Η νέα τεχνική δεν έχει προσώρας δοκιμαστεί σε ανθρώπους. Ωστόσο, μακροπρόθεσμα, θα μπορούσε να εξελιχθεί σε ένα χρήσιμο ιατρικό εργαλείο, τονίζει η ερευνητική ομάδα

Μία κοινή χρωστική τροφίμων μπορεί να μετατρέψει σε διάφανο το δέρμα ζωντανών ποντικιών, επιτρέποντας στους επιστήμονες να μελετήσουν τα όργανά τους μη επεμβατικά.

Είναιη πρώτη φορά που επιστήμονες χρησιμοποιούν την τεχνική αυτή για να απεικονίσουν τους ιστούς ζωντανών ποντικιών στο μικροσκόπιο, περιγράφοντας τη σύνθετη διαδικασία που ακολούθησαν στη μελέτη τους που δημοσιεύτηκε χθες, Πέμπτη, στο επιστημονικό περιοδικό Science.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μια ασφαλή για τα τρόφιμα χρωστική ουσία –η οποία πιθανότατα περιέχεται σε κάποιο σνακ στο ντουλάπι της όποιας κουζίνας– και διάφορες θεμελιώδεις αρχές της Φυσικής για να κάνουν τα ποντίκια διαφανή.

Δοκίμασαν την τεχνική σε τρωκτικά χρησιμοποιώντας ένα πιστοποιημένο από τον Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ χρωστικό πρόσθετο που ονομάζεται ταρτραζίνη, γνωστό και ως FD&C Yellow No. 5.

Η πορτοκαλοκίτρινη αυτή βαφή προστίθεται συχνά σε προϊόντα όπως γλυκίσματα και ζαχαρωτά, καθώς και διάφορα σε ποτά, φάρμακα και καλλυντικά.

Αφού τα αρχικά πειράματα έδειξαν ότι η ταρτραζίνη μπορούσε να κάνει διαφανή κομμάτια στήθους κοτόπουλου, η ομάδα την εφάρμοσε σε ποντίκια εργαστηρίου, τρίβοντας ένα διάλυμα ταρτραζίνης στα κεφάλια των τρωκτικών και στη συνέχεια παρατηρώντας τα κάτω από ένα μικροσκόπιο.

Οι επιστήμονες μόλις έκαναν… διάφανο το δέρμα ποντικιών – Ερχεται η σειρά του ανθρώπου;-1
Πηγή: Science

«Χρειάζονται λίγα λεπτά για να γίνουν διαφανή. Η διαδικασία είναι παρόμοια με τον τρόπο που λειτουργεί μια κρέμα προσώπου ή μια μάσκα: Ο χρόνος που απαιτείται εξαρτάται από το πόσο γρήγορα διαχέονται τα μόρια στο δέρμα» σημειώνει ο Ζιχάο Ου, επίκουρος καθηγητής Φυσικής στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Ντάλας.

Μόλις το διάλυμα ενεργοποιήθηκε, οι ερευνητές μπόρεσαν να δουν τα αιμοφόρα αγγεία να διατρέχουν την επιφάνεια του κρανίου των ποντικιών με ανάλυση σε επίπεδο μικρομέτρων (0,001 χιλιοστά). Σε διαφορετικό πείραμα, εφάρμοσαν το διάλυμα ταρτραζίνης στην κοιλιά των ποντικιών. Μέσα σε λίγα λεπτά, μπόρεσαν να εντοπίσουν με διαύγεια όργανα όπως το ήπαρ, το λεπτό έντερο και η ουροδόχος κύστη. Μπορούσαν ακόμη και να δουν τους μυς μέσα στο έντερο να συστέλλονται, καθώς και τις λεπτές κινήσεις της κοιλιάς που προκαλούνται από την αναπνοή και τους χτύπους της καρδιάς.

Η διαφάνεια αυτή μπορεί να αντιστραφεί ξεπλένοντας το διάλυμα χρωστικής από το δέρμα των ποντικών με νερό. Στην περίπτωση απορρόφησης ποσότητας ταρτραζίνης από το δέρμα, αυτή απορρίπτεται από τον οργανισμό μέσω των ούρων εντός 48 ωρών από την εφαρμογή του διαλύματος.

«Αυτή η προσέγγιση προσφέρει ένα νέο μέσο για την απεικόνιση της δομής και της δραστηριότητας των ιστών και οργάνων in vivo [στο ζωντανό σώμα] με ασφαλή, προσωρινό και μη επεμβατικό τρόπο», σημειώνουν οι Κρίστοφερ Ρόουλαντς και Τζον Γκορέκι του Imperial College του Λονδίνου που δεν συμμετείχαν στην έρευνα.

Η νέα τεχνική δεν έχει προσώρας δοκιμαστεί σε ανθρώπους.

Το ανθρώπινο δέρμα είναι περίπου τέσσερις φορές παχύτερο από αυτό των ποντικιών, γεγονός που θα δυσκόλευε την απορρόφηση της ταρτραζίνης στο βαθύτερο στρώμα του. Ωστόσο, αν μελλοντικές μελέτες δείξουν ότι η χρωστική λειτουργεί στους ανθρώπους με ασφάλεια, η τεχνική αυτή θα μπορούσε να εξελιχθεί σε ένα χρήσιμο ιατρικό εργαλείο, τονίζει η ερευνητική ομάδα.

«Μακροπρόθεσμα, αυτή η τεχνολογία θα μπορούσε να κάνει τις φλέβες πιο ορατές κατά την αιμοληψία, να καταστήσει την αφαίρεση τατουάζ με λέιζερ πιο απλή ή να βοηθήσει στην έγκαιρη ανίχνευση και τη θεραπεία καρκίνων», ανέφερε σε δήλωσή του ο συνεπικεφαλής της μελέτης Γκουόσονγκ Χονγκ, επίκουρος καθηγητής Επιστήμης και Μηχανικής Υλικών στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ.

Πηγή: LiveScience