Όποια ταχύτητα κι αν έχετε αναπτύξει ανεβαίνοντας την Ιόνια Οδό, που πλέον συνδέει την Αθήνα με τα Ιωάννινα σε μόλις τέσσερις ώρες, φτάνοντας στο Ζαγόρι, θα μπείτε σε μια εντελώς διαφορετική σχέση με την ταχύτητα και με την εμπειρία της διαδρομής.
Στο δικό μου ημερολόγιο ταξιδιού, μία από τις πιο δυνατές εικόνες ήταν ο αετός που εμφανίστηκε μπροστά μου σε χαμηλή πτήση, την πρώτη φορά που έμπαινα στο Μονοδένδρι. Στροφές, απότομες πλαγιές και στάση στη Μονή της Αγίας Παρασκευής, λίγο έξω από το χωριό, για καθαρό ζαγορίσιο αέρα και ασύλληπτη θέα. Είναι το σημείο όπου το φαράγγι ανοίγεται μπροστά σου και ξαφνικά συνειδητοποιείς πως έρχεσαι αντιμέτωπος με ένα από τα πλέον επιβλητικά τοπία αυτής της χώρας. Για τους τολμηρούς, ο μικρός περίπατος σύρριζα στον βράχο είναι το τέλειο καλωσόρισμα στο ορεινό αυτό σύμπλεγμα της Πίνδου, που κατά την αρχαιότητα ονομαζόταν Παρωραία. Λόγω του ανάγλυφού του, το Ζαγόρι δεν έχει έναν κεντρικό οδικό άξονα που μπορεί να ακολουθήσει κανείς, αλλά πολλές υπέροχες σύντομες διαδρομές που ενώνουν το ένα χωριό με το άλλο.
Επόμενη στάση, το σημείο Οξυά, για άλλη μία άποψη του φαραγγιού από ψηλά. Ένας γάιδαρος που επιμένει να κυκλοφορεί εκεί γύρω τα τελευταία χρόνια άλλοτε διασταυρώνεται με Βορειοευρωπαίους τουρίστες και άλλοτε ποζάρει για να φωτογραφηθούν δίπλα του παιδάκια. Συνεχίζοντας την περιπλάνηση προς τα δυτικά, κάθε διασταύρωση είναι κι ένας πειρασμός για μια γνωριμία με τα Ζαγοροχώρια. Το Δίλοφο κατοικείται από μετρημένους στα δάχτυλα κατοίκους και διατηρεί την αρχιτεκτονική του αναλλοίωτη, παρότι φέρει σημάδια εγκατάλειψης. Η Βίτσα είναι πιο ανεπτυγμένη τουριστικά κι έχει κάποιες καλές προτάσεις για φαγητό, όπως το εστιατόριο Κανέλα και Γαρύφαλλο (τηλ. 26530-71671) με μενού που έχει στο επίκεντρο τα μανιτάρια, άγρια και καλλιεργήσιμα. Όλα τα χωριά διατηρούν αυθεντικότητα και απαράμιλλη αισθητική, όπως το Καπέσοβο και ακόμα περισσότερο το Τσεπέλοβο με τον τεράστιο πλάτανο στην πλατεία και τις αξιόλογες ταβέρνες.
Το μονότοξο Γεφύρι του Κόκκορη- Νούτσου. (Φωτογραφία: ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΦΟΣ)
Κάθε διαδρομή στο Ζαγόρι είναι απρόβλεπτη. Άλλοτε θα σας σταματήσει ένα κοπάδι αγελάδων ή κάποιο άλογο και άλλοτε θα σας καθηλώσει κάποιο από τα περίτεχνα πέτρινα γεφύρια του, όπως αυτό του Κόκκορη, ανάμεσα στα χωριά Δίλοφο, Κουκούλι και Κήπους, που ξεπροβάλλει ξαφνικά στα αριστερά του δρόμου. Κατευθυνόμενοι προς Πάπιγκο, μόλις δείτε τους περίφημους «πύργους» της Αστράκας, θα ξέρετε πως είστε στα όρια Κεντρικού και Δυτικού Ζαγορίου. Οδηγήστε προς τη γέφυρα της Αρίστης (ή του Πάπιγκου, σύμφωνα με τους κατοίκους του δεύτερου). Θα βρεθείτε στις όχθες του Βοϊδομάτη, με το νερό του να κυλά όλο και πιο ορμητικά μέσα στον χειμώνα.
Επιλέξτε για διαμονή ανάμεσα σε ξενώνες που διατηρούν μια ορεσίβια τραχύτητα στην αισθητική τους, όπως το Astra Inn (Mεγάλο Πάπιγκο, τηλ. 26530-42108, astra-inn.gr, από 70 ευρώ το δίκλινο) και σε πολλά ενδιαφέροντα ξενοδοχεία. Γευματίστε στο εστιατόριο Salvia του Aristi Mountain Resort, (τηλ. 26530-41330, aristi.gr).
Τέλος, καιρού επιτρέποντος πάντα, κατευθυνθείτε στις Κολυμπήθρες και περπατήστε στο ιδιαίτερο ανάγλυφο της περιοχής. Είναι από τα πιο ήσυχα σημεία ενός τόπου ο οποίος ούτως ή άλλως σε καθηλώνει με την αγριάδα των τοπίων του και την ηρεμία που αυτά εκπέμπουν.
|| Οι διαδρομές Μονοδένδρι-Τσεπέλοβο και Βίτσα-Μεγάλο Πάπιγκο έχουν μήκος 28 χλμ. η καθεμία.
Με το Audi Q8 στο Ζαγόρι
Το SUV που επιβάλλεται με τον όγκο και τον άριστο σχεδιασμό του ενσωματώνει την τελευταία λέξη της τεχνολογίας.
ΚΕΙΜΕΝΟ: ΑΡΗΣ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ταξιδέψαμε στο Ζαγόρι με το πολυτελέστατο Audi Q8. Το κομψό πεντάθυρο SUV με τον coupé σχεδιασμό είναι εξοπλισμένο με τεχνολογία που έρχεται από το μέλλον. Η άνεση που προσφέρει αξιοποιήθηκε στο έπακρο από τα πρώτα κιόλας λεπτά του ταξιδιού μας, με το μεγάλο SUV να εντυπωσιάζει με την ποιότητα κύλισης και την εξαιρετική ηχομόνωση της καμπίνας. Οι τέσσερις ώρες που χρειάστηκαν για να φτάσουμε στα Ιωάννινα από την Αθήνα μέσω της Ιόνιας Οδού κύλησαν εύκολα, χάρη –κυρίως– στην αερανάρτηση, η οποία, εκτός από το ότι απορροφά και την παραμικρή ανωμαλία του δρόμου, μπορεί να χαμηλώσει έως και 1,5 εκατοστό.
Λίγο αργότερα, πριν φτάσουμε στη Μονή της Αγίας Παρασκευής στο Μονοδένδρι, στις απότομες πλαγιές μάς υποδέχτηκαν στροφές, γι’ αυτό και αλλάξαμε το πρόγραμμα οδήγησης από comfort σε dynamic. Το αποτέλεσμα ήταν οι αεραναρτήσεις να σφίξουν και να εξαλείψουν οποιαδήποτε κλίση θα μπορούσε να δημιουργηθεί στο αμάξωμα κατά τη διάρκεια μιας σβέλτης οδήγησης. Το Q8 διαθέτει επίσης, μεταξύ άλλων, τα προγράμματα efficiency και off-road. Το τελευταίο δεν μας χρειάστηκε, όμως ακόμα και αν έπρεπε να οδηγήσουμε εκτός δρόμου, είναι σίγουρο ότι το σύστημα τετρακίνησης quattro θα τιμούσε το ένδοξο αγωνιστικό παρελθόν της μάρκας.
Το μεγάλο SUV της Audi έχει σχεδόν 5 μέτρα μήκος, 2 μέτρα πλάτος και 1,7 μέτρα ύψος, ενώ το μεταξόνιο αγγίζει σχεδόν τα 3 μέτρα. Ωστόσο, το εκτόπισμά του «κρύβεται» πολύ έξυπνα χάρη στην καλή δουλειά των σχεδιαστών, οι οποίοι τοποθέτησαν σωστά και με ομοιόμορφο τρόπο τις μάζες πάνω στην επιβλητική σιλουέτα του αυτοκινήτου. Το μεγάλο SUV με τις κοφτερές του γωνίες είναι ένα από τα ομορφότερα Audi, που ενσωματώνει μια φουτουριστική σιλουέτα, χαρακτηριστικό που εντοπίζουμε και μέσα στην καμπίνα του.
Εκεί συναντάμε την κορυφαία τεχνολογία της γερμανικής φίρμας, με την κεντρική κονσόλα να φιλοξενεί δύο μεγάλες οθόνες. Η κεντρική οθόνη αφής 10,1 ιντσών φέρει τεχνολογία black panel και εξυπηρετεί τον οδηγό με τις σημαντικότερες λειτουργίες του αυτοκινήτου, όπως είναι η πλοήγηση, το ηχοσύστημα, τα προγράμματα οδήγησης και άλλα. Αξιοσημείωτη είναι η απτική λειτουργία της οθόνης, η οποία ενεργοποιείται κάθε φορά που αγγίζουμε μια εντολή. Η δεύτερη οθόνη, που βρίσκεται κάτω από την κεντρική, είναι 8,6 ιντσών και ελέγχει τον τετραζωνικό κλιματισμό.
Όπως προαναφέρθηκε, το μεταξόνιο μήκους 3 μ. προσφέρει άπλετους χώρους στο εσωτερικό, με τους δύο πίσω επιβάτες να έχουν την άνεση μιας… λιμουζίνας, ενώ εύκολα θα βολευόταν και ένας τρίτος. Επαρκής –και με το παραπάνω– μας φάνηκε ο χώρος αποσκευών των 605 λίτρων, όπου τοποθετήθηκαν εύκολα και άνετα όλες οι βαλίτσες του τριημέρου. Εδώ πρέπει να προσθέσουμε και τη δυνατότητα μετακίνησης των πίσω καθισμάτων εμπρός πίσω.
Για το ταξίδι μας επιλέξαμε τον 3λιτρο V6 πετρελαιοκινητήρα των 286 ίππων και 600 Nm ροπής, ο οποίος ήταν ικανός να επιταχύνει το μοντέλο των 2.145 κιλών και να φτάσει τα 100 χλμ./ώρα από στάση σε μόλις 6,3 δευτερόλεπτα. Η κατανάλωση που μετρήσαμε σε όλη μας τη χειμερινή απόδραση δεν ξεπέρασε τα 11 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα, τιμή αμελητέα αν αναλογιστεί κανείς ότι ταξιδέψαμε με ένα επιβλητικό SUV 5 μέτρων με κορυφαία τεχνολογία και απαράμιλλη άνεση. Το Audi Q8 είναι αναμφίβολα ο τέλειος σύντροφος για τη δουλειά και τη διασκέδαση.