Στις 20 Ιουλίου του 1969 η ανθρωπότητα έζησε μία από τις εμβληματικότερες στιγμές της: η αποστολή του Apollo 11, ύστερα από τέσσερις ημέρες στο διάστημα, έφτασε στη Σελήνη. Οι αστροναύτες Νιλ Αρμστρονγκ και Μπαζ Ολντριν έγιναν οι πρώτοι άνθρωποι που πάτησαν στο φεγγάρι (μαζί τους ήταν και ο αδικημένος από την ιστορία πιλότος του πυραύλου, Μάικλ Κόλινς) έξι ώρες αργότερα, οπότε και το ημερολόγιο πλέον έδειχνε 21η Ιουλίου.
Το κοσμοϊστορικό αυτό γεγονός υπολογίζεται ότι παρακολούθησαν 125-150 εκατομμύρια Αμερικανοί από τους τηλεοπτικούς τους δέκτες, ενώ σε όλο τον πλανήτη 600 εκατομμύρια άνθρωποι πάτησαν το play στην τηλεόρασή τους σχεδόν συντονισμένα με το πάτημα του Αρμστρονγκ στο φεγγάρι –μιλάμε για το 1/5 του τότε παγκόσμιου πληθυσμού.
Σε επίπεδο παγκόσμιας τηλεθέασης, το μόνο γεγονός που κατάφερε να ξεπεράσει την προσσελήνωση του Apollo 11 ήταν ο γάμος της Νταϊάνα και του πρίγκιπα Καρόλου το 1981, που υπολογίζεται ότι παρακολούθησαν 750 εκατομμύρια τηλεθεατές σε όλο τον κόσμο.
Στις ΗΠΑ, πάλι… το κοντέρ «τρελάθηκε» πριν λίγες μέρες, με τον τελικό του Super Bowl. Για την αναμέτρηση μεταξύ των Kansas City Chiefs και των San Francisco 49ers –αλλά κυρίως για πολλά «περιφερειακά» θεάματα της διοργάνωσης– 123,7 εκατομμύρια Αμερικανοί κάθισαν μπροστά από την τηλεόρασή τους για να δουν τον τελικό του αμερικανικού ποδοσφαίρου. Και ούτε λίγο ούτε πολύ, έγραψαν τηλεοπτική ιστορία, αφού ο φετινός τελικός κατάφερε να συγκεντρώσει το δεύτερο μεγαλύτερο τηλεοπτικό κοινό στην ιστορία στις ΗΠΑ.
Γιατί τέτοιος χαμός με το Super Bowl;
Δεν θα έπρεπε να μας κάνει εντύπωση. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, το Super Bowl διαχρονικά «ξεπουλάει». Στις 20 πρώτες θέσεις των προγραμμάτων με τη μεγαλύτερη τηλεθέαση όλων των εποχών στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι 19 ανήκουν σε τελικούς του Super Bowl, με τον φετινό να βρίσκεται στην κορυφή –η Nielsen δεν έχει καταγεγραμμένα στοιχεία για την τηλεοπτική μετάδοση της προσσελήνωσης του 1969. Το «μαύρο πρόβατο» της εικοσάδας είναι το φινάλε του τηλεοπτικού «M.A.S.H.» που παρακολούθησαν το 1983 στο CBS σχεδόν 106 εκατομμύρια Αμερικανοί τηλεθεατές, πλασάροντας το επεισόδιο στην 11η θέση της λίστας.
Πού είδαν όλοι αυτοί τον φετινό τελικό;
Η μερίδα του λέοντος, μέσω «πατροπαράδοτης» τηλεόρασης, καθώς τα 120,3 εκατομμύρια των θεατών συντονίστηκαν για τον αγώνα μέσω του CBS. Οι υπόλοιποι παρακολούθησαν μέσω streaming στο Paramount Plus, το Univision και το Nickelodeon (το τελευταίο πρόσφερε μια… παιδική εκδοχή μετάδοσης).
Και κάτι ακόμα: η Nielsen τα τελευταία χρόνια προσπαθεί να υπολογίσει στις μετρήσεις της και τους θεατές δημόσιων χώρων όπως είναι τα μπαρ, νούμερα τα οποία δεν προσμετρούνταν παλαιότερα, άρα και οι συγκρίσεις δεν μπορεί να είναι εντελώς ακριβείς.
Για να καταλάβω, τι τηλεθέαση είχαν άλλες πρόσφατες μεγάλες διοργανώσεις;
Τα φετινά τηλεοπτικά βραβεία Emmy είδαν μόλις 4,3 εκατομμύρια Αμερικανοί, ακολουθώντας μια κατακόρυφη πτώση την τελευταία δεκαετία, βλέποντας τους θεατές τους να μειώνονται κάτω από τα 10 εκατομμύρια. Τα μουσικά βραβεία Grammy παρακολούθησαν 16,9 εκατομμύρια τηλεθεατές στις ΗΠΑ, σημειώνοντας αύξηση της τάξεως του 34% συγκριτικά με πέρυσι. Το νούμερο αυτό εξακολουθεί να κινείται μακριά από τις ημέρες δόξας των βραβείων, αν λάβουμε υπόψη ότι το 1984 τα Grammys παρακολούθησαν 51,6 εκατ. Αμερικανοί. Τα περσινά Οσκαρ, πάλι, υπολογίζεται πως είδαν 18,7 εκατομμύρια τηλεθεατές, αριθμός αυξημένος σε σχέση με το 2022 (16,6 εκατ.) αλλά και πάλι μακριά από τα 40 εκατ. θεατών της διοργάνωσης του 2014.
Οι τελικοί του Super Bowl, πάλι, τα τελευταία χρόνια δεν πέφτουν ποτέ κάτω από τα 100 εκατ. θεατών στις ΗΠΑ, αποδεικνύοντας πως είναι μακράν το πιο δημοφιλές τηλεοπτικό θέαμα.
Είναι και αυτό κατόρθωμα της Τέιλορ Σουίφτ;
Οπως το πάρει κανείς. Το φρέσκο ειδύλλιο της μεγαλύτερης ποπ σταρ του πλανήτη με τον Τράβις Κέλσι, έχει συστήσει τον αρχηγό των Kansas City Chiefs και το αμερικανικό ποδόσφαιρο εν γένει σε ένα κοινό που ξημεροβραδιάζεται αναλύοντας θεωρίες συνωμοσίας για την Τέιλορ Σουίφτ και φτιάχνοντας Swiftie βραχιολάκια.
Παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχουν για την ώρα ποιοτικές μετρήσεις που να αποδεικνύουν ευθέως πόσοι τηλεθεατές συντονίστηκαν στον αγώνα για την Τέιλορ Σουίφτ, τα γύρω στοιχεία είναι αρκετά για να το υποθέσουμε με σχετική σιγουριά.
Η Τέιλορ Σουίφτ έδωσε το «παρών» σε VIP καμπίνα του σταδίου το βράδυ της Κυριακής, δίπλα στη μητέρα του Κέλσι και τον αδερφό του, Τζέισον, αλλά και τις διάσημες φίλες της Μπλέικ Λάιβλι και Ice Spice, μεταξύ άλλων (τριγύρω παραμόνευαν και η Λανα Ντελ Ρέι και ο Πολ Μακάρτνεϊ). Κάποιοι βέβαια πριν από αυτό είχαν κάνει ακριβείς υπολογισμούς για το αν και πώς η τραγουδίστρια θα προλάβει να πετάξει εγκαίρως από το Τόκιο, στο οποίο βρισκόταν για τις εμφανίσεις της Eras Tour της, ως το Λας Βέγκας.
Μπορείτε να ακούσετε τους υπολογισμούς ακόμα και από την Ντριου Μπάριμορ:
Η σχέση πάντως της Τέιλορ Σουίφτ με τον Τράβις Κέλσι δεν έφερε μόνο γούρι στο παιχνίδι και τους Kansas City Chiefs που κέρδισαν με 25 πόντους έναντι 22 τους San Francisco 49ers, αλλά και… λεφτά στο NFL. Σύμφωνα με αναλύσεις του Apex Marketing Group, η προσοχή που το ζευγάρι έχει τραβήξει από τα μίντια, έχει προσθέσει αξία 331,5 εκατ. δολαρίων στο brand των Chiefs αλλά και του NFL. Αυτά δηλαδή θα ήταν τα χρήματα που θα χρειαζόταν να ξοδευτούν για να λάβουν η ομάδα και η διοργάνωση τόση μιντιακή έκθεση όσο αυτή που έχει κερδίσει τώρα.
Και η φανέλα του Κέλσι ξεπούλησε: όταν η καλή του βρέθηκε για πρώτη φορά σε παιχνίδι του, οι πωλήσεις της φανέλας αυξήθηκαν κατά 400%.
Τέλος, αναρωτηθείτε ποια είναι η πρώτη εικόνα που είδατε ξυπνώντας το πρωί της Δευτέρας (ναι, αυτή του φιλιού της Σουίφτ με τον πρωταθλητή Κέλσι).
Πόσο συχνά η κάμερα γυρνούσε στην Τέιλορ Σουίφτ;
Οχι όσο πολύ μπορεί κανείς να υποθέτει. Η ποπ σταρ είχε συνολικό τηλεοπτικό χρόνο 54 δευτερολέπτων, που αντιστοιχεί στο 0,36% του συνολικού χρόνου μετάδοσης.
Ηταν τελικά τυχερός αριθμός το 13;
Μικρό διάλειμμα, για μια ακόμα θεωρία συνωμοσίας που αφορά τον αριθμό 13. Είναι ευρέως γνωστό ανάμεσα στους Swifties πως είναι ένας αριθμός βαθιά συνδεδεμένος με την ποπ σταρ.
Για κάποιους, βέβαια, τα γενέθλια της Σουίφτ και τα Grammys που έχει κερδίσει δεν αρκούν για να δώσουν το άγγιγμα του Μίδα στον αριθμό 13, τον οποίο βλέπουν πλέον καθαρά και στο Super Bowl:
Ο τελικός του Super Bowl ήταν ο 58ος. 5 + 8 μας κάνει 13.
Ο αγώνας έλαβε χώρα στις 11 Φεβρουαρίου. 11 + 2 μας κάνει πάλι 13.
Ηταν ο 13ος αγώνας των Chiefs στον οποίο η Σουίφτ έδωσε το «παρών» μετά τη δημοσιοποίηση της σχέση της με τον Κέλσι.
Οι Chiefs κέρδισαν 13 αγώνες με τον Τράβις Κέλσι στη σεζόν 2023-24.
Ο,τι καταλάβατε εσείς, καταλάβαμε και εμείς.
Ολοι για το σόου του ημιχρόνου δεν βλέπουν το Super Bowl;
Πάρα, πάρα πολλοί. Για την ακρίβεια, το φετινό σόου του Usher υπολογίζεται πως παρακολούθησαν 129,3 εκατομμύρια τηλεθεατές. Περισσότεροι δηλαδή από όσοι τον ίδιο τον αγώνα, κάτι που έκανε την εμφάνιση του r’n’b σταρ αυτή με τη μεγαλύτερη τηλεθέαση που καταγράφηκε ποτέ στο Super Bowl.
Ενδεικτικά, το περσινό σόου της Ριάνα παρακολούθησαν 118,7 εκατ. τηλεθεατές στις ΗΠΑ, που ως τότε ήταν το μεγαλύτερο σχετικό νούμερο.
Η πρώτη χρονιά που οι θεατές του σόου του ημιχρόνου ξεπέρασαν αυτούς του ίδιου του αγώνα ήταν το 1993, όταν αυτό ανέλαβε ο Μάικλ Τζάκσον, τον οποίο παρακολούθησαν 100 εκατ. Αμερικανοί.
Πόσο υψηλή είναι η αμοιβή των καλλιτεχνών που εμφανίζονται στο ημίχρονο;
Καθόλου. Οι καλλιτέχνες δεν πληρώνονται για να εμφανιστούν στο Super Bowl.
Δεν ισχύει όμως το ίδιο και για τις παραγωγές των σόου, για τις οποίες το NFL πληρώνει αδρά, ακόμα και αν η διάρκειά τους είναι κατά μέσο όρο 13 λεπτά. Μπορεί ακόμη να μην έχουν δοθεί στη δημοσιότητα στοιχεία για το πόσο κόστισε η φετινή εμφάνιση του Usher, πάντως, κατά μέσο όρο οι μίνι αυτές συναυλίες κοστίζουν περίπου 10 εκατ. δολάρια.
Ενδεικτικά, η εμφάνιση της Τζένιφερ Λόπεζ και της Σακίρα το 2020 υπολογίζεται ότι κόστισε 13 εκατ. δολάρια, ενώ, σύμφωνα με το Forbes, ο Weeknd όχι μόνο δεν πληρώθηκε για την εμφάνισή του στο ημίχρονο του τελικού του 2021, αλλά έβαλε ο ίδιος από την τσέπη 7 εκατ. δολάρια για την παραγωγή του σόου.
Πόσα λεφτά χρειάζεται για να διαφημιστεί κανείς στο Super Bowl;
Πολλά. Μια διαφήμιση περίπου 30 δευτερολέπτων στη φετινή διοργάνωση κόστιζε 7 εκατ. δολάρια. Αυτό ήταν το κόστος και στη διοργάνωση του 2023, πάντως, από το 2019 το κόστος έχει αυξηθεί κατά 45%. Σημειωτέον, τα ποσά αυτά αφορούν μόνο τη μετάδοση των διαφημίσεων και όχι την παραγωγή τους.
Για την ιστορία, οι πιο ακριβές διαφημίσεις του Super Bowl προβλήθηκαν και οι δύο το 2020: η μία αφορούσε την υπηρεσία του Google Assistant και η άλλη την Alexa της Amazon. Και οι δύο κόστισαν 16,8 εκατ. δολάρια.
Αραγε, πόσο να κόστισε στην Μπιγιονσέ να διαφημίσει τον επερχόμενο country δίσκο της στο φετινό Super Bowl;