Το άνθος του καλού

2' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ζωγράφος, υπεύθυνη Καλλιτεχνικού Τομέα στο Κολλέγιο Βακαλό Art and Design και καθηγήτρια ζωγραφικής, η Μαριγώ Κάσση σπούδασε ζωγραφική στην Αθήνα και το Παρίσι. Η ζωγραφική της παιδεία, η σχέση της με την Αθήνα και μια προσωπική, γαλλική ας μου επιτραπεί φινέτσα αποτελούν αναγνωρίσιμα στοιχεία της δουλειάς της, ασχέτως μέσου και θεματολογίας. Ήρεμη, ευγενής, σαφής, η Μαριγώ Κάσση μάς εξηγεί ότι η «Eπιμονή της άνοιξης», η εγκατάσταση των 1.000 λουλουδιών που πρωτοπαρουσιάστηκε στην γκαλερί Ελένη Μαρνέρη το 2014, είναι μια εφαρμογή που προέκυψε από ένα έργο της έκθεσης «Two Χ», όπου «Χ» το γυναικείο χρωμόσωμα. «Στην “Two X”, 17 μικρές ντουλάπες προστάτευαν ισάριθμες μικρές γυναικείες ιστορίες. Είχαν προηγηθεί πολλές συνεντεύξεις, μόνο με γυναίκες, με θέμα “μια ιστορία που σας άλλαξε τη ζωή”. Μια ματαιωμένη ιστορία αγάπης εικονοποιήθηκε με τα λουλούδια από τα οποία προέκυψε η “Eπιμονή της άνοιξης”. Στη συνέχεια, τα λουλούδια εξελίχθηκαν, αυτονομήθηκαν». Μοναδικά έργα, γλυπτά από χαρτί, ζωγραφίστηκαν, κατασκευάστηκαν, κερώθηκαν.

Το άνθος του καλού-1
Το άνθος του καλού-2
Το άνθος του καλού-3
Το άνθος του καλού-4

Των θηλυκών αφηγήσεων της έκθεσης «Two X» είχαν προηγηθεί τα «Φορεματάκια», μια εγκατάσταση-παραμύθι, επίσης γένους θηλυκού, που πρωτοπαρουσιάστηκε στην έκθεση «Αναδύσεις-Πραγματικότητες», ως μια εγκατάσταση με 300 μικρά έργα 25-50 εκ., καθένα τους κι ένα μοναδικό γλυπτό. Έργο εντυπωσιακό αλλά καταπραϋντικό, φορεματάκια μνήμης, έμοιαζαν με αιωρούμενο καθαριστήριο-καθαρτήριο απόντων-παρόντων. Είναι προφανές ότι το γυναικείο ζήτημα την απασχολεί. «Ξεκίνησε το 1995 με την έκθεση στα Γιάννενα με θέμα την κυρά Φροσύνη και τις 16 γυναίκες που έπνιξε ο Αλή Πασάς για να καλύψει το φόνο της, και συνέχισε στην έκθεση “Υδρόμωνες”. Καθαρά γυναικείο θέμα είχε και η έκθεση “Δείχνεις υπέροχη”, που λειτούργησε ως απενοχοποίηση για το γυναικείο φύλο, στο οποίο έχει ανατεθεί ο ρόλος της ωραιότητας. Μπορεί να έχουμε υποστεί μεγάλη πίεση, είναι κουραστικό, ακόμα και επώδυνο, αποτριχώσεις και ψηλά τακούνια, παρ’ όλ’ αυτά θέλουμε να είμαστε όμορφες.  Εκ των υστέρων αισθάνθηκα ότι ίσως ήταν η πιο χαρούμενη δουλειά μου. Το “Two X” ασχολήθηκε με το είναι, ενώ το “Δείχνεις υπέροχη” με το φαίνεσθαι, δύο όψεις του ίδιου νομίσματος».

Το άνθος του καλού-5
Το άνθος του καλού-6
Το άνθος του καλού-7

Από τις συνεργασίες της, ξεχωρίζει το «Σπίτι», στο πλαίσιο της ομάδας Indoors (Μ. Κάσση, Β. Νομίδου, Σ. Πολίτη, Μ. Χρηστέα), και την εγκατάσταση «Ο Εθνικός Κήπος», για το ΕΜΣΤ, ως Indoors Plus. «Στο “Σπίτι” προσπαθήσαμε να μιλήσουμε για την έννοια του σπιτιού όπως την αισθανόταν καθεμιά από εμάς μέσα από προσωπικές δουλειές. Ο “Εθνικός Κήπος” ήταν μια κοινή δουλειά. Και οι δύο εκθέσεις βασίστηκαν στις έννοιες της συνεργασίας και της κοινότητας». Τι σημαίνει για τη ζωγράφο Μαριγώ Κάσση να είναι δασκάλα επί 27 χρόνια; «Μαθαίνεις να κωδικοποιείς τις γνώσεις και τις εμπειρίες σου, για να τις μεταδώσεις και να βοηθήσεις τους άλλους να κατανοήσουν. Γίνεσαι ακριβής και αφαιρετικός, ανοίγεσαι και προσπαθείς να ανοίξεις. Μαθαίνεις να σέβεσαι, τα παιδιά έχουν πολλά να πουν και εκφέρουν σοβαρές απόψεις. Θεωρώ ότι η διδασκαλία μού έχει προσφέρει πάρα πολλά, είμαι ωφελημένη – άλλωστε η Βακαλό δεν είναι μόνο μια ιστορική σχολή, είναι μια οικογένεια».

PHOTOS: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΠΛΑΝΙΔΗΣ (THIS IS NOT ANOTHER AGENCY*)

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT