Greek fashion now!

9' 58" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Greek fashion now!

H ΚΕΛΛΥ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΖΗΤΗΣΕ ΑΠΟ 11

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΜΟΔΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥ 2013 – ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΥΣ,

FASHION EDITORS, ΜΟΝΤΕΛΑ, ΣΧΕΔΙΑΣΤΕΣ ΚΑΙ BLOGGERS- ΝΑ ΔΩΣΟΥΝ ΤΟΝ

ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ ΟΡΙΣΜΟ ΤΟΥ ΣΤΥΛ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΥΦΕΣΗΣ

ΓΥΝΑΙΚΑ, τεύχος 60, Μάιος 2013

Greek fashion now!-1

Θυμάμαι την εποχή που η μόδα συμβάδιζε με το χρήμα. Την εποχή

που το να δουλεύεις σε περιοδικό σήμαινε ότι κάθε εβδομάδα σε

προσκαλούσαν σε event μεγάλου οίκου, σε opening κολωνακιώτικης

μπουτίκ, σε λανσάρισμα νέας συλλογής. Φυσικά όλα τα προηγούμενα

happenings περιλάμβαναν άφθονο finger food, σαμπάνια με καλαμάκι,

σπουδαίους DJs, κοσμικές παρουσίες, ατσαλάκωτα σύνολα, εγκάρδιους

χαιρετισμούς με ανθρώπους που είχες δει άλλη μια φορά στη ζωή

σου.

Αισθάνομαι τυχερή που πρόλαβα στο τσακ εκείνη την εποχή. Διότι

είναι τεράστια εμπειρία να βλέπεις τη χώρα σου ντυμένη Παρίσι για

το αποκριάτικο πάρτι. Το λαμπερό αποκριάτικο πάρτι κράτησε μάλιστα

για μια δεκαετία. Και όποιος ήταν καλεσμένος πέρασε καλά. Σήμερα

όμως, χωρίς στολές πια, βιώνουμε μια νέα πραγματικότητα της μόδας.

Σε αυτή την πραγματικότητα οι δερμάτινες τσάντες Balenciaga έχουν

παραγκωνιστεί από υφασμάτινες shopping bags με έξυπνα logos (συχνά

ακτιβιστικού περιεχομένου), οι Lanvin μπαλαρίνες έχουν δώσει τη

θέση τους στα All Star, τα παντελόνια Margiela έχουν αντικατασταθεί

από κολάν American Apparel. Επιπλέον, οι μπούκλες κομμωτηρίου είναι

πια χαλαρά up does και οι άψογες ανταύγειες έχουν αντικατασταθεί

από το πιο χύμα μπαλαγιάζ. Οι δε επισκέψεις στις μπουτίκ της

Βουκουρεστίου έχουν περιοριστεί, προς όφελος του on-line shopping

(από το yoox και το Topshop) και των επιδρομών σε vintage bazaars

που διοργανώνονται σε πιο εναλλακτικές γειτονιές. Οι Ελληνίδες

fashion editors, τέλος, παρηγορούνται βγάζοντας την τρέλα τους σε

προσωπικά blogs.

Δεν είμαι σίγουρη για το τι γίνεται ακριβώς. Ισως έχουμε περάσει

σε μια άλλη κατάσταση αδέξιας μίμησης. Ισως τώρα προσπαθούμε με

νύχια και με δόντια να υιοθετήσουμε ένα μποέμ ευρωπαïκό στυλ, κάπως

κουλτουριάρικο, κάπως σοφιστικέ, σαν αυτό που βλέπουμε στα

εισαγόμενα περιοδικά, το οποίο κοστίζει βεβαίως φτηνότερα από

εκείνο της χρυσής εποχής. Ωστόσο, το σίγουρο είναι ότι η μόδα

αναπνέει μέσα στην κοινωνία και ότι προσαρμόζεται στις περιστάσεις.

Αυτή είναι άλλωστε η ομορφιά της και η δύναμή της. Το έχει πει και

η Κοκό Σανέλ: «Η μόδα δεν είναι κάτι που το συναντάμε μόνο στα

φορέματα. Η μόδα υπάρχει στον ουρανό και στον δρόμο. Η μόδα έχει να

κάνει με τις ιδέες μας, με τον τρόπο που ζούμε, με αυτά που

συμβαίνουν γύρω μας».

Πώς αποτυπώνονται λοιπόν όσα συμβαίνουν γύρω μας στην ελληνική

μόδα; Ποιες είναι οι τάσεις στην Ελλάδα του 2013; Ποιοι είναι οι

νέοι πρωταγωνιστές; Πώς κρίνουν την κατάσταση οι φωτογράφοι, οι

fashion editors, τα μοντέλα που δούλεψαν κατά τη χρυσή εποχή; Σε

ποιο βαθμό έχουν αλλάξει τον τρόπο δουλειάς τους οι Ελληνες

σχεδιαστές και πώς βλέπουν το στυλ της σύγχρονης Ελληνίδας; Τι ρόλο

παίζουν οι bloggers; Πώς ορίζεται το hype style στα χρόνια της

ύφεσης; Διαβάστε τι μας είπαν 11 διόλου τυχαία πρόσωπα και μάλλον

θα διαφωτιστείτε…

Σχεδιάζοντας εκ νέου

Αγγελος Φρέντζος, σχεδιαστής μόδας (

www.angelosfrentzos.eu)

«Παρατηρώ ότι η urban κουλτούρα στη μόδα είναι αυτή τη στιγμή

πιο επίκαιρη από ποτέ. Οι άνθρωποι που την ασπάζονται δεν βλέπουν

όμως στις αλλαγές που συμβαίνουν μια τεράστια οικονομική ή πολιτική

καταστροφή αλλά τη φυσική εξέλιξη της σύγχρονης ιστορίας. Γι’ αυτή

τη μερίδα ανθρώπων δεν υπάρχουν στυλιστικοί κανόνες, αλλά μια

αυθόρμητη διάθεση η οποία ορίζει την κάθε μέρα τους στο πάρτι, στην

επικοινωνία, στην αγάπη. Από κει και πέρα, εγώ ως σχεδιαστής –π

αρότι ζω και εργάζομαι στο Μιλάνο– σέβομαι σήμερα πολύ περισσότερο

την Ελληνίδα πελάτισσα από κάθε άλλη. Αφενός, επειδή έχει ξυπνήσει

στυλιστικά – κυρίως χάρη στο on-line shopping. Αφετέρου, επειδή

όποιος αγοράζει τώρα στην Ελλάδα θέλει πολύ το ρούχο και αγαπά

αληθινά τη μόδα».

Ενα εναλλακτικό brand

Ελίνα Κορδάλη, δημιουργός των ρούχων Madame Shoushou (

www.facebook.com/madameshoushou)

«Είμαι πολύ χαρούμενη για τα Madame Shoushou: αν και

εμφανίστηκαν στην αγορά το 2011, όταν δηλαδή άρχισαν να δυσκολεύουν

τα πράγματα, όλα κύλησαν ευνοϊκά και πλέον οι συλλογές μου

βρίσκονται σε περισσότερα από 100 καταστήματα στην Ελλάδα και στο

εξωτερικό. Εγώ αποδίδω αυτή την επιτυχία στο γεγονός ότι τα logos

και τα μεγάλα brands θεωρούνται κάπως ξεπερασμένα πλέον, στο

γεγονός ότι ο κόσμος ψάχνεται περισσότερο για να αισθανθεί

ξεχωριστός με αυτά που φοράει. Ετσι τα ρούχα Madame Shoushou –που

κρύβουν αυθορμητισμό, κέφι, παιδικότητα, ρομαντισμό– αγαπήθηκαν.

Επιπλέον, ωφεληθήκαμε επειδή ποντάραμε –ειδικά στο ξεκίνημα– στα

social media για την προώθηση των Madame Shoushou. Είναι εκπληκτικό

το facebook: εκεί δεν σε βρίσκουν απλώς άνθρωποι από όλο τον κόσμο,

αλλά μπορείς να έχεις καθημερινή επαφή με το κοινό σου, να του

μιλάς, να το γνωρίζεις, να αφουγκράζεσαι τις ανάγκες του».

Λιτότητα, ανακύκλωση, συνέχεια

Βίκυ Καγιά, μοντέλο, ιδιοκτήτρια του Fashion Workshop by

Vicky Kaya (Σαρρή 11, Ψυρρή, τηλ. 210 3251.552)

«Η μόδα στην Ελλάδα του 2013 συνδέεται με όρους όπως λιτότητα,

mix & match, ανακύκλωση. Αυτή η πραγματικότητα αποτελεί από

μόνη της μια μεγάλη αλλαγή. Αλλαγή δεν σημαίνει όμως τέλος. Αυτός ο

χώρος είναι ένα ολόκληρο σύμπαν, από το οποίο δεν σκοπεύω να

αποχωρήσω ποτέ. Κι ας αλλάζει, κι ας βάλλεται, κι ας

αναδιαμορφώνεται. Ο δικός μου τρόπος να παραμένω λοιπόν στη μόδα

δημιουργικά είναι μέσω της σχολής μου. Συγκεκριμένα στο Fashion

Workshop νέα παιδιά, που δεν πτοούνται από την κρίση στη χώρα μας

και που αγαπούν αληθινά τη μόδα, παίρνουν όλα τα εφόδια και τις

γνώσεις που χρειάζονται για να δουλέψουν αργότερα σ’ αυτήν. Οσο για

μένα, μέσα από αυτή την προσπάθεια βεβαιώνομαι ότι η μόδα είναι μια

μορφή τέχνης που δεν θα εκλείψει ποτέ – όσο μεγάλα κι αν γίνουν τα

οικονομικά και πολιτικά προβλήματα στη χώρα μας ή στον κόσμο».

Μια μεταβατική κατάσταση στο στυλ

Μιχάλης Πάντος, fashion editor της ελληνικής Vogue

(2000-2012)

«Η παρούσα κατάσταση στον χώρο της μόδας είναι μεταβατική, με

ό,τι αυτό συνεπάγεται. Εγώ βλέπω την τωρινή κατάσταση σαν περίοδο

καταστολής και ελπίζω στην άρση της άμεσα. Λένε ότι κάθε σημείο των

καιρών έχει και μία θετική πτυχή, αλλά δυστυχώς εγώ δεν μπορώ να δω

το καλό που θα βγει από τη σημερινή πραγματικότητα. Για την ώρα

παρατηρώ τις Ελληνίδες και σπάνια διακρίνω στοιχεία που να

ανταποκρίνονται σε ό,τι θεωρώ κομψό. Βεβαίως το θέαμα που αντικρίζω

είναι απολύτως φυσιολογικό. Εχουμε σημαντικότερα πράγματα για να

ασχοληθούμε και σοβαρότερα προβλήματα για να λύσουμε. Οι καιροί

άλλαξαν».

Τ

ο all time classic αντέχει

Μαρία Κοροπούλη, head buyer της μπουτίκ Bettina

(Aναγνωστοπούλου 29, Κολωνάκι, τηλ. 210 3392.094)

«Η εποχή απαιτεί εγκράτεια και συνέπεια. Οι φλυαρίες και οι

υπερβολές του παρελθόντος έχουν γίνει κακές αναμνήσεις για όλους

μας. Η μπουτίκ Bettina πατάει πάντως σε 50 χρόνια ιστορίας. Οι δε

πελάτισσές μας, που ανήκουν σε τρεις διαφορετικές γενιές,

παραμένουν πιστές και προχωρούν στις αγορές τους έχοντας ως

κριτήρια την ποιότητα και τον ρεαλισμό. Εμείς, από την πλευρά μας,

παραμένουμε πιστοί στο αρχικό μας μότο “sophisticated aesthetics

addressed to real people” και βλέπουμε ότι δεν είναι λίγοι οι

καλοντυμένοι Ελληνες. Από την άλλη, λόγω των οικονομικών συνθηκών,

οι σημερινοί Ελληνες δεν μπορούν να πιθηκίζουν τάσεις και ρεύματα.

Αυτό είναι όμως ευχάριστο. Μάλιστα νομίζω ότι αυτή η εξέλιξη θα μας

οδηγήσει σε κάποια μελλοντική πολιτισμική ανάταση».

Επειγόντως προς νέα κατεύθυνση

Θανάσης Κρίκης, φωτογράφος μόδας

«Τα περισσότερα editorials μόδας στην Ελλάδα γίνονται πλέον μόνο

για να υπάρχουν στην ύλη των περιοδικών. Κατά κανόνα, είναι ευτελή

και μίζερα, δεν έχουν αισθητική, είναι άσχετα προς τις σημερινές

τάσεις. Συνήθως, αποκλειστικό κριτήριο για να γίνει μια δουλειά

είναι το χαμηλό κόστος. Προσωπικά, θα προτιμούσα να μην υπήρχαν

καθόλου editorials μόδας. Βεβαίως η κρίση στη μόδα δεν εντοπίζεται

μόνο στα περιοδικά. Η μόδα στην Ελλάδα είναι σχεδόν ανύπαρκτη πια.

Μια βόλτα στην πόλη είναι αρκετή για να το καταλάβεις αυτό. Είναι

όμως λογικό αυτό που συμβαίνει. Η μόδα χρειάζεται αισιοδοξία για να

ανθίσει. Και προφανώς δεν υπάρχει χώρος για αισιοδοξία στην Ελλάδα

του 2013. Αναρωτιέμαι καμιά φορά αν θα επιστρέψουμε ποτέ στο

επίπεδο άνθησης που φτάσαμε στη δεκαετία του 2000 και καταλήγω ότι

η απάντηση είναι όχι. Ο,τι ζήσαμε ζήσαμε».

Mix & match, DIY

Κορίνα Βρούσια, συντάκτρια ομορφιάς – blogger (

www.typemystyle.com)

«Το shopping στην Ελλάδα της κρίσης έχει γίνει πολυτέλεια. Τώρα

πια σπας το κεφάλι σου για να βρεις τρόπους να εκμεταλλευτείς την

υπάρχουσα γκαρνταρόμπα σου – δεν τρέχεις με την πρώτη αφορμή να

ψωνίσεις κάτι καινούργιο. Κατά τ’ άλλα, τα blogs μόδας δίνουν ιδέες

και αποτελούν μια πολύ καλή διέξοδο εκτόνωσης στη θέση του shopping

– αυτά ισχύουν και για κείνους που τα διαβάζουν και για τους ίδιους

τους bloggers. Προσωπικά, φωτογραφίζω οτιδήποτε μου προκαλεί

ενδιαφέρον, γράφω γι’ αυτό και έτσι παίρνω χαρά. Σε γενικές γραμμές

μπορώ να πω ότι το blogging έγινε τάση γιατί είναι άμεσο,

αυθόρμητο, δωρεάν και κυρίως δημοκρατικό. Ολοι έχουν πρόσβαση στα

blogs, όλοι μπορούν να πουν τη γνώμη τους».

Η τάση του νομαδικού shopping

Αλισον Δαμιανού, εμπνεύστρια του Meet Market (

www.themeetmarket.gr)

«Κάθε φορά που διαπιστώνω τη μεγάλη προσέλευση του κόσμου στο

Meet Market, η οποία έρχεται σε αντίθεση με τα άδεια καταστήματα

της πόλης, βεβαιώνομαι ότι η Αθήνα ήταν έτοιμη να δεχτεί και να

αγκαλιάσει μια τέτοια ιδέα. Το Meet Market είναι μια νομαδική αγορά

με τοπικά προϊόντα. Είναι ένα παζλ με ρούχα ανεξάρτητων σχεδιαστών,

αξεσουάρ, αντικείμενα τέχνης, οργανικά προϊόντα, είδη σπιτιού,

νόστιμες λιχουδιές, vintage και ρετρό προϊόντα, βινύλια,

διαδραστικά παιχνίδια, δώρα, DJ sets και πολύ θετική ενέργεια. Οπως

όλα δείχνουν, το ελληνικό κοινό ενδιαφέρεται πλέον για τους

εγχώριους σχεδιαστές και δημιουργούς, γοητεύεται από τη μόδα εκτός

καταστημάτων και πασαρέλας. Ενδιαφέρεται για τις DIY ιδέες και για

τις δημιουργίες που δεν περνάνε από τη λογοκρισία της ισχυρής

βιομηχανίας».

H alternative στάση απέναντι στη μόδα

Ιόλη Φωτοπούλου, ιδιοκτήτρια του Pop Up Store (Πατριάρχου

Ιωακείμ 2, Κολωνάκι, τηλ. 210 7238.981)

«Η ιδέα του Pop Up Store γεννήθηκε όταν αντιληφθήκαμε ότι λόγω

της οικονομικής κρίσης δεν υπήρχε πλέον στην Αθήνα ούτε ένας χώρος

σχετικός με τη μόδα ο οποίος να πρόσφερε στοιχεία έκπληξης. Εμείς

στοχεύουμε λοιπόν στη συνεχή ανανέωση των εμπορευμάτων και στο

λανσάρισμα φρέσκων brands. Επιπλέον, στηρίζουμε brands με

φιλανθρωπικό χαρακτήρα (τα παπούτσια Toms, τις τσάντες Wayuu Taya)

και εγχώριους σχεδιαστές. Από την πλευρά μου, θεωρώ ότι στη

σημερινή Ελλάδα είναι εξαιρετικά επίκαιρος ένας χώρος που

λειτουργεί σαν πλατφόρμα μόδας και τέχνης. Ενας χώρος σαν το Pop Up

Store, όπου μπορείς να κάνεις έξυπνες αγορές, να χαζέψεις τα

γκράφιτι του Θανάση Λάλα στους τοίχους, να ενημερωθείς για τα

καινούργια playlist της μουσικής ιστοσελίδας Made οf Sounds. Νομίζω

ότι κάπως έτσι πρέπει να γίνεται το κόλπο του shopping σήμερα».

Το ελληνικό κόσμημα ανεβαίνει

Κατερίνα Ψωμά, σχεδιάστρια κοσμημάτων και αξεσουάρ (

www.katerinapsoma.com)

«Στην πορεία μου στον χώρο της μόδας έκανα πάντοτε μικρά και

σταθερά βήματα, κι αυτό με προστάτεψε από την απότομη ύφεση που

ήρθε. Σήμερα δεν έχει αλλάξει λοιπόν ιδιαίτερα ο τρόπος με τον

οποίο δουλεύω. Βεβαίως είμαι σε κάπως πλεονεκτική θέση επειδή

αναπτύσσω δραστηριότητα και στις διεθνείς αγορές… Στην ελληνική

αγορά παρατηρώ όμως δύο βασικές τάσεις. Η πρώτη τάση ωθεί τον

καταναλωτή στο λεγόμενο “fast fashion”, δηλαδή στις αλυσίδες

καταστημάτων που πουλούν μοδάτα και προσιτά ρούχα. Η δεύτερη τάση

τον ωθεί στις λίγες, ακριβότερες και διαχρονικές αγορές. Από την

άλλη, με χαροποιεί που βλέπω το κόσμημα να παίρνει στην Ελλάδα της

κρίσης μεγαλύτερο μερίδιο της πίτας. Πλέον και η Ελληνίδα γίνεται

δημιουργική στυλιστικά: αρχίζει να διαμορφώνει το look της με

αφετηρία το αξεσουάρ και όχι το ρούχο».

Blogs are for fashion lovers

Κωνσταντίνος Τζάχας, creative director ΓΥΝΑΙΚΑ – blogger

(

www.stylentonic.com)

«Στην Ελλάδα η μανία του fashion blogging συνέπεσε με την

καταστροφή του επαγγελματικού χώρου της μόδας. Σήμερα υπάρχουν

πολλοί άνεργοι ή μερικώς απασχολούμενοι άνθρωποι της μόδας που

αναζητούν μια δουλειά κάπου, έστω και χωρίς λεφτά. Το διαδίκτυο

προσφέρει λοιπόν μια ευκαιρία για δραστηριοποίηση. Το αν θα

πετύχεις ως blogger είναι βεβαίως μια άλλη ιστορία! Γενικότερα,

πιστεύω πάντως ότι η άνοδος του blogging παγκοσμίως σχετίζεται

κυρίως με την ανάγκη για επικοινωνία και για προσωπική έκφραση. Ας

πούμε, εγώ μέσα από το blog μου διασκεδάζω και αποτυπώνω την αγάπη

μου για κάτι που ούτως ή άλλως κάνω. Στο blog μου δημοσιοποιώ ότι

παρακολουθώ τη μόδα, ότι ερωτεύομαι και ζω μέσα από αυτήν. Τώρα, αν

στην Ελλάδα επίκαιρος σημαίνει low budget, αρκετές φορές είμαι. Aν

όμως επίκαιρος σημαίνει γκρι και μίζερος, δεν είμαι ποτέ. Δική μου

επικαιρότητα είναι η μόδα, το στυλ, οι νέες τάσεις, οι φίλοι μου.

Κάθε μέρα!».

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT