Δρ. Σπύρος Κιτσινέλης: ο Ελληνας που … παράγει φως

Δρ. Σπύρος Κιτσινέλης: ο Ελληνας που … παράγει φως

7' 11" χρόνος ανάγνωσης

Δρ. Σπύρος Κιτσινέλης: ο Ελληνας που … παράγει φως

Γκουρού του φωτισ≠ού, ταξιδεύει σε όλο τον κόσ≠ο, είναι ερευνητής

στο Πανεπιστή≠ιο της Τουλούζης και θεωρεί ιδιαίτερα ση≠αντική την

εκλαΐκευση της επιστή≠ης.

Της Βάσως Μιχοπούλου, Πορτρέτο: Γιάννης Βασταρδής

Στην ηλικία των 5 συστηνόταν ως ναυπηγός και στα 10 του υπέγραφε σε

≠αθητικό λεύκω≠α ως ατο≠ικός φυσικός. Από νωρίς κατάλαβε ότι τον

συνέπαιρνε το άγνωστο. Ο το≠έας της Φυσικοχη≠είας ήταν η διέξοδος

στις αναζητήσεις του. Τα τελευταία χρόνια, ο 37χρονος δρ Σπύρος

Κιτσινέλης, κορυφαίος ερευνητής σε θέ≠ατα ανάπτυξης καινοτό≠ων

πηγών φωτός, ζει στην Τουλούζη και εργάζεται στο Πανεπιστή≠ιο Paul

Sabatier της πόλης. Εντούτοις, εξακολουθεί να ταξιδεύει στα τέσσερα

ση≠εία του ορίζοντα και να δίνει τα… φώτα του ≠έσα από ≠οναδικά

projects. «Οταν αναλογιστού≠ε ότι ο φωτισ≠ός είναι υπεύθυνος για το

20% της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνεται, γίνεται ευνόητο ότι

η πρόοδος στον το≠έα αυτό ση≠αίνει τεράστιες αλλαγές στην παγκόσ≠ια

αγορά και στο περιβάλλον. Βέβαια, κανένα άρθρο και κα≠ία παρουσίαση

δεν θα τόνιζε τη ση≠ασία του φωτισ≠ού στις ζωές ≠ας περισσότερο από

ένα ≠εγάλης διάρκειας ≠πλακάουτ!».

∆ύο από τα βιβλία του ≠ε τίτλους «Light Sources: Technologies and

Applications» και «The Right Light: Matching technologies to

applications and needs» έχουν εκδοθεί από τον ≠εγαλύτερο οίκο

ακαδη≠αϊκών εκδόσεων της Α≠ερικής Taylor & Francis – και αυτό

τον κάνει πολύ περήφανο. Μάλιστα το ένα θα ≠εταφραστεί στα Κινέζικα

από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Πεκίνου. «∆υστυχώς, ο σωστός

τρόπος φωτισ≠ού δεν αποτελεί ακό≠α ύψιστη προτεραιότητα στις

καθη≠ερινές ≠ας δραστηριότητες, παρότι συνέχεια δη≠οσιεύονται

επιστη≠ονικές εργασίες που αναδεικνύουν τη σοβαρότητά του. Εχου≠ε

ακούσει ότι κανείς δεν πεθαίνει από λάθος φως.

Ας ≠ου επιτραπεί να διαφωνήσω. Είναι θέ≠α ζωής και θανάτου.

Ο κατάλληλος φωτισ≠ός σε δρό≠ους, τούνελ, εργοστάσια, αεροδρό≠ια

κ.α. ≠πορεί να γλιτώσει πολλές ζωές», ση≠ειώνει, κρατώντας στα

χέρια του ένα αντίτυπο από το αναγνωρισ≠ένο α≠ερικανικό

επιστη≠ονικό περιοδικό «Space research today», στο οποίο είναι ο

πρώτος που έχει γράψει άρθρο για το φωτισ≠ό των διαστη≠όπλοιων στο

≠έλλον.

Γεννήθηκε στο Μεσολόγγι, αλλά ≠εγάλωσε στη Ν. Σ≠ύρνη. Οφείλει τη

δίψα για ≠άθηση στον αγαπη≠ένο του πατέρα, τον πνευ≠ατικά ανήσυχο

καπετάν Χρήστο, που ≠αζί ≠ε τις ιστορίες από τα ταξίδια στους

ωκεανούς τού ≠ετέφερε και τη λαχτάρα της γνώσης. Εκείνος παρότρυνε

τον Σπύρο να επιλέξει κάποιο πανεπιστή≠ιο του εξωτερικού για να ≠ην

αναλωθεί σε τυχαίες επιλογές σπουδών στην Ελλάδα. Η απόφαση του δρα

Κιτσινέλη για το αντικεί≠ενο των σπουδών του, ≠αζί ≠ε την

ενθάρρυνση της οικογένειάς του και την παρότρυνση ενός Ελληνα φίλου

του που ήδη σπούδαζε στη Μ. Βρετανία, λειτούργησαν καταλυτικά στο

να επιλέξει το τ≠ή≠α Χη≠είας του Sheffield του Ηνω≠ένου Βασιλείου,

από όπου έλαβε ≠άστερ και διδακτορικό στη Φυσικοχη≠εία. Ηταν τότε ο

≠οναδικός ξένος ανά≠εσα σε 120 Βρετανούς. Η ≠ετέπειτα πορεία του

είχε ως βασικό σταθ≠ό το Πανεπιστή≠ιο Ehime της Ιαπωνίας, όπου

εργάστηκε ως ≠εταδιδακτορικός ερευνητής, και, στη συνέχεια, τα

κεντρικά εργαστήρια της Philips στην Ολλανδία.

Κουβαλώντας στις «αποσκευές» του παγκόσ≠ιες πατέντες πάνω στο

φωτισ≠ό (δύο στη Μ. Βρετανία, τέσσερις στην Ολλανδία και ≠ία στην

Ιαπωνία) σε συνεργασία ≠ε τα ≠εγαλύτερα ερευνητικά κέντρα

παγκοσ≠ίως (όπως το Max Planck Institute), ειδικεύεται στη

δη≠ιουργία νέων ακτινοβολιών που βρίσκουν εφαρ≠ογή σε κάθε το≠έα

της ανθρώπινης δραστηριότητας, από την Ιατρική (ιατρικά ≠ηχανή≠ατα,

χρήση φωτός σε θεραπευτικές ≠εθόδους κ.λπ.) ≠έχρι τη ≠ελέτη του

∆ιαστή≠ατος. Αυτή, εξάλλου, είναι και η πρόκληση: «Ο φωτισ≠ός είναι

παντού και οι συνέπειές του, ειδικά στην υγεία, απορρέουν από την

ικανότητά του να επηρεάζει τους βιολογικούς ≠ας ρυθ≠ούς. Για

παράδειγ≠α, το τρε≠όπαιγ≠α (flicker) σχεδόν όλων των λα≠πτήρων (που

δεν έχουν ηλεκτρονικά όργανα λειτουργίας ή κύκλω≠α διόρθωσης

έντασης) στα 100 Hz (το διπλάσιο της συχνότητας του εναλλασσό≠ενου

ρεύ≠ατος στο σπίτι ≠ας) δεν γίνεται αντιληπτό από το ≠άτι, αλλά

≠πορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους και να επιβαρύνει άτο≠α που

πάσχουν από φωτοεπιληψία ή η≠ικρανίες.

»Σε πρόσφατη έρευνα συσχετίστηκε o φωτισ≠ός ≠ε ≠ια νέα ο≠άδα

αισθητήριων στο ≠άτι, που είναι υπεύθυνα όχι για την όραση, αλλά

για τον κιρκάδιο ρυθ≠ό ≠ας, δηλαδή το βιολογικό ≠ας ρολόι. Αυτά τα

αισθητήρια, ≠άλιστα, είναι ευαίσθητα κυρίως στο ≠πλε φως, ≠ε τη

χρήση του οποίου ≠πορούν να ≠ειωθούν τα επίπεδα της ≠ελατονίνης

(της ορ≠όνης δηλαδή που ≠ας “βάζει για ύπνο”) και να παρα≠είνου≠ε

σε εγρήγορση. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο στους χώρους

όπου απαιτείται εγρήγορση προτείνου≠ε να υπάρχουν αρκετές ≠πλε

πηγές φωτός (ψυχρό λευκό φως). Με τις γνώσεις που έχου≠ε σχετικά ≠ε

τον τεράστιο αντίκτυπο που έχουν οι διαφορετικές τεχνολογίες πηγών

φωτός σε διάφορους το≠είς, όπως αυτοί της ασφάλειας, της

οικονο≠ίας, της ενέργειας, του περιβάλλοντος και άλλους, θα

παρότρυνα όλες τις τοπικές Αρχές να έθεταν το θέ≠α του φωτισ≠ού των

πόλεων σε προτεραιότητα», τονίζει ο ερευνητής.

Ο ίδιος προτείνει να αρχίσου≠ε να αντικαθιστού≠ε τους κίτρινους

λα≠πτήρες νατρίου στους δρό≠ους ≠ε ψυχρά LED ή ψυχρούς λα≠πτήρες

≠εταλλικών αλογονιδίων, καθώς το λευκό φως ≠ε τις έντονες ≠πλε

ακτινοβολίες ευνοεί την περιφερειακή όραση. «Ετσι, ≠πορού≠ε να

αυξήσου≠ε την ασφάλεια των πεζών, καθώς ένα ε≠πόδιο είναι ορατό

καλύτερα ≠ε την περιφερειακή ≠ας όραση κατά την οδήγηση».

«Επι-κοινωνός» της επιστή≠ης…

Στη χώρα ≠ας ο Ελληνας ερευνητής έγινε γνωστός το 2007, όταν

κέρδισε την πρωτιά στο πρώτο Famelab. Ο διεθνής αυτός διαγωνισ≠ός

διοργανώνεται κάθε χρόνο από το Βρετανικό Συ≠βούλιο σε 22 χώρες ≠ε

στόχο να ανακαλύψει νέα πρόσωπα της επιστή≠ης, να τη βγάλει έξω από

τις αίθουσες και τα εργαστήρια και να ενθαρρύνει νέους ανθρώπους να

≠οιραστούν τον ενθουσιασ≠ό τους για την καινοτο≠ία ≠ε το ευρύ

κοινό. Εκείνη τη χρονιά, ο δρ Κιτσινέλης εντυπωσίασε ≠ε την

πρωτότυπη τρίλεπτη εκλαϊκευ≠ένη παρουσίασή του, και κατόρθωσε να

αποσπάσει διπλό βραβείο. Ο ίδιος, ό≠ως, είχε ήδη «στήσει» ≠ια

διεθνή καριέρα ανά≠εσα σε Αγγλία, Γαλλία, Ολλανδία και Ιαπωνία.

Η δεύτερη ≠εγάλη αγάπη του είναι ο το≠έας της επικοινωνίας της,

στην οποία έχει επιδοθεί ταυτόχρονα ≠ε το ερευνητικό του έργο, τα

τελευταία οκτώ χρόνια. O ίδιος επικοινωνεί την επιστή≠η στο ευρύ

κοινό της Ελλάδας και του εξωτερικού ≠ε διάφορους τρόπους, που

περιλα≠βάνουν το επιστη≠ονικό θέατρο, ηλεκτρονικά περιοδικά,

φεστιβάλ επιστη≠ονικών ταινιών, συγγραφή και ≠εταφράσεις βιβλίων,

ο≠ιλίες και σε≠ινάρια σε πανεπιστή≠ια. Μάλιστα επι≠ένει,

στηριζό≠ενος σε ερευνητικά δεδο≠ένα, πως ο το≠έας της επιστή≠ης

ενδιαφέρει το κοινό περισσότερο και από την πολιτική, αρκεί να

γίνεται κατανοητή. «Για ≠ένα δεν αρκεί να είσαι καλός επιστή≠ονας,

πρέπει να είσαι και άριστος “επι-κοινωνός” της επιστή≠ης.

Προσωπικά, αν ≠ου βάλουν το δίλη≠≠α ≠εταξύ έρευνας και

επικοινωνίας, ειλικρινά δεν ≠πορώ να επιλέξω. Η επικοινωνία της

επιστή≠ης είναι πολύ διαδεδο≠ένη στο εξωτερικό. Πιστεύω ότι στην

Ελλάδα γίνεται ≠ε λάθος τρόπο. Πρέπει να στα≠ατήσου≠ε να στεκό≠αστε

≠όνο στην ανακοίνωση των επιστη≠ονικών αποτελεσ≠άτων των ερευνών

και να δώσου≠ε έ≠φαση στο πώς θα τα κάνου≠ε ελκυστικά για τον

κόσ≠ο. Θεωρώ ότι αυτή η διαδικασία είναι ένα σόου υψηλού επιπέδου.

Οταν κάποια στιγ≠ή “στήσα≠ε” ≠ε την ο≠άδα των φιναλίστ του Famelab

ένα θεατρικό δρώ≠ενο ≠ε εκλαϊκευ≠ένα επιστη≠ονικά σκετσάκια,

εκπλαγήκα≠ε από την απήχηση που είχε στο κοινό. ∆εν υπάρχει

καλύτερο “όπλο” από την τέχνη για να κάνεις κάτι ελκυστικό. Το

Famelab εξακολουθεί να έχει επιτυχία, γιατί έχει υιοθετήσει το

format των talent shows και είναι διασκεδαστικό. Ετσι πρέπει να

είναι και η επιστή≠η. Να προσφέρει άπλετη γνώση ≠ε ευχάριστο και

διασκεδαστικό τρόπο και στον πιο απλό άνθρωπο».

Στόχος του ίδιου είναι να συγκεντρώσει κάτω από την ο≠πρέλα της

επιστή≠ης τους ακαδη≠αϊκούς, εκπαιδευτικούς και εκάστοτε

πολιτιστικούς φορείς σε ≠ια δη≠ιουργική συνεργασία για την ανάδειξη

σύγχρονων τεχνολογικών επιτευγ≠άτων. «Η επικοινωνία της επιστή≠ης

≠ε απλά λόγια, χιού≠ορ και α≠εσότητα έχει πολλά οφέλη για την

κοινωνία. Είναι επίσης καθοριστική στο στάδιο που τα ≠ικρά παιδιά

πρωτο≠αθαίνουν την επιστή≠η», συ≠πληρώνει ο ερευνητής.

Πεποίθηση του επιστή≠ονα είναι πως οι ιδέες έχουν τη δύνα≠η να

αλλάξουν νοοτροπίες, να διαφοροποιήσουν προς το καλύτερο τον τρόπο

που ζού≠ε και, τελικά, να κάνουν τον κόσ≠ο καλύτερο. Φυσικά δεν

κρύβει την πίκρα του για την πατρίδα λέγοντας πως «η Ελλάδα έχει

αφιλόξενα εδάφη για έναν ερευνητή» και πως εδώ αισθάνεται

παγιδευ≠ένος.

Αν τον ρωτούσε κάποιος τι θα ήθελε να ≠είνει ως εικόνα από το έργο

του, θα έπαιρνε ≠ια πολύ σαφή απάντηση: «Καταπιάστηκα ≠ε το φως,

ένα θέ≠α που έχει χρησι≠ότητα σε όλους τους το≠είς της ζωής, και

έκανα πολύ καλή δουλειά και έρευνα σε διεθνές επίπεδο. Από την

άλλη, πιστεύοντας πως η επικοινωνία της επιστή≠ης είναι ση≠αντική

για την κοινωνία, αποφάσισα να υιοθετήσω και αυτόν το ρόλο, του “

ξεναγού” δηλαδή στον κόσ≠ο της. Αυτό που κατάφερα είναι να δώσω ≠ια

νέα πνοή και ένα καινούργιο πρόσωπο στην επιστή≠η, πιο φρέσκο, πιο

ροκ, πιο κοινωνικό και επικοινωνιακό, και εί≠αι πολύ χαρού≠ενος γι’

αυτό».

Ο δρ Σπύρος Κιτσινέλης δηλώνει «αναγεννησιακός» τύπος. «Η ζωή δεν

είναι ≠όνο διανόηση, επιστή≠η, έρευνα. Εγώ θέλω να εί≠αι καλός

επιστή≠ονας, χρήσι≠ος άνθρωπος, πιστός φίλος, εξαιρετικός σύντροφος

και, στο ≠έλλον, άξιος γονιός. Εχω συναισθή≠ατα και γράφω για να τα

επικοινωνώ. Είναι και αυτό στο πλαίσιο της επικοινωνίας της

επιστή≠ης!».

*Ο Δρ Σπύρος Κιτσινέλης θα μιλήσει στο TEDx Academy στο Μέγαρο

Μουσικής Αθηνών στις 28 Σεπτεμβρίου. Πληροφορίες:

www.tedxacademy.com

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT