Πιο πολλά αυτοκίνητα, πιο λίγα χιλιόμετρα. Γιατί;

Πιο πολλά αυτοκίνητα, πιο λίγα χιλιόμετρα. Γιατί;

Πιο πολλά αυτοκίνητα, πιο λίγα χιλιόμετρα για κάθε ένα από αυτά. Τι λένε τα πρόσφατα στοιχεία και μπορούμε, τελικά, να μιλάμε για μία νέα πανευρωπαϊκή τάση;

3' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το 2023 οι Γερμανοί οδηγοί επιβατικών αυτοκινήτων διένυσαν συνολικά 591 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα. Ο αριθμός βαίνει μειούμενος επί πέντε συναπτά έτη. Κατά την περυσινή χρονιά, λοιπόν, το μέσο γερμανικό αυτοκίνητο διένυσε συνολικά μόλις 12.320 χιλιόμετρα, 1.791 χιλιόμετρα λιγότερα από ό,τι μια δεκαετία νωρίτερα, το 2014. Η πτώση των διανυθέντων χιλιομέτρων έρχεται σε έντονη αντίθεση με τη σταθερή αύξηση του αριθμού των αυτοκινήτων που έχουν ταξινομηθεί στη Γερμανία, ο οποίος ανήλθε σε 49,1 εκατομμύρια στις αρχές του τρέχοντος έτους, αύξηση 0,7% σε ετήσια βάση και σχεδόν ένα εκατομμύριο περισσότερα από ό,τι το 2020.

Η Ομοσπονδιακή Αρχή Μηχανοκίνητων Μεταφορών παρουσίασε κι εκείνη αντίστοιχα στοιχεία σχετικά με τον αριθμό των οχημάτων και την ετήσια χιλιομετρική απόσταση που διανύουν, τα οποία επιβεβαιώνουν την τάση για μείωση των χιλιομέτρων: Το 2023, όλα τα μηχανοκίνητα οχήματα που έχουν ταξινομηθεί στη Γερμανία, συμπεριλαμβανομένων δηλαδή και των επαγγελματικών, διένυσαν 709,1 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα, δηλαδή 0,5% λιγότερα από ό,τι το 2022.

Τα αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρες διένυσαν 287 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα, δηλαδή το 48,6% του συνόλου των διανυθέντων χιλιομέτρων. Η ετήσια διανυόμενη απόσταση ανά βενζινοκίνητο όχημα περιορίστηκε κατά 2%, στα 9.580 χιλιόμετρα. Κατ’ αντιστοιχία, τα πετρελαιοκίνητα οχήματα διένυσαν 238 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα, με τη μέση ετήσια χιλιομετρική απόσταση (17.187 χλμ.) να είναι σαφώς υψηλότερη των βενζινοκίνητων, εντούτοις μειώθηκε κατά 4,6% έναντι της προηγούμενης χρονιάς.

Πιο πολλά αυτοκίνητα, πιο λίγα χιλιόμετρα. Γιατί;-1

Ισχυρή αύξηση των εναλλακτικών συστημάτων κίνησης

Τα ηλεκτρικά, υγραεριοκίνητα, υβριδικά και άλλα συστήματα κίνησης, τα οποία ομαδοποιούνται από την Ομοσπονδιακή Αρχή Μηχανοκίνητων Μεταφορών σε μια ενιαία κατηγορία πέτυχαν συνδυασμένη ετήσια διανυθείσα απόσταση 66 δισεκατομμυρίων χιλιομέτρων, με το μερίδιό τους να αυξάνεται απότομα σε 11,2%.

Συνολικά, η ετήσια διανυθείσα χιλιομετρική απόσταση της συγκεκριμένης κατηγορίας, το 2023 έπεσε κάτω από το επίπεδο του 2019. Μόνο τα ελαφρά φορτηγά με εναλλακτικό σύστημα κίνησης και με μικτό βάρος οχήματος έως 3,5 τόνους κινήθηκαν κατά 0,9% περισσότερο, μια μάλλον περιορισμένη αύξηση, με δεδομένη την κατά 3,1% άνοδο του αριθμού τους. Εν προκειμένω η μέση ετήσια χιλιομετρική απόσταση ανά αυτοκίνητο διαμορφώθηκε στα 18.355 χλμ.

Όχι μόνο στη Γερμανία

Το ερευνητικό πρόγραμμα Odyssee-Mure αναφέρει παρόμοια στοιχεία για το σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης: Ο αριθμός των αυτοκινήτων ανά 1.000 κατοίκους στην ΕΕ αυξήθηκε από 397 το 2000 σε 468 το 2010 και 550 το 2021. Στο μεταξύ, η μέση χιλιομετρική απόσταση ανά αυτοκίνητο μειώθηκε από 12.975 χλμ. το 2000 στα 12.109 χλμ. το 2010 και σε 10.266 χλμ. το 2021.

Επίσης, τα αυτοκίνητα ηλικίας έως τριών ετών διένυσαν κατά μέσο όρο σχεδόν 2.300 χιλιόμετρα περισσότερα από τα αυτοκίνητα ηλικίας τεσσάρων έως επτά ετών. Τα αυτοκίνητα με κινητήρα έως 60 ίππους κατά μέσο όρο διανύουν λιγότερα από 8.000 χλμ. ετησίως, ενώ τα αυτοκίνητα με περισσότερους από 120 ίππους διανύουν περί τα 15.000 χλμ. Συμπερασματικά, λοιπόν, η αντίθεση μεταξύ της αύξησης του αριθμού των οχημάτων και της μείωσης των χιλιομέτρων (τόσο συνολικά, όσο και ανά όχημα) δεν είναι μόνο ένα γερμανικό φαινόμενο.

Μείωση και στις μετακινήσεις των βαρέων οχημάτων

Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Εφοδιασμού και Κινητικότητας (BALM) της Γερμανίας δημοσίευσε στατιστικά στοιχεία μέσω των διελεύσεων από τα διόδια για τον Ιούνιο, αλλά και για ολόκληρο το πρώτο εξάμηνο του 2024. Να σημειώσουμε εδώ, για όσους τυχόν θα παραξενευτούν, πως ενώ στη Γερμανία δεν υφίστανται διόδια για τα ιδιωτικά οχήματα, τα φορτηγά με συνολικό βάρος άνω των 7,5 τόνων υπόκεινται σε ένα σύστημα διοδίων, το οποίο ονομάζεται Toll Collect και χρησιμοποιεί δορυφορική τεχνολογία για την καταγραφή της χρήσης των αυτοκινητοδρόμων από βαρέα οχήματα. Εν προκειμένω, τον περασμένο Ιούνιο, τα διανυθέντα χιλιόμετρα όλων των φορτηγών στους γερμανικούς δρόμους μειώθηκαν κατά 5,3%, ενώ στο σύνολο του πρώτου εξάμηνου του 2024, η χιλιομετρική απόσταση που διένυσαν περιορίστηκε κατά 1,3%.

Πιο πολλά αυτοκίνητα, πιο λίγα χιλιόμετρα. Γιατί;-2

Κλείνοντας…

Οι παραπάνω στατιστικές δεν συνοδεύονται από την απαραίτητη αιτιολόγηση. Μια προφανής εξήγηση για τον περιορισμό των διανυόμενων χιλιομέτρων έχει να κάνει με την αύξηση της τιμής των καυσίμων και την επίδραση του πληθωρισμού στην καθημερινότητα των Ευρωπαίων πολιτών. Όσο για τον περιορισμό των μετακινήσεων των επιβατικών αυτοκινήτων, δεν θα πρέπει να παραβλεφθεί το γεγονός ότι το κοινό έχει στραφεί τα τελευταία χρόνια στα μέσα μαζικής μεταφοράς, ενώ μεγάλη άνθηση γνωρίζει η κοινή χρήση αυτοκινήτων καθώς και η μικροκινητικότητα. Αυτή η τάση δεν πρόκειται να μας εγκαταλείψει σύντομα, όσο το κόστος των καυσίμων παραμένει προβληματικό, αλλά και ο κόσμος γίνεται πιο συνειδητοποιημένος στα ζητήματα του περιβάλλοντος.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT