Μπορεί στην χώρα μας το όνομά της να μην είναι ευρέως γνωστό, όμως το στιλ της έχει περάσει στο υποσυνείδητο κάθε λάτρη της μόδας. Η εικόνα της 93χρονης Iris Apfel με τα μεγάλα γυαλιά, τα ασημένια μαλλιά και τα statement κοσμήματα έχει επηρεάσει σχεδιαστές, editorials μόδας αλλά και καλλιτέχνες, όπως τον σκηνοθέτη του ‘Gimme Shelter’ και του ‘Grey Gardens’, Albert Maysles, που την επέλεξε ως μούσα του για το τελευταίο του ντοκιμαντέρ. Το ‘Iris’ είναι εμπνευσμένο από την αυθεντικότητα της Apfel που χαρακτηρίζει κάθε στιγμή της ζωής της και της καθημερινότητας της, από τον τρόπο που ψωνίζει μέχρι το στιλ της και την φιλοσοφία της για τη μόδα.
Η διάσημη fashionista μίλησε στο Vanity Fair για το πάθος της για τα κοσμήματα, τα ιδιαίτερα ρούχα που ψωνίζει αλλά και το ντοκιμαντέρ που παρουσιάζει με έντεχνο τρόπο την ικανότητά της να βρίσκεται πάντα ένα βήμα μπροστά από τις τάσεις της μόδας. «Ακόμα έχω παπούτσια που αγόρασα πριν 66 χρόνια» λέει η Iris στο ντοκιμαντέρ όπου συμμετέχει και ο σύζυγός της Carl με τον οποίο ίδρυσε την εταιρεία εσωτερικής διακόσμησης Old World Weaver που ανέλαβε την διακόσμηση του Λευκοί Οίκου επί προεδρίας 9 διαφορετικών αμερικανών προέδρων. Η Apfel που έγινε fashion icon την δεκαετία του ’80 ακόμα ασχολείται με την διακόσμηση των διαμερισμάτων της στη Φλόριντα και την Νέα Υόρκη και ψωνίζει σε vintage μαγαζιά Oscar de la Renta κομμάτια και στιλιστικούς θησαυρούς που φοράει ποζάροντας με νάζι μπροστά στον σύζυγό της. Εξάλλου, όπως λέει, ο Carl ήταν πάντα συνοδοιπόρος της στα ταξίδια της σε διάφορες χώρες του κόσμου όπου έψαχνε νέα υφάσματα και αξεσουάρ διακόσμησης.
Η Iris δεν πιστεύει ότι είναι fashionista και όπως δήλωσε στο Vanity Fair «δεν στολίζομαι. Όταν είμαι στο σπίτι, φοράω μια ρόμπα. Όταν κάνω δουλειές φοράω ένα τζιν. Ποτέ δεν βάζω τα καλά μου εκτός αν πρόκειται για μια ιδιαίτερη περίσταση. Λατρεύω τη μόδα, πιστεύω ότι είναι εκπληκτική, αλλά δεν είναι η ζωή μου. Πιστεύω ότι το ντοκιμαντέρ δείχνει ότι έχω και άλλες πλευρές του εαυτού μου που είναι ενδιαφέρουσες». Η διακοσμήτρια αποκαλύπτει, μάλιστα ότι πολλές φορές φοράει τα ίδια σύνολα: «Κάποτε μου άρεσε να δημιουργώ σύνολα-και ακόμα το κάνω απλά δεν έχω πάντα τον χρόνο. Πως μπορείς να φορέσεις κάτι μόνο μία φορά; Ακόμα και το νυφικό μου, το έφτιαξα έτσι ώστε να μπορώ να το ξαναφορέσω. Είμαι παιδί της εποχής της Ύφεσης, οπότε είμαι πολύ πρακτική».
«Κάποτε φορούσα συνέχεια μεγάλα καπέλα», λέει η Apfel και θυμάται ότι «υπήρχε ένας σχεδιαστής στο Παρίσι που τον έλεγαν Svend και ήταν εκπληκτικός. Έφτιαχνε μεγάλα και εντυπωσιακά καπέλα. Στο τέλος κάθε κολεξιόν του, κρατούσε τα καλύτερα για να τα αγοράσω. Ποτέ δεν είχε κουτιά που να ήταν αρκετά μεγάλα ώστε να τα στείλει στην Νέα Υόρκη, οπότε μου κόστιζε περισσότερο να φτιάξω και να στείλω τα κουτιά στο Παρίσι από ότι να αγοράσω τα καπέλα!» Πλέον, όμως, έχει αφήσει τα καπέλα για ένα άλλο statement αξεσουάρ: τα μεγάλα γυαλιά. Όπως λέει «όταν ξεκίνησα να φοράω γυαλιά, σταμάτησα να φοράω καπέλα. Ήταν μεγάλα και δεν μπορούσες να μπεις ή να βγεις έξω από ένα αυτοκίνητο εύκολα».
Το στιλ για εκείνη είναι ένας τρόπος να εκφράζεται ως καλλιτέχνις. Όπως υποστηρίζει, για κάποιους ανθρώπους τα ρούχα είναι μια πανοπλία «εγώ όμως δεν αμύνομαι για κάτι. Είμαι ένας άγραφος πίνακας. Τα ρούχα είναι ένας τρόπος να είμαι καλλιτέχνις». Η Apfel πιστεύει ότι η μόδα έχει γίνει καλύτερη με την πάροδο των χρόνων: «Όσο μεγαλώνεις, τα πάντα αλλάζουν, αλλά είναι και τα ίδια. Ακόμα φοράω το φόρεμα που είχα βάλει στο πρώτο ραντεβού με τον άντρα μου πριν 68 χρόνια». Όσο για το στιλ που επιδεικνύουν οι διάσημες γυναίκες στο κόκκινο χαλί, η Iris πιστεύει ότι είναι πανομοιότυπο: «Κατά κάποιο τρόπο είναι θλιβερό γιατί θα υπάρχει κάποιο κορίτσι σε μια μικρή πόλη που βλέπει την Angelina Jolie με ένα φόρεμα –που φυσικά θα είναι εκπληκτικό- και θα αγοράσει το ίδιο φόρεμα και θα φαίνεται θλιβερό. Το χειρότερο λάθος στη μόδα είναι να κοιτάς στον καθρέφτη και να βλέπεις κάποιον άλλο. Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι ένα φόρεμα θα τους μεταμορφώσει. Δεν συνειδητοποιούν ότι το στιλ έχει να κάνει με τον εαυτό τους και το ύφος τους».