Οι επιστήμονες έλυσαν τον γρίφο των μυστήριων ήχων από την Τάφρο των Μαριανών

Οι επιστήμονες κατάφεραν να ταυτοποιήσουν την προέλευση των μυστήριων ήχων που προέρχονταν από τα βάθη του Ειρηνικού Ωκεανού.

Οι αλλόκοτοι ήχοι (biotwang), που ακούγονται σαν… μπάσα παλλόμενη χορδή και θυμίζουν απογείωση αστρόπλοιου sci-fi ταινίας, καταγράφηκαν για πρώτη φορά το 2014, κατά τη διάρκεια υποβρύχιας αποστολής ακουστικής έρευνας στην Τάφρο των Μαριανών – το βαθύτερο σημείο των ωκεανών της Γης που φτάνει σε βάθος τα 10.935 μέτρα.

Ο ήχος biotwang μπορεί να χωριστεί σε δύο διακριτά μέρη: αρχικά, έναν χαμηλής συχνότητας υπόκωφο ήχο και στη συνέχεια έναν υψηλότερο, μεταλλικό που οι ερευνητές έχουν παρομοιάσει με τους ήχους που κάνουν τα διαστημόπλοια στο «Star Trek» και στον «Πόλεμο των Αστρων».

Οι ήχοι αρχικά προκάλεσαν σύγχυση στους επιστήμονες, ωστόσο, το 2016, ερευνητές αποκάλυπταν πως πιθανότατα επρόκειτο για καλέσματα μεταξύ φαλαινών – αν και δεν αντιστοιχούσαν σε κανέναν ήδη γνωστό ήχο φάλαινας.

Στη νέα έρευνα που δημοσιοποιήθηκε την Τετάρτη στο επιστημονικό περιοδικό Frontiers in Marine Science, οι επιστήμονες κατάφεραν να αποδείξουν πως πίσω από τους ήχους αυτούς βρίσκονται οι φάλαινες του Bryde (μια ομάδα μεγάλων μπαλενοφόρων κητωδών που περιλαμβάνει τις γαλάζιες και τις μεγάπτερες).

Η διαπίστωση αυτή επιτεύχθηκε εν μέρει χάρη στα νέα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης (AI) που σάρωσαν πάνω από 200.000 ώρες ηχογραφήσεων με διάφορους ωκεάνιους ήχους.

Οι επιστήμονες είχαν ισχυρές ενδείξεις πως οι φάλαινες Bryde ευθύνονταν για τους ήχους αυτούς, όταν εντόπισαν 10 κήτη να κολυμπούν κοντά στις Μαριάνες Nήσους, ηχογραφώντας τις εννέα από αυτές να κάνουν τον χαρακτηριστικό θόρυβο.

«Μία φορά είναι σύμπτωση. Δύο φορές είναι σύμπτωση. Εννέα φορές είναι σίγουρα φάλαινα Bryde», σημειώνει η επικεφαλής της έρευνας Αν Αλεν, ωκεανογράφος της Διοίκησης Ωκεανών και Ατμόσφαιρας των ΗΠΑ (ΝΟΑΑ).

Αλλά για να αποδείξουν οι ερευνητές οριστικά πως τα καλέσματα ανήκουν στις συγκεκριμένες φάλαινες, ταυτοποίησαν τους ήχους με τα μεταναστευτικά μοτίβα του είδους από παλιότερες καταγεγραμμένες ηχογραφήσεις σε όλο το Αρχιπέλαγος των Μαριανών.

Στη μελέτη σημειώνεται επίσης ότι το biotwang ακούγεται μόνο στον βορειοδυτικό Ειρηνικό, παρά το γεγονός ότι οι φάλαινες Bryde περιφέρονται σε μια πολύ ευρύτερη περιοχή. Αυτό, σύμφωνα με τους επιστήμονες, υποδηλώνει ότι μόνο ένας συγκεκριμένος πληθυσμός των φαλαινών «εκφράζεται» με αυτόν τον ήχο.

Τα στοιχεία καταδεικνύουν ακόμα μια έξαρση biotwang κατά τη διάρκεια του 2016, όταν η άνοδος των ωκεάνιων θερμοκρασιών που προκλήθηκε από το φαινόμενο Ελ Νίνιο προκάλεσε αύξηση του αριθμού των φαλαινών Bryde στην περιοχή.

Πηγή: LiveScience