Εξωτικοί γάμοι, made in Greece

Ζευγάρια από όλο τον κόσμο επιλέγουν να παντρευτούν με φόντο το ελληνικό ηλιοβασίλεμα. Δυο destination wedding planners εξηγούν στην «Κ» τις τάσεις και τις προτιμήσεις της αναπτυσσόμενης αυτής αγοράς

5' 39" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο Εκρέμ και η Ντιντέμ από την Τουρκία είναι ένα από τα χιλιάδες νεαρά ζευγάρια που παντρεύτηκαν τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας. Όταν πήραν την απόφαση να κάνουν τον γάμο τους στην Ελλάδα, ταξίδεψαν από την Κωνσταντινούπολη στην Αλεξανδρούπολη για να συναντήσουν από κοντά τη Λία Ευθυμιάδου, που εργαζόταν τότε ως καθηγήτρια γερμανικών και που έκανε τα πρώτα της βήματα ως destination wedding planner. 

«Η καταγωγή μου είναι από τη Σαμοθράκη και βλέποντας πόσοι ξένοι έρχονται στην Ελλάδα για να παντρευτούν κυρίως στη Σαντορίνη είχα σκεφτεί τότε, το 2016, πως μπορώ να βοηθήσω τα ζευγάρια που θέλουν να παντρευτούν σε ένα πιο εναλλακτικό νησί», λέει η ίδια στην «Κ». Το ραντεβού πήγε καλά και ο Εκρέμ με τη Ντιντέμ παντρεύτηκαν τελικά στη Θάσο.

Εξωτικοί γάμοι, made in Greece-1
Η Λία Ευθυμιάδου σχεδιάζει από την Αλεξανδρούπολη γάμους σε όλη την Ελλάδα. Φωτ.: Maria Mintsidou

«Δεν είναι λίγες οι φορές που μας παρομοιάζουν με τις Μαλδίβες, στην πιο οικονομική εκδοχή!»

Έκτοτε η κυρία Ευθυμιάδου έχει αναλάβει περισσότερους από 100 γάμους ξένων ζευγαριών, τους οποίους σχεδιάζει από την Αλεξανδρούπολη και πραγματοποιούνται σε όλη την Ελλάδα. «Ακούω συχνά από τα ζευγάρια πως μας έχουν στο μυαλό τους ως έναν εξωτικό προορισμό. Δεν είναι λίγες οι φορές που μας παρομοιάζουν με τις Μαλδίβες, στην πιο οικονομική εκδοχή!». Ένα άλλο μοτίβο που παρατηρεί είναι πως οι καλεσμένοι των γάμων επιστρέφουν συχνά ως πελάτες. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα που μνημονεύει είναι ενός νεαρού Αμερικανού, που είχε ταξιδέψει μαζί με τη σχέση του για τον γάμο ενός φιλικού τους ζευγαριού στην παραλία Στεγνά της Ρόδου. «Μαγεύτηκε τόσο από την εικόνα που αντίκρισε που πήγε επί τόπου και αγόρασε ένα δαχτυλίδι για να κάνει την πρόταση γάμου. Πράγματι, έναν χρόνο αργότερα το ζευγάρι παντρεύτηκε στο ίδιο μέρος».

Από τη Μύκονο έως τη Μάνη

Εξωτικοί γάμοι, made in Greece-2

Η Ρόδος, η Σαντορίνη, η Κέρκυρα, η Κεφαλονιά, η Κρήτη, η Πάρος και η Μύκονος συγκαταλέγονται στις βασικές αγορές.

Όπως μας λέει η Στέλλα Χανιώτη, ιδρυτικό μέλος και μέλος του Δ.Σ. της Ελληνικής Ένωσης Διοργανωτών Εκδηλώσεων Προορισμού (Greek Destination Planners Association – GDPA), είναι πολύ δύσκολο να υπολογίσουμε αριθμητικά τους γάμους που γίνονται στη χώρα μας, καθώς πολλοί από αυτούς είναι καθαρά συμβολικοί και δεν υπάρχει κάποια επίσημη καταγραφή. Οι χώρες προέλευσης και οι εθνικότητες καλύπτουν κάθε γωνιά του κόσμου, με την πλειοψηφία να έρχεται κυρίως από τις ΗΠΑ, τη Μεγάλη Βρετανία, το Ντουμπάι, το Κατάρ και τον Λίβανο, το Χονκ Κονγκ, τη Σιγκαπούρη, τη Βραζιλία και τη Γαλλία, ενώ υψηλό είναι και το ποσοστό Ελλήνων δεύτερης και τρίτης γενιάς από τις ΗΠΑ και την Αυστραλία.

Η Αθήνα τα τελευταία χρόνια προστίθεται στους πέντε κορυφαίους προορισμούς.

Όπως σημειώνει η κυρία Χανιώτη, η συντριπτική πλειοψηφία των επισκεπτών προέρχεται από ανώτερα και ανώτατα οικονομικά στρώματα. «Το ενδιαφέρον τους είναι στραμμένο κυρίως στα νησιά, καθώς τα ζευγάρια θέλουν να κάνουν καλοκαιρινούς γάμους σε εξωτερικούς χώρους με θέα τη θάλασσα και φυσικά να ζήσουν την ομορφιά του “Ελληνικού Καλοκαιριού”. Σε ό,τι αφορά τους προορισμούς που επιλέγουν η Ρόδος, η Σαντορίνη, η Κέρκυρα, η Κεφαλονιά, η Κρήτη, η Πάρος και η Μύκονος συγκαταλέγονται στις βασικές αγορές, ενώ ενδιαφέρον είναι ότι η Αθήνα τα τελευταία χρόνια προστίθεται στους πέντε κορυφαίους προορισμούς, με την Αθηναϊκή Ριβιέρα να συγκεντρώνει όλα τα εντυπωσιακά στοιχεία που αναζητούν οι επισκέπτες αυτού του κλάδου. Δεν είναι ωστόσο λίγα και τα ζευγάρια που αναζητούν πιο αντισυμβατικούς προορισμούς όπως η Χίος, το Μεγανήσι, η Άνδρος, η Μάνη κ.ά.» 

Εξωτικοί γάμοι, made in Greece-3
Δεν είναι λίγα τα ζευγάρια που αναζητούν πιο αντισυμβατικούς προορισμούς όπως η Χίος, το Μεγανήσι, η Άνδρος και η Μάνη.

Γαμήλιοι όρκοι σε όλες τις γλώσσες 

Η κυρία Ευθυμιάδου συμπληρώνει ότι τα ζευγάρια χωρών της Ανατολής είναι αυτά που κυρίως ακολουθούν στην τελετή τα δικά τους έθιμα και την κουλτούρα του πολιτισμού τους, ωστόσο πολύ συχνά αναζητούν και ελληνικά στοιχεία. Είτε στις ενδυματολογικές επιλογές τους μέσα από αρχαιοελληνικά μοτίβα, αλλά κυρίως στο γαμήλιο γεύμα, όπου θα προτιμήσουν ντόπια προϊόντα και γεύσεις». Η ίδια έχει διαβάσει όρκους σε διάφορες γλώσσες, όπως γερμανικά, σέρβικα, βουλγάρικα, ρουμάνικα και σουηδικά, ενώ το όνειρο της είναι να τελέσει έναν υποβρύχιο, συμβολικό γάμο, καθώς η ίδια είναι αυτοδύτρια. Συμβολικοί είναι και οι γάμοι που κάνουν τα ομόφυλα ζευγάρια που έρχονται να παντρευτούν στη χώρα μας, με τη Μύκονο να αποτελεί τον δημοφιλέστερο προορισμό.

Ένας γάμος που διοργανώνεται εξ αποστάσεως χρειάζεται ιδανικά 12-18 μήνες προετοιμασίας. Σε γενικές γραμμές τα ζευγάρια φέρνουν μαζί τους μόνο τα ρούχα τους και όλη η υπόλοιπη διοργάνωση γίνεται τοπικά με ντόπιους προμηθευτές. Η κυρία Χανιώτη αναφέρει ότι κατά μέσο όρο οι καλεσμένοι των ζευγαριών είναι 50 με 100 άτομα, ενώ υπάρχουν και οι γάμοι τελευταίας στιγμής με κοντινούς φίλους και συγγενείς 4-10 ατόμων. Όπως σημειώνει, αυτού του τύπου οι γάμοι έχουν αυξηθεί εξαιτίας του κορωνοϊού, καθώς δεν είναι λίγα τα ζευγάρια που ακόμα και τώρα αποφεύγουν να κάνουν μακροπρόθεσμα πλάνα.

Εξωτικοί γάμοι, made in Greece-4
Ένας γάμος που διοργανώνεται εξ αποστάσεως χρειάζεται ιδανικά 12-18 μήνες προετοιμασίας.

Σωρευτικά έσοδα 200 εκατ. ευρώ

Η Ελληνική Ένωση Διοργανωτών Εκδηλώσεων Προορισμού συστάθηκε το 2020. Η κυρία Χανιώτη σημειώνει πως «παρατηρήσαμε ότι ο κλάδος μας δεν είχε την απαραίτητη εκπροσώπηση παρά την ισχυρή δυναμική του στο επιχειρηματικό ελληνικό περιβάλλον. Εννοώ ότι η δραστηριότητα της διοργάνωσης εκδηλώσεων τα τελευταία δέκα χρόνια έχει αποκτήσει μια ακόμα εξειδίκευση, αυτή του luxury wedding planning, όπου ως κλάδος έχει καταφέρει να αναπτυχθεί ταχύτατα και να συνεισφέρει στην ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος.

«Η μέση δαπάνη κάθε καλεσμένου είναι τετραπλάσια της μέσης δαπάνης των επισκεπτών αναψυχής».

Oι γάμοι που διοργανώνουμε δεν είναι συμβατικά events, καθώς οι παραγωγές τους πολλές φορές ξεπερνούν και τα μπατζετ μιας απλής εταιρικής εκδήλωσης. Ενδεικτικά αναφέρω ότι το 2019 ο κλάδος δημιούργησε σωρευτικά έσοδα της τάξεως των 200 εκατομμυρίων ευρώ επιμεριζόμενα κυρίως σε διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχεία, καταναλώσεις σε εστιατόρια και μπαρ, αγορές σε καταστήματα, ενοικιάσεις χώρων και αμοιβές προμηθευτών. Ταυτόχρονα, η μέση δαπάνη κάθε καλεσμένου είναι τετραπλάσια της μέσης δαπάνης των επισκεπτών αναψυχής, ενώ καταγράφηκαν πλέον των 260.000 διανυκτερεύσεων».

Εξωτικοί γάμοι, made in Greece-5
Κατά μέσο όρο οι καλεσμένοι των ζευγαριών είναι 50 με 100 άτομα, ενώ υπάρχουν και οι γάμοι τελευταίας στιγμής με κοντινούς φίλους και συγγενείς 4-10 ατόμων.

Όπως επισημαίνει, η πληθώρα επιλογών, οι ανταγωνιστικές τιμές σε σχέση με άλλους Ευρωπαϊκούς προορισμούς και το αρκετά καλό επίπεδο παροχής υπηρεσιών των τελευταίων ετών σίγουρα έχουν φέρει την Ελλάδα σε ένα πλεονεκτικό σημείο σε σύγκριση με τους «ανταγωνιστές» μας που είναι η Ιταλία, η Ισπανία, η Γαλλία, η Πορτογαλία, η Τουρκία και η Ταϊλάνδη. «Υστερούμε σε χρήση για ιστορικά κτήρια και αρχαιολογικούς χώρους. Ενώ έχουμε να επιδείξουμε πολλούς μοναδικούς χώρους για χρόνια υπάρχει άρνηση και καθυστέρηση αδειών για χρήση χώρων για τελετές. Μπορώ να πω ότι τα τελευταία χρόνια η περιφέρεια της Κρήτης έχει δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και προτίθεται να ανοίξει χώρους για τελετές. Φυσικά, πάντα σεβόμενοι την ιστορική αξία του κάθε χώρου. H χρήση κάποιων χώρων που θα θεσμοθετηθεί με ειδικούς κανονισμούς που όλοι θα ακολουθούμε θα αποφέρει σημαντικά έσοδα. Είμαστε σε συζητήσεις με τον ΕΟΤ και ευελπιστούμε να υπάρξουν βήματα προς αυτή την κατεύθυνση». 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT