Βίντεκινγκ: Ο άνθρωπος που έσωσε και κατέστρεψε την Porsche

Βίντεκινγκ: Ο άνθρωπος που έσωσε και κατέστρεψε την Porsche

3' 37" χρόνος ανάγνωσης

Βίντεκινγκ: Ο άνθρωπος που έσωσε και κατέστρεψε την

Porsche

Βίντεκινγκ: Ο άνθρωπος που έσωσε και κατέστρεψε την Porsche-1

Επιμέλεια: Μάνος Χατζαντωνάκης

Ο Βέντελιν Βίντεκινγκ είναι ο πανέξυπνος διευθυντής που έμεινε

στο τιμόνι της γερμανικής Porsche για περισσότερα από 16 χρόνια και

κατάφερε να σώσει την εταιρεία από την κατάρρευση. Τη μεταμόρφωσε

μια άκρως εντυπωσιακή επιχείρηση, όπως ακριβώς και τα σπορ

αυτοκίνητα που παράγει.

Αλλά ο 56χρονος Βίντεκινγκ, που είναι από τους πλέον

καλοπληρωμένους στη Γερμανία, προσπάθησε να πηδήξει πιο ψηλά από

όσο μπορούσε, όταν πέρσι ξεκίνησε τις παράτολμες προσπάθειες για

ακόμη μεγαλύτερη επιτυχία: Να εξαγοράσει τη Volkswagen (VW).

Με ζημιές στα βιβλία της, που αγγίζουν τα 10 δισ. ευρώ, και με

την VW να έχει αντιστρέψει τα πράγματα και να έχει ανακτήσει την

υπεροχή, ο με σπουδές μηχανικού Βίντεκινγκ, τώρα «τα παρατάει».

Το «χάπι» του ωστόσο θα «χρυσωθεί» και ο πόνος του θα

καταπραϋνθεί από το «χρυσό αλεξίπτωτο» των 50 εκ. ευρώ που θα λάβει

φεύγοντας, μετά τις σφοδρές επιθέσεις που του έκαναν οι εφημερίδες

τις τελευταίες εβδομάδες.

Ωστόσο, προσπαθώντας να καλμάρει την πιθανή δημόσια δυσαρέσκεια,

σε μια περίοδο που η Γερμανία είναι βουτηγμένη στη χειρότερη

μεταπολεμική της ύφεση, ο Βίντεκινγκ ανακοίνωσε ότι θα δώσει το

μισό ποσό της αποζημίωσής του σε φιλανθρωπικά ιδρύματα.

Τη θέση του στην εταιρεία θα αναλάβει ο μέχρι τώρα διευθυντής

παραγωγής, ο 48χρονος Μίκαελ Μαχτ.

Μετά από την αντιστροφή της πορείας της τη δεκαετία του 1990, ο

Βίντεκινγκ βύθισε την εταιρεία σε μια από τις σοβαρότερες κρίσης

της στα 60 χρόνια και πλέον της ιστορίας της.

Στην προσπάθεια εξαγοράς της VW, της μεγαλύτερης

αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης, ο Βίντεκινγκ κατέστρωσε ένα

σχέδιο με μη συμβατικές πρακτικές που έκαναν την Porsche να μοιάζει

περισσότερο με επενδυτική εταιρεία υψηλού ρίσκου, αντί για

εργοστάσιο αυτοκινήτων.

Μαζί με τον οικονομικό διευθυντή Χόλγκερ Χάρτερ, έναν ταλαντούχο

άνθρωπο σε θέματα στρατηγικής, ο οποίος επίσης παραιτήθηκε από τη

θέση του, ο Βίντεκινγκ κατάφερε να αυξήσει τη συμμετοχή της Porsche

στην VW στο 51%, με σχετικά μικρό κόστος.

Με μια σειρά από τις λεγόμενες οψιόν για μετοχές της VW με

καταβολή μετρητών, η Porsche κέρδισε δισεκατομμύρια όταν οι μετοχές

αναρριχήθηκαν σε αξία, και κάποια μάλιστα στιγμή είχαν αγγίξει

ακόμη και τα 1.000 ευρώ ανά μετοχή.

Η εξέλιξη αυτή κατέστησε προσωρινά την VW τη μεγαλύτερη εταιρεία

του κλάδου παγκοσμίως, με βάση την κεφαλαιοποίηση, αλλά νωρίτερα

την τρέχουσα εβδομάδα η τιμή της μετοχής της είχε πέσει κάτω από τα

250 ευρώ.

Έως πριν από μερικούς μήνες, η Porsche κέρδιζε περισσότερα

χρήματα από τις χρηματοοικονομικές συναλλαγές της παρά από τις

πωλήσεις των εξαιρετικών μοντέλων της, και οι αναλυτές προσπαθούσαν

να εξηγήσουν πώς γίνεται μια εταιρία κατασκευής αυτοκινήτων να

πηγαίνει τόσο καλά ενώ όλες οι άλλες αντιμετώπιζαν σοβαρά

προβλήματα από τη μεγάλη κάμψη των πωλήσεων ως αποτέλεσμα της

κρίσης.

Η στρατηγική αυτή όμως είχε μια θεαματική ανατροπή, αφήνοντας

την Porsche με χρέη 10 δισ. ευρώ και χωρίς τη δυνατότητα να

αγοράσει τις μετοχές της VW που χρειαζόταν για να ανεβάσει το

μερίδιό της πάνω από το 70%.

Ο Βίντεκινγκ δεν είχε ασφαλώς υπολογίσει την έλευση της

πιστωτικής κρίσης, που ροκάνισε τα οικονομικά της εταιρείας και της

έκλεισε την πρόσβαση σε πιστώσεις, ενώ παράλληλα η πόρτα στα

εύρωστα αποθεματικά της VW έκλεισε από τις αρμόδιες αρχές της Κάτω

Σαξονίας.

Το κρατίδιο αυτό, όπου έχει την έδρα της η VW, διαθέτει ένα

ισχυρό μερίδιο ελέγχου 20% στην εταιρεία, και αυτό δημιούργησε

προβλήματα στη Γερμανία καθώς αντιμετώπισε κριτική από τις αρχές

ανταγωνισμού της ΕΕ, κάτι που προσπάθησε να αντιμετωπίσει ο

Βίντεκινγκ.

Στην απέλπιδα προσπάθειά του να γλυτώσει την Porsche από τη

«μειωτική» εξαγορά της από την VW, ο Βίντεκινγκ στράφηκε στο Κατάρ,

πιστεύοντας ότι θα υπήρχαν ορισμένοι επενδυτές που θα ήθελαν να

ρίξουν μεγάλα κεφάλαια στην εταιρεία, χωρίς όμως να επιδιώξουν να

την εξαγοράσουν.

Ο διοικητικό συμβούλιο της Porsche, την Τετάρτη το βράδι,

αποδέχθηκε την πρότασή του να διεξαχθούν συνομιλίες με το Κατάρ για

την αγορά μεγάλου μεριδίου στην Porsche, ταυτόχρονα με την αύξηση

μετοχικού κεφαλαίου κατά τουλάχιστον 5 δισ. ευρώ.

Όμως, ήρθε η VW, που προσφέρθηκε να αγοράσει τώρα το 49% των

μετοχών της βασική μονάδας κατασκευής της Porsche, και ενδεχομένως

τις υπόλοιπες αργότερα, καθιστώντας έτσι την πρώην περήφανη φίρμα

τη 10η εταιρεία στο στόλο της.

www.kathimerini.gr με πληροφορίες από AFP

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT