Αντικαρκινικά νανορομπότ και ποντίκια χωρίς πατέρα…

Καταπληκτικές επιστημονικές ανακαλύψεις σηματοδότησαν το 2018 σε πολλούς τομείς, καταδεικνύοντας ότι αυτός ο κόσμος ο μικρός ο μέγας ανοίγει παράθυρα αισιοδοξίας για όλους μας. Ενδεικτικά και μόνο:

1. Τον Φεβρουάριο η Space X κατάφερε ένα εντυπωσιακό επίτευγμα. Εκτόξευσε τον επαναχρησιμοποιούμενο πύραυλο Falcon Ηeavy Rocket για πρώτη φορά. Πρόκειται για τον ισχυρότερο πύραυλο της εταιρείας. Ο Falcon Ηeavy εκτοξεύθηκε στις 6 Φεβρουαρίου του 2018 και δύο από τους τρεις επαναχρησιμοποιούμενους προωθητικούς πυραύλους προσγειώθηκαν με ασφάλεια στη Φλόριντα. Ο τρίτος έχασε το σημείο προσγείωσης – ένα τηλεχειριζόμενο πλοίο στον Ατλαντικό Ωκεανό. Οπως είπε ο Ελον Μασκ, κατέληξε στη θάλασσα. Πρόκειται για ένα μικρό αρνητικό σημείο σε μία μεγάλη επιτυχία.

2. Oι ερευνητές δημιουργούν απειροελάχιστων διαστάσεων ιατρικά ρομπότ, που είναι χίλιες φορές μικρότερα από την ανθρώπινη τρίχα και μπορούν να προκαλέσουν ασφυξία στους καρκινικούς όγκους. Αυτό το ιατρικό ρομπότ που εισάγεται στα αιμοφόρα αγγεία με τη βοήθεια ενδοφλέβιου ορού, εγχύθηκε επιτυχώς σε χοίρους και ποντίκια τα οποία έπασχαν από καρκίνο του δέρματος, του μαστού, των ωοθηκών και των πνευμόνων. Επειτα από πέντε χρόνια έρευνας, οι επιστήμονες που βρίσκονται πίσω από την ανακάλυψη, δημοσίευσαν τα αποτελέσματα της έρευνας τον Φεβρουάριο. Τα νανορομπότ επιτίθενται στους καρκινικούς όγκους αποκόπτοντας την παροχή τους με νέο αίμα. Η ανακάλυψη επί του παρόντος δεν έχει δοκιμαστεί σε ανθρώπους.

3. Ερευνητές διαπίστωσαν ότι μία διατροφή υψηλή σε λίπος και φτωχή σε σάκχαρα μπορεί να βοηθήσει στη θανάτωση των καρκινικών κυττάρων όταν χρησιμοποιηθεί συνδυαστικά με ένα φαρμακευτικό σκεύασμα. Οι ερευνητές στοχεύουν στο να κάνουν πιο αποτελεσματικά τα αντικαρκινικά φάρμακα, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον τους στη μεταβολή της διατροφής των ασθενών. Τον Ιούλιο, μία ομάδα επιστημόνων δημοσίευσε έρευνα κατά την οποία χορήγησαν σε ποντίκια με καρκίνο μια δίαιτα χαμηλή σε υδατάνθρακες και υψηλή σε λίπος, ενώ ταυτόχρονα τους χορηγούσαν το φάρμακο αναστολέα ΡΙ3Κ που έχει σχεδιαστεί για να σκοτώνει τους καρκινικούς όγκους. Η έρευνα απέδειξε ότι η ειδική διατροφή ενισχύει την αποτελεσματικότητα του φαρμάκου. Τώρα οι ερευνητές πρόκειται να εκπονήσουν μία παρόμοια μελέτη και σε ανθρώπους. «Ελπίζουμε ότι θα καταφέρουμε να δούμε στο μέλλον καλύτερα τι σημαίνει η μεταβολή της δίαιτας και με ποιο τρόπο αυτή μπορεί να επηρεάσει τη χημειοθεραπεία», δήλωσε ο Σιντάρχα Μουσετζί, ογκολόγος στο Ιατρικό Κέντρο Ερβινγκ του πανεπιστημίου Κολούμπια.

4. Οι ερευνητές βρήκαν καινοτόμους τρόπους για τη «δημιουργία» παιδιών. Ωστόσο, η πρόσφατη ανακοίνωση για τη γέννηση γενετικώς τροποποιημένων βρεφών δημιούργησε ερωτήματα και προκάλεσε δριμύτατη κριτική από ειδικούς σε όλο τον κόσμο. Οι επιστήμονες ανακοίνωσαν τον Οκτώβριο ότι γεννήθηκαν ποντίκια που διαθέτουν δύο μητέρες και κανέναν πατέρα. Και τον περασμένο Δεκέμβριο επιστήμονες ανακοίνωσαν ότι ένα υγιέστατο κοριτσάκι γεννήθηκε από μητέρα η οποία είχε υποβληθεί σε μεταμόσχευση μήτρας από πτωματικό δότη. Ωστόσο, μία άκρως αμφιλεγόμενη ανακοίνωση έγινε από τον Κινέζο επιστήμονα Χε Τζιανκούι, ο οποίος αποκάλυψε ότι τροποποίησε επιτυχώς τα γονίδια δύο δίδυμων κοριτσιών που γεννήθηκαν στην Κίνα τον Νοέμβριο. Χρησιμοποιώντας την τεχνική CRISPR, τα νεογνά γεννήθηκαν με ανοσία στον ιό του έιτζ. Επί του παρόντος, ο Τζιανκούι δεν έχει παρουσιάσει στοιχεία που να επαληθεύουν τους ισχυρισμούς του και δεν είναι βέβαιο ότι χρειάζεται κανείς να τροποποιήσει γονίδια προκειμένου να μη μεταδοθεί το έιτζ, καθώς υπάρχουν αποτελεσματικά φάρμακα για την ασθένεια. Ωστόσο, οι επιστήμονες ανησυχούν ότι οι αλλαγές που επέφερε ο Τζιανκούι θα έχουν μακροπρόθεσμες συνέπειες, καθώς οι γενετικές μεταλλάξεις θα κληροδοτηθούν και στους απογόνους τους δύο βρεφών.

MHT