Πώς οι σταθμοί φόρτισης θα γίνουν τα νέα βενζινάδικα

Πώς οι σταθμοί φόρτισης θα γίνουν τα νέα βενζινάδικα

Τα επόμενα βήματα για να προχωρήσει ο εξηλεκτρισμός στην Ελλάδα και να προλάβουμε τους συμφωνημένους στόχους ως το 2030

2' 45" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με τον τρίτο κύκλο του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» να αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το αμέσως επόμενο διάστημα και την ανάπτυξη του δικτύου φορτιστών να συνεχίζεται με γοργούς ρυθμούς, η Ελλάδα εξακολουθεί να πατάει γκάζι προς τον εξηλεκτρισμό. H Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ως στόχο τη μείωση του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) κατά 50% έως το 2030 και την πλήρη απανθρακοποίηση έως το 2050. Το γεγονός αυτό κάνει τη μετάβαση στη νέα εποχή του εξηλεκτρισμού της αυτοκίνησης να μοιάζει μονόδρομος. Φυσικά, ένα από τα μεγαλύτερα «αγκάθια» για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης είναι και η επέκταση του δικτύου των δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης, η οποία –σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA)– δεν έχει τους επιθυμητούς ρυθμούς σχεδόν σε ολόκληρη την Ευρώπη. Πιο αναλυτικά, από το 2017 μέχρι το 2023 οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν τρεις φορές γρηγορότερα σε σχέση με τα νέα σημεία φόρτισης, και αυτό δείχνει ότι τα κράτη-μέλη θα πρέπει να ανεβάσουν ταχύτητα για να επιτευχθούν οι στόχοι. Μέχρι, δηλαδή, το 2030 θα πρέπει να υπάρχουν συνολικά 8,8 εκατ. δημόσιοι φορτιστές, γεγονός που σημαίνει ότι είναι αναγκαίο να δημιουργούνται ετησίως 1,2 εκατ. νέα σημεία φόρτισης. Τι σημαίνει, όμως, αυτό στην πράξη; Ότι ο ρυθμός ανάπτυξής τους θα πρέπει να είναι οκταπλάσιος (!) σε σχέση με αυτόν που είχαμε το 2023, κάτι που ήδη έχει επισημανθεί από τον ACEA στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ανάπτυξη με γοργούς ρυθμούς

Παρότι η χώρα μας πέρασε μια δεκαετή κρίση, κατά την οποία υπήρξε μεγάλη αποεπένδυση σε ζητήματα ενέργειας, τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα και στον τομέα της ανάπτυξης του δικτύου δημόσιων φορτιστών. Σημειώστε ότι το 2019 υπήρχαν περίπου 100 δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης και σήμερα μετράμε 5.704 φορτιστές σε 2.330 σημεία σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια. Για να καταλάβετε τους ολοένα και αυξανόμενους ρυθμούς ανάπτυξης στη χώρα μας, σημειώστε και το εξής: πριν από επτά μήνες οι φορτιστές ήταν λίγο πάνω από 3.800 σε 1.690 σημεία στην Ελλάδα. Ο στόχος, λοιπόν, είναι μέχρι το 2030 να αγγίζουν ή και να ξεπερνούν τις 30.000.  

Αυτός είναι και ο λόγος που τον Μάιο του 2023 άνοιξε η πλατφόρμα για τις επιδοτήσεις της δράσης «Φορτίζω Παντού», η οποία υλοποιείται με την υποστήριξη του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και στόχο έχει την εγκατάσταση και τη λειτουργία τουλάχιστον 8.000 δημόσια προσβάσιμων φορτιστών για ηλεκτρικά οχήματα. Μέσω του προγράμματος μπορούν να επιδοτηθούν έως και 70% ιδιωτικοί φορείς, μεταξύ των οποίων πρατήρια καυσίμων, σούπερ μάρκετ ή εμπορικά κέντρα, ώστε να εγκαταστήσουν σημεία ταχείας και υπερταχείας φόρτισης. Η υποβολή των αιτήσεων γίνεται ηλεκτρονικά στην πλατφόρμα fortizopantou.gov.gr, μέσω της οποίας θα γίνεται και η διενέργεια των ελέγχων και η παρακολούθηση υλοποίησης των έργων.

Έως τα τέλη του 2025 οι δημόσια προσβάσιμοι φορτιστές στην Ελλάδα αναμένεται να φτάσουν ή και να ξεπεράσουν τις 18.000 και περίπου τις 44.000 σε ιδιωτικούς χώρους, σπίτια και επιχειρήσεις. Γι’ αυτούς που θέλουν πάντως να λαμβάνουν πληροφόρηση για κάθε σημείο φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, όπως τα στοιχεία του διαχειριστή, η διαθεσιμότητα, ο αριθμός των ρευματοδοτών και ο τύπος του φορτιστή, υπάρχει και η εφαρμογή «reCharge». Είναι η πρώτη ολοκληρωμένη εφαρμογή smartphone (για Android και iOS) για την ηλεκτροκίνηση στη χώρα μας και αποτελεί το νέο ψηφιακό εργαλείο που ανέπτυξαν τα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Οι πληροφορίες που περιέχονται στην εφαρμογή είναι ήδη διαθέσιμες και στη διεύθυνση elektrokinisi.gov.gr.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT