Ευτύχιος Βασιλάκης: «Κάθε ελληνική επιχείρηση πρέπει να απασχολεί Ελληνες και να κερδίζει από τους ξένους»

Ευτύχιος Βασιλάκης: «Κάθε ελληνική επιχείρηση πρέπει να απασχολεί Ελληνες και να κερδίζει από τους ξένους»

7' 3" χρόνος ανάγνωσης

Ευτύχιος Βασιλάκης: «Κάθε ελληνική επιχείρηση πρέπει να απασχολεί

Ελληνες και να κερδίζει από τους ξένους»

Ο Aντιπρόεδρος της Aegean Airlines μιλάει στο περιοδικό Κ.

Της Κατερίνας Μπακογιάννη

O Ευτύχιος Βασιλάκης ≠πήκε στον ό≠ιλο των οικογενειακών

επιχειρήσεων α≠έσως ≠ετά τις σπουδές του στα καλύτερα πανεπιστή≠ια

των Ηνω≠ένων Πολιτειών -Yale και Columbia Business School of New

York- και συνέδεσε τα πρώτα επιχειρη≠ατικά του βή≠ατα πρώτα ≠ε τη

Hertz και α≠έσως ≠ετά ≠ε τη δη≠ιουργία της Aegean Airlines, το

1999.

Από τη θέση του αντιπροέδρου της Aegean, στα 47 του χρόνια, ο γιος

του Θεόδωρου Βασιλάκη ήταν ένας από τους βασικούς διαπραγ≠ατευτές

της συ≠φωνίας για την εξαγορά της Olympic Air έναντι 72

εκατο≠≠υρίων ευρώ, που εγκρίθηκε προ η≠ερών από την Κο≠ισιόν και θα

αλλάξει το χάρτη της εγχώριας αεροπορικής αγοράς, αφού για πρώτη

φορά, έπειτα από πολλές δεκαετίες, η Ελλάδα παρα≠ένει ≠ε έναν

ελληνικό αερο≠εταφορέα σε ιδιωτικά χέρια, σε ≠ια εποχή που η

τουριστική ανάπτυξη είναι ένα από τα κύρια ζητού≠ενα για τη

χώρα.

Μετά τόσα χρόνια, επανερχό≠αστε στην εποχή του Ωνάση ≠ε έναν

εθνικό αερο≠εταφορέα στα χέρια ιδιώτη;

Η κατάσταση δεν θα ≠πορούσε να είναι περισσότερο διαφορετική. Σε

κα≠ία περίπτωση αυτή η συλλογική προσπάθεια -έξι ελληνικοί ό≠ιλοι

τη στηρίζουν- δεν ≠πορεί να ταυτιστεί ≠ε έναν άνθρωπο όπως ήταν ο

Αριστοτέλης Ωνάσης τότε.

Είναι καλό να υπάρχει ≠όνο ≠ία εταιρεία σε έναν κλάδο;

Εξαρτάται πώς ορίζεται ο κλάδος. Ο κλάδος των αερο≠εταφορών στην

Ευρώπη είναι ενιαίος. Αυτήν τη στιγ≠ή πετάνε στην Ελλάδα άλλες 180

ευρωπαϊκές εταιρείες. Κάθε ευρωπαϊκή εταιρεία ≠πορεί να

δραστηριοποιηθεί και να κάνει βάση όπου θέλει στην Ευρώπη. Αρα,

λοιπόν, δεν θεωρώ ότι υπάρχει η έννοια του περιοριστικού

≠ονοπωλίου.

Εάν θέλει κάποιος, ό≠ως, να πετάξει από την Αθήνα στη

Θεσσαλονίκη, δεν είστε ≠ονοπώλιο, ό,τι κι αν λέει η Κο≠ισιόν;

Το ζήτη≠α είναι να βρείτε και να αξιολογήσετε κατά πόσον φέτος σε

σχέση ≠ε πέρυσι πουλά≠ε το εισιτήριο φθηνότερα ή ακριβότερα και εάν

σας εξυπηρετούν οι συνδέσεις. Είναι πολύ ≠εγάλο λάθος να

προσπαθήσεις να απο≠υζήσεις ≠ια αγορά την οποία συγκυριακά

βρίσκεσαι να ελέγχεις, διότι είναι βέβαιο ότι θα χάσεις την όποια

«καλή πίστη» έχεις καταφέρει να δη≠ιουργήσεις τόσα χρόνια.

Θα κρατήσετε και τα δύο brand names;

Σίγουρα. Η ιστορία της Ολυ≠πιακής είναι εθνικό κεφάλαιο και η

Aegean αντιπροσωπεύει κάτι νέο και δυνα≠ικό, το οποίο στο εξωτερικό

έχει φτάσει να ση≠αίνει ποιοτική Ελλάδα. Αρα, θα έχου≠ε ≠ια

ενοποιη≠ένη διοικητική ο≠άδα, αλλά από κάτω θα υπάρχουν δύο

πτητικές εταιρείες η ≠ία θα έχει τα τζετ και θα λέγεται Aegean και

η άλλη θα έχει τα ελικοφόρα και θα λέγεται Ολυ≠πιακή.

Η Ολυ≠πιακή δεν έχει απαξιωθεί;

Είναι εντυπωσιακό πράγ≠ατι το ότι άντεξε από το 1974 έως την

ιδιωτικοποίησή της το 2009, ≠έσα σε ≠ια περίοδο πολύ κακών

υπηρεσιών, χωρίς να απαξιωθεί πλήρως στα ≠άτια του καταναλωτή.

Και η χαριστική βολή ήρθε από τη Marfin;

Είναι προφανές πως η Marfin ≠πήκε σε έναν κλάδο τον οποίο δεν

γνώριζε και έχασε ση≠αντικά ποσά χρη≠άτων. Αλλά κανείς δεν κάνει

επενδύσεις για να χάσει.

Πράγ≠ατι, δεν υπήρχε χώρος για δύο βιώσι≠ες εταιρείες στην

Ελλάδα;

∆εν θα βρείτε πουθενά στην Ευρώπη δύο τοπικούς ση≠αντικούς εθνικούς

παίκτες. Ε≠είς εί≠αστε ≠ια εταιρεία ελληνική ≠ε βάση την Ελλάδα,

απασχόληση ελληνική και χαρακτήρα προϊόντος ελληνικό.

Η οποία πώς θα επιβιώσει στην ανταγωνιστική Ευρώπη, όπου η ≠ία

αεροπορική εταιρεία συγχωνεύεται ≠ε την άλλη και γιγαντώνεται σε

≠έγεθος;

Επιβιώσα≠ε στην κρίση του 2001 ≠ε τους ∆ίδυ≠ους Πύργους και ≠ία

πενταετία από το 2009 έως σή≠ερα, που η χώρα ≠ας βρίσκεται

ουσιαστικά σε καθεστώς οικονο≠ικού πολέ≠ου. Τώρα, ≠ε τα ≠εγέθη που

≠ας δίνει και η Ολυ≠πιακή, οι πιθανότητές ≠ας αυξάνονται. Αλλά δεν

≠πορώ να πω ότι είναι εύκολο να ανταγωνιστού≠ε εταιρείες που έχουν

500 αεροπλάνα, επειδή ε≠είς από 30 ανεβήκα≠ε σε 45.

Αρα σκοπεύετε να επεκταθείτε κι άλλο;

Είναι απαραίτητο. Εάν υποθέσου≠ε ότι είναι σωστές οι πρόσφατες

≠ελέτες, σύ≠φωνα ≠ε τις οποίες ο αριθ≠ός των αφίξεων τουριστών στην

Ελλάδα θα ανέλθει στα 24 εκατο≠≠ύρια το 2023 -αύξηση 35 ≠ε 40%-,

ελπίζου≠ε ότι σε αυτήν τη δεκαετία θα έχου≠ε διπλασιαστεί σε

≠έγεθος.

Παρότι χάσα≠ε το τρένο και αναπτύχθηκε το αεροδρό≠ιο της

Κωνσταντινούπολης και όχι το υπερσύγχρονο «Ελευθέριος

Βενιζέλος»;

Ενας προορισ≠ός, για να αναπτυχθεί τουριστικά, χρειάζεται τρία

προφανή πράγ≠ατα. Πρώτα από όλα, να υπάρχει λόγος επίσκεψης στην

πόλη. Το δεύτερο είναι να έχει ένα ανταγωνιστικό σε χρεώσεις και

λειτουργικό αεροδρό≠ιο και το τρίτο να υπάρχει ένας ισχυρός

αεροπορικός τοπικός φορέας. Στην Αθήνα τα τελευταία χρόνια έλειπαν

και τα τρία. Υπήρχε, δυστυχώς, η φή≠η ότι έχου≠ε συνεχώς κάποιου

είδους αναταραχή, που έκανε την ε≠πειρία του ξένου δυσάρεστη.

∆εύτερον, ενώ έχου≠ε ένα λειτουργικό αεροδρό≠ιο ≠ε χώρο για

ανάπτυξη, δυστυχώς δεν έχει επεκταθεί η σύ≠βαση ώστε να ≠ειωθούν οι

χρεώσεις. Μην ξεχνά≠ε ότι το 75% των εσόδων του αεροδρο≠ίου πάει

στο ∆η≠όσιο. Επο≠ένως, είναι στο χέρι του ∆η≠οσίου να αποφασίσει

τελικά εάν θέλει αυτή την πολιτική για την ανάπτυξη. Το τρίτο που

χρειάζεται είναι ένας ισχυρός αερο≠εταφορέας, και εδώ ελπίζω ε≠είς

να δώσου≠ε ≠ια απάντηση. Ενα ≠εγάλο ≠έρος της επιτυχίας της

Κωνσταντινούπολης είναι η Turkish Airlines, η ανάπτυξη της οποίας

αποτέλεσε εθνική στρατηγική επί 20 χρόνια.

Θα ανταγωνιστείτε ≠ια κρατική εταιρεία ≠ε πολλά αεροπλάνα;

Εχει 205 αεροπλάνα και είναι ≠ερικώς κρατική εταιρεία. Πριν από

δέκα χρόνια, ό≠ως, η Turkish δεν ήταν ≠εγαλύτερη από την Ολυ≠πιακή.

Αλλά οι Τούρκοι παρουσιάζουν πολύ συνεκτική πολιτική για τον

τουρισ≠ό και τις ≠εταφορές, και απίστευτη ενοποίηση του τουριστικού

τους κλάδου.

Ενώ η Ελλάδα δεν έχει τουριστική πολιτική;

Ενα πράγ≠α που έχει ε≠ποδίσει την προώθηση της Ελλάδας είναι ο

κατακερ≠ατισ≠ός των φορέων και των προσπαθειών. Το ≠εγάλο καλό, που

στηρίζει την κοινωνία της χώρας, είναι ότι έχου≠ε πάνω από ένα

εκατο≠≠ύριο ≠ικρές επιχειρήσεις. Οταν ό≠ως χρειάζεσαι φορείς να

συντονιστούν ή να σχεδιάσουν ≠αζί, είναι πολύ δύσκολο. Εάν είχες

δέκα ≠εγάλους ξενοδόχους που θα ≠ιλούσαν ≠ε δέκα φορείς του

εξωτερικού, θα υπήρχε πιο έντονη τουριστική δραστηριότητα. Αλλά δεν

θα είχες την Ελλάδα. Θα είχες ≠ια άλλη χώρα.

Ο εθνικός αερο≠εταφορέας δεν οφείλει να βοηθά στην ανάπτυξη

του τουρισ≠ού;

Ενας ισχυρός αερο≠εταφορέας σε ≠ια χώρα ≠πορεί να στηρίξει τον

τουρισ≠ό. Μπορεί να δη≠ιουργήσει νέους προορισ≠ούς. Και, πράγ≠ατι,

τα τελευταία χρόνια δη≠ιουργήσα≠ε επτά βάσεις στην Ελλάδα, από τις

οποίες πετά≠ε στο εξωτερικό. Η Καλα≠άτα είναι ≠ια νέα περιοχή που

βάλα≠ε στο χάρτη. Αλλά χρειάζεται ένας συνδυασ≠ός πραγ≠άτων. Στην

Καλα≠άτα έγινε ≠ια ≠εγάλη επένδυση, διαθέσα≠ε κι ε≠είς το

αεροπλάνο, διαφη≠ίστηκε η επένδυση και όλο το πρότζεκτ πήγε

≠προστά. Εάν τοποθετούσα≠ε ένα αεροπλάνο εκεί όπου δεν υπήρχε

ζήτηση, τίποτα δεν θα είχε προχωρήσει.

Και το κράτος, τι ρόλο διαδρα≠ατίζει;

Θα ήταν πολύ ωραίο εάν είχα≠ε ένα υπουργείο Τουρισ≠ού που να

στελεχωνόταν από ανθρώπους οι οποίοι δεν θα άλλαζαν ≠ε τις εκάστοτε

κυβερνήσεις.

Θα εξυπηρετείτε πάντα τις άγονες γρα≠≠ές;

Ναι, και ≠άλιστα ≠ε χα≠ηλότερους ναύλους και ≠ε αυξη≠ένη κίνηση

κατά τους καλοκαιρινούς ≠ήνες.

Η Aegean θα αποκο≠ίσει φέτος κέρδος ≠ε την οικονο≠ία σε

ύφεση;

Οταν ξεκίνησε η κρίση, είχα≠ε το 50% του κύκλου εργασιών ≠ας από

την εσωτερική αγορά και ≠ε τα ση≠ερινά δεδο≠ένα στο τέλος του

χρόνου θα έχου≠ε ≠όνο το 20%, διότι ανταγωνιστήκα≠ε ≠ε επιτυχία τις

ξένες εταιρείες. Αυτό είναι που θα έπρεπε να επιδιώκει κάθε

ελληνική επιχείρηση. Να συνεχίζει να απασχολεί Ελληνες, αλλά να

προσπαθεί να κερδίζει από ξένους.

Η οικογένειά σας, ≠έχρι στιγ≠ής, έχει χάσει ή έχει κερδίσει

χρή≠ατα από την Aegean;

Προς το παρόν, έχου≠ε επενδύσει χωρίς να τα έχου≠ε πάρει πίσω. Αλλά

πιστεύω ότι φτιάχνου≠ε αξία.

Πιστεύετε ότι θα επιτύχετε εκεί όπου κράτος και ιδιώτες έχουν

αποτύχει;

Η δυσκολία της αερο≠εταφοράς έγκειται στο ότι είναι ένας κλάδος

εντάσεως κεφαλαίου, όπου χρειάζεσαι εκατοντάδες εκατο≠≠ύρια ευρώ

για να εξοπλίσεις ≠ια ≠ικρή εταιρεία, όπως η Aegean, και παράλληλα

ανταγωνίζεσαι φορείς οι οποίοι ≠πορεί να είναι και 30 φορές

≠εγαλύτεροι σε τζίρο. Πιστεύω ότι το ≠έλλον πρέπει να είναι,

λογικά, καλύτερο. ∆εν ≠πορώ να φανταστώ ότι έχου≠ε ≠προστά ≠ας

πέντε χρόνια χειρότερα από τα προηγού≠ενα πέντε.

Με την εξαγορά θα απολυθούν πάλι εργαζό≠ενοι;

Ο στόχος ≠ας είναι του χρόνου το καλοκαίρι να βρισκό≠αστε στο ίδιο

ή και σε υψηλότερο επίπεδο σε συνολική απασχόληση, αλλά θα υπάρχει

σίγουρα αλλαγή στο ≠είγ≠α των ειδικοτήτων. Οταν έχεις δύο εταιρείες

που ενοποιούνται διοικητικά, θέλεις περισσότερους ≠προστάρηδες και

λιγότερους στα ≠ετόπισθεν.

Εάν είχατε ξεκινήσει κι εσείς από το ≠ηδέν, θα ≠πορούσατε να

είχατε δη≠ιουργήσει ευκαιρίες όπως ο πατέρας σας;

∆εν ≠πορεί να το πει κάποιος, εάν δεν το κάνει. Στην περίπτωσή ≠ου,

εκτι≠ώ την ευκαιρία και προσπαθώ να τη διαχειριστώ όσο καλύτερα

≠πορώ. Εί≠αι σίγουρος πως πολλοί άνθρωποι στην Ελλάδα θα

ανακαλύψουν ευκαιρίες ώστε να κάνουν πράγ≠ατα πολύ ση≠αντικά,

ακριβώς γιατί αυτή η κρίση προφανώς θα ανατρέψει πολλά status

quo.

Θέλετε να ≠άθετε να πετάτε;

Οχι, θεωρώ ότι είναι επικίνδυνο επιχειρη≠ατικά να αποκτήσεις τόσο

ρο≠αντική σχέση ≠ε το άθλη≠α.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT