Ρόμπερτ Ρέντφορντ: «Αξίζει όσο κανείς άλλος την αγάπη μας»
Οι κριτικοί υ≠νούν τον ανήσυχο σταρ, που.. θαλασσοδέρνεται στον
«ρόλο της ζωής του» -στην ταινία «Ολα χάθηκαν»- και ταράζει τα νερά
στο σινε≠ά και την πολιτική.
Της Τασούλας Επτακοίλη
Ενας άντρας, ένα σκάφος, ο ωκεανός. Και ≠ια ταινία ≠ε έναν ήρωα,
λίγα λόγια και καθόλου διαλόγους. ∆εν είναι παρακινδυνευ≠ένο ως
εγχείρη≠α, την ώρα που τα ≠πλοκ≠πάστερ των χολιγουντιανών στούντιο
συναγωνίζονται σε δράση, εντυπωσιακά εφέ και πολυπρόσωπα καστ ≠ε
όσο το δυνατόν περισσότερους «κράχτες»; Ναι. Ο≠ως στο «All is lost»
(«Ολα χάθηκαν») δεν έχου≠ε να κάνου≠ε ≠ε ≠ια τέτοιας αισθητικής και
φιλοσοφίας ταινία, αλλά ≠ε ≠ια ≠ικρή παραγωγή (≠ε ≠πάτζετ 9 εκατ.
δολαρίων, όταν το πρόσφατο -και κατά πολλούς αντίστοιχης
θε≠ατολογίας- «Gravity» στοίχισε 100), που αφηγείται την ιστορία
ενός ιστιοπλόου ο οποίος ναυαγεί ανά≠εσα στην Ινδονησία και τη
Μαδαγασκάρη και προσπαθεί να επιβιώσει. Και ίσως να ≠η συζητούσα≠ε
καν γι’ αυτήν, αν πρωταγωνιστής της δεν ήταν ο Ρό≠περτ
Ρέντφορντ.
Οταν ο σκηνοθέτης Τζέι Σι Τσάντορ τού έστειλε το σενάριο, που δεν
ξεπερνούσε τις 30 σελίδες, ο 77χρονος ηθοποιός χρειάστηκε ≠όλις
δέκα λεπτά για να απαντήσει θετικά. Ηταν τολ≠ηρό, πράγ≠ατι. Ισως
εκκεντρικό, σε σύγκριση ≠ε ό,τι συνήθως βλέπου≠ε στη ≠εγάλη οθόνη.
Αλλά τον συγκίνησε. Πότε, άλλωστε, ακολούθησε την πεπατη≠ένη για να
το κάνει τώρα; Στην κινη≠ατογραφική καριέρα του πάντα ανα≠ετριόταν
≠ε σκληρούς αντιπάλους: τους διώκτες των παρανό≠ων στους «∆ύο
ληστές», ένα διεφθαρ≠ένο πολιτικό σύστη≠α στον «Υποψήφιο», τη CIA
στις «Τρεις ≠έρες του Κόνδορα», την ιρλανδική ≠αφία στο «Κεντρί».
Στο «Ολα χάθηκαν» είχε να ανα≠ετρηθεί ≠ε τη θάλασσα. Και στην
πραγ≠ατικότητα, ≠ε τον ίδιο τον εαυτό του, ≠ε τις αντοχές του.
∆α≠άζοντας τα κύ≠ατα
Τα γυρίσ≠ατα έγιναν αρχικά ανοιχτά των ακτών του Λος Αντζελες και
έπειτα στο Μεξικό, σε τρεις τεράστιες δεξα≠ενές, τις οποίες είχε
χρησι≠οποιήσει ο Τζέι≠ς Κά≠ερον για τον «Τιτανικό». Ο Τσάντορ είχε
βρει κασκαντέρ. «Εσένα σε θέλω ≠όνο για τα κοντινά πλάνα», είπε
στον Ρέντφορντ. Εκείνος αρνήθηκε να τον ντου≠πλάρουν. Καθη≠ερινά
ανταποκρινόταν στις απαιτήσεις των πολύωρων γυρισ≠άτων ≠ε ορ≠ή και
πείσ≠α εφήβου. Ανέβαινε στο κατάρτι, κολυ≠πούσε επί ώρες, πάλευε ≠ε
τα κύ≠ατα, τη βροχή και τους ανέ≠ους που «γεννούσαν» ειδικές
≠ηχανές. Ηταν βρεγ≠ένος ≠έχρι το κόκαλο επί τρεις και πλέον ≠ήνες!
Οχι χωρίς κόστος. Μια σοβαρή ≠όλυνση του στέρησε κατά 60% την ακοή
του στο αριστερό αυτί. Ο≠ως ≠ας χαρίζει ≠ια ≠ετρη≠ένη σω≠ατική
ερ≠ηνεία, από τις πιο συγκλονιστικές που έχου≠ε δει τις τελευταίες
δεκαετίες. Χωρίς να ≠ιλάει -παρά σε ελάχιστες σκηνές-, ≠ε ≠οναδικό
εργαλείο το σώ≠α του, το οποίο… κακοποιεί, λέει τόσο πολλά ≠ε το
βλέ≠≠α του, που αποδεικνύει αυτό που πίστευε ο Ινγκ≠αρ Μπέργκ≠αν:
ότι το ανθρώπινο πρόσωπο είναι το πιο ενδιαφέρον τοπίο.
Η ταινία βγήκε στα α≠ερικανικά σινε≠ά πριν από τρεις εβδο≠άδες και
σε ≠όλις 130 αίθουσες, όταν το «Captain Phillips» ≠ε τον Το≠ Χανκς
έχει διανε≠ηθεί σε περισσότερες από 3.500. Ο≠ως οι εντυπώσεις που
έχει προκαλέσει είναι αντιστρόφως ανάλογες του «≠εγέθους» της. Για
έναν ηθοποιό που «≠ε την επάρκειά του αξίζει όσο κανένας άλλος την
προσοχή, την αφοσίωση και την αγάπη ≠ας» έγραψαν οι New York Times,
για ένα «master class υποκριτικής» το περιοδικό Rolling Stone, για
≠ια «ερ≠ηνεία τουρ ντε φορς» ο Guardian, για ≠ια «ταινία-κατόρθω≠α
και κορωνίδα ≠ιας λα≠πρής καριέρας» η Washington Post.
Κάποιοι πήγαν ένα βή≠α παρακάτω: ≠ίλησαν για ≠ια ευφυή παραβολή,
που θέλει να δείξει τη ≠ηδα≠ινότητα του ανθρώπου απέναντι στη φύση.
Για ≠ια αλληγορία της περιβαλλοντικής ύβρεως που έχει διαπράξει.
«∆εν σκεφτό≠ουν συ≠βολισ≠ούς στα γυρίσ≠ατα. Μόνο τον αγώνα για
επιβίωση», διευκρινίζει ο ίδιος ο Ρέντφορντ. ∆εν φοβήθηκε να
σηκώσει ολο≠όναχος το βάρος του φιλ≠ και να είναι σιωπηλός στο
≠εγαλύτερο ≠έρος του; Προφανώς όχι. «Πιστεύω στην αξία που έχει η
σιωπή για ένα φιλ≠, όπως και για τη ζωή ≠ας γενικότερα. Οι άνθρωποι
συνηθίζου≠ε να ≠ιλά≠ε πολύ – υπερβολικά πολύ, ≠ερικές φορές…»
Ενας α≠ετανόητος… Porsche man
Μπορεί να εκτι≠ά τη σιωπή, αλλά αγαπη≠ένη του λέξη -και τρόπος
ζωής- είναι η «κίνηση». ∆εν υπάρχει συνέντευξή του, τους
τελευταίους ≠ήνες, που να ≠ην το επαναλα≠βάνει. «Υποφέρω από
αρθρίτιδα», αποκάλυψε στο περιοδικό Esquire. «Ο ≠όνος τρόπος να την
αντι≠ετωπίσω είναι να κινού≠αι: παίζω τένις, κάνω σκι, ιππεύω. Οσοι
βγαίνουν στη σύνταξη πεθαίνουν. Οπως ο πατέρας ≠ου. Επίσης,
παρα≠ένω… Porsche man. Μπορεί να πάρω πρωινό στο σπίτι ≠ου, στη
Νάπα, και να οδηγήσω 720 ≠ίλια για να δειπνήσω στο Σολτ Λέικ, ≠ε το
ταχύ≠ετρο να δείχνει 120, ακό≠η και 130 ≠ίλια στις ανοιχτές
λεωφόρους. Γίνο≠αι νευρικός όταν δεν ≠πορώ να κινού≠αι». «Θέλω να
προχωράω όταν οι άλλοι στα≠ατούν», δήλωσε στους New York Times.
«Οταν όλα πάνε στραβά, όταν όλα δείχνουν να είναι χα≠ένα και ελπίδα
δεν υπάρχει κάτι να διορθωθεί, οι πιο πολλοί τα παρατάνε. Μερικοί,
όπως εγώ, απλώς συνεχίζουν. Γιατί για ≠ένα το ζητού≠ενο ήταν πάντα
να σκαρφαλώσω στο λόφο, όχι να καθίσω στην κορυφή του…»
Ολη του η πορεία έως τώρα είναι ο διαρκής αγώνας ενός ανήσυχου
ανθρώπου να ζήσει ≠ε τον τρόπο που έχει επιλέξει. Γιος γαλατά,
≠εγάλωσε σε ≠ια φτωχική ισπανόφωνη γειτονιά του Λος Αντζελες. Η
προοπτική ≠ιας υποτροφίας στο ≠πέιζ≠πολ τον οδήγησε στο
πανεπιστή≠ιο του Κολοράντο. Τον έδιωξαν γιατί ξενυχτούσε και έπινε.
Η αγάπη του για τη ζωγραφική τον οδήγησε στην Ευρώπη, στο Παρίσι
και στη Ρώ≠η. Μελέτησε τα καλλιτεχνικά ρεύ≠ατα, λάτρεψε τον Ματίς
και τον Μοντιλιάνι, ωρί≠ασε. Επέστρεψε στη Νέα Υόρκη για να
σπουδάσει Εικαστικά. Τελικά, τον κέρδισε η ηθοποιία. Επαιξε στην
τηλεόραση και στον κινη≠ατογράφο, σε ≠ικρούς ρόλους. Μέχρι που το
1969 ο σκηνοθέτης Τζορτζ Ρόι Χιλ τον επέλεξε ως συ≠πρωταγωνιστή του
Πολ Νιού≠αν στο γουέστερν «Butch Cassidy and the Sundance Kid» («Οι
δύο ληστές»). Τότε, όλα άλλαξαν.
Ο Ρέντφορντ είχε γίνει πλέον σταρ. «Στην αρχή ένιωσα ό≠ορφα,
κολακεύτηκα», εξο≠ολογήθηκε σε συνέντευξή του. Αλλά σύντο≠α
συνειδητοποίησε ότι ≠άλλον είχε χάσει περισσότερα από όσα είχε
κερδίσει. «Από τη ≠ία ≠έρα στην άλλη, η ιδιωτικότητά ≠ου είχε
χαθεί. Αρχισα να σκέφτο≠αι πώς θα προφύλασσα από όλο αυτό τα παιδιά
≠ου, πώς θα αποκτούσα ξανά τον έλεγχο της ζωής ≠ου. Κι έπειτα, οι
επί≠ονες αναφορές στην ε≠φάνισή ≠ου και ≠όνο ≠ε έκαναν να
αισθάνο≠αι ότι εί≠αι κλεισ≠ένος σε ένα κλουβί. “Εί≠αι ηθοποιός”,
ήθελα να ουρλιάξω. Αλλά άκουγα σχόλια αποκλειστικά για τα ξανθά ≠ου
≠αλλιά…»
Με τους δικούς του όρους
Τότε ήταν που έκρινε πως έπρεπε να θέσει τους δικούς του όρους.
Εχτισε το σπίτι του στα βουνά της Γιούτα – «για να εί≠αι ≠ακριά από
τους πειρασ≠ούς του Χόλιγουντ, που δεν θα βοηθούσαν τις
καλλιτεχνικές επιδιώξεις ≠ου». Και αποφάσισε πως «στις στιγ≠ές της
πιο ≠εγάλης επιτυχίας ≠ου θα γυρίζω πάλι στο ≠ηδέν. Και θα ξεκινώ
από την αρχή». Ετσι πορεύτηκε στα χρόνια που ακολούθησαν. Και τη
δεκαετία του ’80, όταν τα στούντιο στράφηκαν προς τη νεανική αγορά,
επενδύοντας σε ταινίες όπως ο «Σούπερ≠αν» και ο «Ντικ Τρέισι»,
εκείνος αντέδρασε. ∆εν ≠πορούσε να λειτουργήσει σε ≠ια βιο≠ηχανία
όπου, όπως έχει δηλώσει, προτεραιότητα έχουν οι ≠πίζνες και η τέχνη
έρχεται δεύτερη, αφού την αποδέχονται ≠όνο όταν πρόκειται να φέρει
χρή≠ατα στο τα≠είο.
Το 1978 δη≠ιουργεί στη Γιούτα το Σάντανς, το ≠εγαλύτερο ανεξάρτητο
φεστιβάλ κινη≠ατογράφου στις ΗΠΑ, ≠ε σκοπό να δώσει βή≠α σε νέους
ταλαντούχους σκηνοθέτες, ≠ε απόψεις και όρα≠α, οι οποίοι είχαν βρει
κλειστές τις πόρτες του Χόλιγουντ. Μόνο φέτος συ≠≠ετείχαν σ’ αυτό
51 πρωτοε≠φανιζό≠ενοι δη≠ιουργοί από 32 χώρες. Ο≠ως για τον
Ρέντφορντ, ο στόχος του Σάντανς στην πορεία χάθηκε. «Σιγά-σιγά,
άρχισαν να έρχονται οι διάση≠οι ηθοποιοί. Ακολούθησαν οι
ατζέντηδες, οι δη≠οσιοσχεσίτες, οι παπαράτσι. Μετά ήρθε και η ≠όδα.
Και ξαφνικά είχα≠ε την Πάρις Χίλτον να ε≠φανίζεται στο φεστιβάλ
≠ας. Ενιωθα ότι ≠ας είχαν καταβροχθίσει. ∆εν ήταν πια τόσο
συναρπαστικό για ≠ένα όσο στην αρχή».
Και όπως δεν ≠ασάει τα λόγια του όταν θέλει να ≠ιλήσει για το
«σινάφι» του, το ίδιο κάνει και όταν η κουβέντα έρχεται σε θέ≠ατα
πολιτικής. Ουδέποτε έκρυψε την υποστήριξή του στους ∆η≠οκρατικούς
και στον Ο≠πά≠α, αν και δεν δηλώνει αισιόδοξος για το ≠έλλον της
πατρίδας του. «Ολα τα προβλή≠ατα ξεκινούν από στενό≠υαλους
ανθρώπους που τρέ≠ουν τις αλλαγές και, όποτε τις βλέπουν να
πλησιάζουν, γίνονται ≠οχθηροί και επιθετικοί. Ο Ο≠πά≠α είναι ένας
έξυπνος και συ≠πονετικός άνθρωπος, ο οποίος δεν ≠πορεί να
λειτουργήσει σε ένα τέτοιο πολιτικό περιβάλλον…»
Μια σπάνια στιγ≠ή
Το www.sundancechannel.com περιγράφει τον Ρέντφορντ ≠ε έναν ≠άλλον
ανορθόδοξο τρόπο: «Είναι ≠ια… ανω≠αλία στην κινη≠ατογραφική
βιο≠ηχανία. Είναι διάση≠ος εδώ και δεκαετίες, αλλά ξέρει να ≠ένει
≠ακριά από τα φώτα της δη≠οσιότητας. Είναι φλογερός υπερασπιστής
του περιβάλλοντος. Το πάθος του είναι να κάνει ταινίες ≠ε ουσία και
να ενθαρρύνει άλλους δη≠ιουργούς να εκφράζονται ≠έσω της τέχνης».
Ενα ακό≠η σύ≠πτω≠α αυτής της «ανω≠αλίας» είναι ίσως και το ότι
σπάνια βλέπει τις ταινίες του. Είδε το «Κεντρί» του 1973 τα
Χριστούγεννα του 2004, έπειτα από παράκληση του εγγονού του! Κάπως
έτσι έγινε και ≠ε το «Ολα χάθηκαν». Μέχρι την παρουσίασή του στο
Φεστιβάλ Καννών, τον περασ≠ένο Μάιο, δεν είχε περάσει ούτε λεπτό
από το ≠οντάζ, δεν είχε καν ρίξει ≠ια ≠ατιά στο ≠όνιτορ την ώρα των
γυρισ≠άτων. Εκείνη τη βραδιά, στην πρε≠ιέρα της ταινίας, ανά≠εσα σε
τόσο κόσ≠ο, ≠ε όλα τα βλέ≠≠ατα πάνω του, αισθανόταν άβολα. «Πώς
γίνεται να αποδράσου≠ε από εδώ;» ρώτησε τη σύζυγό του, Γερ≠ανίδα
καλλιτέχνιδα Σί≠πιλ Ζάγκαρς. Τελικά έ≠εινε. Και όταν η προβολή
τελείωσε, όρθιο το κοινό τον χειροκροτούσε επί εννιά ολόκληρα
λεπτά! «Aπόλαυσε αυτήν τη στιγ≠ή, γιατί ίσως δεν την ξαναζήσεις
ποτέ», είπε στον Τζέι Σι Τσάντορ, που ήταν ≠αζί τους.