Sharenting. Ένας νέος όρος που προστέθηκε στην καθημερινότητά μας, για να ορίσει το φαινόμενο της δημόσιας κοινοποίησης εικόνων και πληροφοριών των παιδιών από τους γονείς τους, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σίγουρα θα έχετε παρατηρήσει πολλούς λογαριασμούς που δημιουργούν οι γονείς, ώστε να μοιραστούν με εκατομμύρια ανθρώπους χαριτωμένες και αστείες στιγμές των παιδιών τους. Διακοπές, οικογενειακές έξοδοι και επιτεύγματα ανεβαίνουν στο διαδίκτυο και αυτόματα γίνονται διαθέσιμα σε όλο τον κόσμο. Οι αναρτήσεις στα social media πλέον γίνονται αυθόρμητα, σαν αυτόματη προέκταση κάθε κλικ, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η επιτακτική ανάγκη για ασφαλή διαχείριση των ψηφιακών αποτυπωμάτων της νέας γενιάς.
Ανήμερα της Διεθνούς Ημέρας Διαδικτύου -η οποία γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 29/10- η COSMOTE μοιράστηκε την κοινωνική καμπάνια της Telekom «ShareWithCare» προκειμένου να ευαισθητοποιήσει το κοινό για τους κινδύνους του sharenting και τις επιζήμιες επιπτώσεις που μπορεί να προκαλέσει στην ψηφιακή ταυτότητα των παιδιών.
Η καμπάνια #ShareWithCare βασίζεται σε ένα δραματοποιημένο deepfake βίντεο, «Χωρίς συναίνεση – Ένα μήνυμα από την Ella». Πρωταγωνιστές, οι γονείς ενός 9χρονου κοριτσιού, της Ella, οι οποίοι μοιράζονται στο ίντερνετ καθημερινές στιγμές της κόρης τους, ανυποψίαστοι για το πώς αυτές οι κοινοποιήσεις μπορούν να επηρεάσουν το μέλλον της. Πηγαίνοντας μόνοι τους στο σινεμά και περιμένοντας να ξεκινήσει η αγαπημένη τους ταινία, ξαφνικά αντικρίζουν την ενήλικη εικόνα του παιδιού τους, μια «αλλαγή» που πραγματοποιήθηκε με τη χρήση μιας φωτογραφίας της και του ΑΙ.
Η εικόνα της ενήλικης εκδοχής της Εlla σοκάρει, καθώς αποτυπώνει με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο πώς ο καθένας μπορεί να χρησιμοποιήσει τις φωτογραφίες του εννιάχρονου κοριτσιού: να τις μεταποιήσει σε μιμίδια με αρνητικό αντίκτυπο στην ψυχοσύνθεση του παιδιού, να σφετεριστεί την ταυτότητα της, να δανειστεί τη φωνή και το πρόσωπό της για οικονομικές απάτες, αλλά και να τις χρησιμοποιήσει στο darkweb.
Η ιστορία της Ella Ι Τα προσωπικά δεδομένα των παιδιών μας
Tα στατιστικά φανερώνουν το μείζον θέμα της ιδιωτικότητας των παιδιών. Πάνω από το 75% των γονιών δημοσιεύει φωτογραφίες και βίντεο των παιδιών του στα social media, ενώ οι 8 από τους 10 ακολούθους, τους είναι εντελώς άγνωστοι. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Telekom, έως την ηλικία των πέντε ετών, κάθε παιδί έχει διαδικτυακά δημοσιευμένες από τους γονείς του – κατά μέσο όρο – 1.500 φωτογραφίες, χωρίς τη συγκατάθεσή του. Παράλληλα, το The New Yorker εκτιμά ότι έως το 2030, τα δύο τρίτα των περιστατικών κλοπής ταυτότητας θα σχετίζονται με τέτοιες πρακτικές, αυξάνοντας τον κίνδυνο εκθέσεων, όπως μέσω αναγνώρισης προσώπου και άλλων απειλών για την προσωπική ασφάλεια.
Η πολυβραβευμένη αυτή καμπάνια της Telecom καθηλώνει τον καθένα και την καθεμία από εμάς, καθώς μέσα από την αφήγηση, επισημαίνονται οι πιθανές συνέπειες από την ανάρτηση των παιδικών φωτογραφιών, εστιάζοντας στους κινδύνους που ελλοχεύουν για την ψηφιακή ταυτότητα. Αυτή η συναισθηματική προσέγγιση, η οποία προβάλλεται από τη σκοπιά της ενήλικης Ella, έχει τη δύναμη να αποτυπώσει γλαφυρά τις επιπτώσεις του sharenting, με το παιδί να απευθύνεται στους γονείς του και να ζητά να περιορίσουν την ψηφιακή του παρουσία. Η επικοινωνία από την πλευρά του «μελλοντικού» παιδιού έχει τη δύναμη να εμπλέξει όλες και όλους μας, με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και αμεσότητα, γύρω από το μήνυμα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων των παιδιών.
Μέσα από αυτόν τον ψηφιακό χαρακτήρα, η COSMOTE, ως μέλος του Ομίλου Telekom, αναδεικνύει τη σημασία της ψηφιακής εγρήγορσης και ασφάλειας στο διαδίκτυο. Ενθαρρύνει τους γονείς να προστατεύουν τα προσωπικά δεδομένα των παιδιών τους, αποφεύγοντας αναρτήσεις που μπορεί να εκθέσουν την ταυτότητά τους και να οδηγήσουν σε πιθανά ζητήματα ασφαλείας ή κινδύνους εκμετάλλευσης στο μέλλον.