Μυτιλήνης τονίζει ότι είναι σημαντικό αυτά να μην σταθούν σε μια απλή συγκυρία, αλλά να υπάρξει συνέχεια και σχεδιασμός για τα επόμενα χρόνια.

«Εχουμε αφήσει πίσω μας τις δύσκολες εποχές του παρελθόντος. Τα δεδομένα ήταν πολύ καλά για τον τουρισμό, αλλά και οι επιχειρηματίες θα πρέπει να διατηρήσουν αυτό το σημαντικό προσόν που έχουμε: να φεύγουν οι επισκέπτες ικανοποιημένοι από το νησί μας. Ως δήμος επιβαρυνόμαστε με μία μεγαλύτερη προσπάθεια, να διατηρήσουμε το νησί καθαρό για περισσότερους επισκέπτες. Νομίζω ότι φέτος τα καταφέραμε και πλέον είμαστε έτοιμοι να κάνουμε τον σχεδιασμό μας για τα επόμενα χρόνια».

[Κεντρική φωτογραφία: Shutterstock]

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT