Το 2011 στην Αμερική, η επανάσταση είναι ένα απίστευτο μπέρδεμα
των καλωδίων, πολύπριζων, δρομολογητών και γεννητριών, κάτω από ένα
κουβούκλιο στο κέντρο του πάρκου. Αυτός ο κίνδυνος πυρκαγιάς του
χάους βρίσκεται στη μέση, κυριολεκτικά και μεταφορικά, στο κίνημα
Occupy Wall Street. Οι διαδηλωτές που έχουν προκαλέσει αναταραχή
στο νότιο τμήμα του Μανχάταν από τα μέσα Σεπτεμβρίου έχουν
συγκροτήσει όλα εκείνα τα μέσα για να «εκτοξεύσουν» το μήνυμά τους –
αν βέβαια συμφωνήσουν για τι πράγμα ακριβώς μάχονται.
«Όποιος ελέγχει τα media, τα μηνύματα, ελέγχει τον πολιτισμό»,
αναγράφεται σε μια πινακίδα που κρατά σε μια διασταύρωση της πόλης
ο Connor Petras. Πληκτρολογώντας γρήγορα στο Blackberry του,
προσπαθώντας την ίδια στιγμή να κρατήσει την πινακίδα, ο Petras
αντιλαμβάνεται ότι οι διαδηλωτές δεν έχουν συνειδητοποιήσει ακριβώς
για τι διαμαρτύρονται.
«Δεν υπάρχει ένα συγκεκριμένο σημείο στόχευσης … και πιστεύω ότι
αυτό είναι το πρόβλημα», δηλώνει ο 18χρονος Αμερικανός. Υψηλότεροι
φόροι στους πλούσιους, πιο ισότιμη μεταχείριση από τις τράπεζες,
χαλαρότερες οικονομικές ρυθμίσεις στην ανώτερη εκπαίδευση,
μεγαλύτερη προστασία του περιβάλλοντος· όλα αυτά και άλλα πολλά
βρίσκονται στην ατζέντα του πάρκου Ζουκότι, στις σκιές του
νεοαναγειρόμενου Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου.
Το Occupy Wall Street είναι ένα κίνημα, ωστόσο είναι και ένα
χάσταγκ στο Twitter, μια σελίδα στο Facebook και ένα γεγονός που
μεταδίδεται από το Livestream – πράγμα που σημαίνει ότι η σχετική
διαμαρτυρία δεν χρειάζεται ούτε καν ένα φυσικό σπίτι. Με μια
εκτίμηση, την Τρίτη το πρωί, τα γεγονότα της κίνησης εξελίσσονταν
σε 147 πόλεις· πολλές από τις διαμαρτυρίες ήταν το αποτέλεσμα της
χρήσης των social media που συγκεντρώνουν τους νέους και τους
ηλεκτρονικά εγγράμματους.
Ο γνωστός καθηγητής δημοσιογραφίας στο Πανεπιστήμιο του City
University στη Νέα Υόρκη Jeff Jarvis έγραψε πρόσφατα ότι το
«OccupyWallStreet» είναι μια επανάσταση του hashtag. «Ένα hashtag
δεν έχει ιδιοκτήτη, δεν έχει ιεραρχίες, ούτε κανόνες ούτε
διαπιστευτήρια. Είναι μια κενή πλάκα πάνω στην οποία ο καθένας
μπορεί να γράψει τις απογοητεύσεις του, τα παράπονά του, τα
αιτήματά του, τις ευχές του ή τις αρχές του».
Όπως και να το αποκαλέσει κάποιος -κέντρο δεδομένων, μιντιακό
κόμβο, στούντιο post-production- αυτό που συμβαίνει, αποτελεί
αντικείμενο φθόνου για πολλά IT τμήματα της επιχειρηματικής
Αμερικής. Λάπτοπ, διαδικτυακές κάμερες και κινητά συναγωνίζονται
για πολύτιμο χώρο με τα τσιγάρα του Μarlboro…
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από Reuters