Πείραμα@sweden

3' 14" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πείραμα@sweden

Κυβερνητική πρωτοβουλία μέσα από τον λογαριασμό του Τwitter

The New York Times

Οι πιθανότητες ολισθήματος είναι πολύ μεγάλες όταν είσαι @Sweden, ο

επίσημος εκπρόσωπος του έθνους στο Twitter. «Σ’ ένα από τα πρώτα

μου tweets, κατάφερα να αρθρώσω τη λέξη “finish” λάθος – με δύο n,

σαν να έλεγα «Finnish» (φινλανδικός)», είπε ο Ερικ Αϊσμπεργκ,

μαθητής λυκείου, 18 ετών, ο οποίος ήταν ο @Sweden για την εβδομάδα

που τελείωσε την περασμένη Κυριακή. «Σκέφτηκα πως είναι αδύνατον να

αντέξω μία ολόκληρη εβδομάδα όταν γράφω λάθος μια λέξη σαν αυτή.

Αλλά έπειτα ξανασκέφτηκα: Υποτίθεται ότι εκπροσωπώ τον τυπικό

Σουηδό – και πολλοί Σουηδοί δεν μιλούν τέλεια αγγλικά».

Εάν υπάρχει κάτι για να διδαχθεί κανείς από το πείραμα @Sweden –μια

κυβερνητική πρωτοβουλία που εμπιστεύεται τον λογαριασμό Twitter της

Σουηδίας σ’ έναν άλλο πολίτη κάθε επτά μέρες– είναι ότι δεν

υφίσταται στ’ αλήθεια τυπικός Σουηδός. Ενας από τους @Sweden

δημοσίευσε φωτογραφίες από το χριστουγεννιάτικο κυνήγι άλκης. Ενας

άλλος επέκρινε με δριμύτητα τον υπουργό Εξωτερικών, Καρλ Μπιλντ.

Μία άλλη διακήρυξε ότι θα ήθελε να ερωτοτροπεί κάθε ώρα και στιγμή.

Μια άλλη, μουσουλμάνα δικηγόρος, έθιξε το θέμα της συχνότητας με

την οποία εμφανίζεται το όνομα Μοχάμεντ μεταξύ των μεταναστών και

αστειεύτηκε λέγοντας ότι, αν κάποιος ξεχάσει τα ονόματα των έξι

αδελφών της, το Μοχάμεντ θα ταίριαζε μια χαρά. Και ο Τζακ Βέρνερ, ο

πρώτος από όλους @Sweden, απέκτησε χιλιάδες οπαδούς και το

παρατσούκλι «ο αυνανιζόμενος Σουηδός», αφού αποφάσισε να είναι

απόλυτα ειλικρινής φτιάχνοντας κατάλογο με τις αγαπημένες του

δραστηριότητες, που επιλέγει, κατά σειρά, στον ελεύθερο χρόνο του.

(Του αρέσει επίσης να πίνει «πολύ καφέ» και «να την περνάει με

φίλους».) «Ηθελα να δείξω ότι συχνά είμαι κάπως ανώριμος, συχνά

κάπως ανόητος και το ίδιο είναι και αυτή η χώρα και στοιχηματίζω

ότι κι εσείς είστε επίσης, όπως και πολύς κόσμος σε όλον τον

κόσμο», είπε ο Βέρνερ, 23 ετών, σε τηλεφωνική του συνέντευξη.

«Είναι πολύ πιο ενδιαφέρον από το να λες φράσεις όπως “κοιτάξτε

αυτά τα καταπληκτικά τοπία”».

Ο γηραιότερος @Sweden έως τώρα ήταν 60 ετών. Ο νεότερος ήταν ο κ.

Αϊσμπεργκ, ο οποίος ζει με τους γονείς του και τον μικρό του αδελφό

στην πόλη Τρόλχαταν της νοτιοδυτικής Σουηδίας, άλλοτε έδρα της

αυτοκινητοβιομηχανίας Saab. Την ημέρα που έδωσε τη συνέντευξη ήταν

η εθνική εορτή της Σουηδίας, αργία. Είχε ξυπνήσει αργά και το ίδιο

και ο λογαριασμός @Sweden. «Εως τώρα γιόρταζα την εθνική μας γιορτή

με έναν τρόπο που νόμιζα ότι ήταν ο πιο συνηθισμένος: περνώντας όλο

το πρωινό στο κρεβάτι», έγραψε στο Twitter. Στο σπίτι τον

αντιμετώπιζαν πρώτα ως έφηβο και μετά ως @Sweden. «Εχεις φάει

τίποτα;», ρώτησε η μητέρα του, Μόνικα, με κάπως επικριτικό ύφος

(ήταν ήδη η ώρα του μεσημεριανού). Ο κ. Αϊσμπεργκ δέχτηκε τότε ένα

κομμάτι ψωμί.

Το πρόγραμμα @Sweden, γνωστό ως Εφοροι της Σουηδίας, προέκυψε όταν

το Σουηδικό Ινστιτούτο και η κυβερνητική τουριστική υπηρεσία

«Επισκεφτείτε τη Σουηδία» αναζήτησαν ένα σχέδιο για να παρουσιάσουν

τη χώρα στον κόσμο μέσω Twitter. Προσέλαβαν μια διαφημιστική

εταιρεία, τη Volontaire. «Η Σουηδία υποστηρίζει συγκεκριμένες αξίες

– το να είσαι προοδευτικός, δημοκρατικός, δημιουργικός», δήλωσε ο

Πάτρικ Κάμπμαν, επικεφαλής του αρμόδιου τμήματος της εταιρείας.

«Πιστεύουμε ότι ο καλύτερος τρόπος για να το αποδείξουμε ήταν να

χειριστούμε τον λογαριασμό με προοδευτικό τρόπο και να παραδώσουμε

τον έλεγχό του σε απλούς Σουηδούς πολίτες».

Οι @Swedens χρίζονται υποψήφιοι από άλλους –δεν επιτρέπεται να

προβάλλει κανείς το δικό του όνομα– και έπειτα επιλέγονται από μια

επιτροπή τριών ατόμων, μεταξύ τους και ο κ. Κάμπμαν. Για να

επιλεγείς, πρέπει να είσαι ενδιαφέρων, οπαδός του Twitter και

πρόθυμος να γράψεις στα αγγλικά. Τους συμβουλεύουν να μην κάνουν

κάτι εγκληματικό, να εξηγούν ότι οι πολιτικές θέσεις που

διατυπώνουν είναι δικές τους και ότι «δεν νιώθει έτσι ολόκληρη η

Σουηδία», όπως δήλωσε η Σέριν Αγουαντ, η μουσουλμάνα δικηγόρος, η

οποία ήταν @Sweden από τις 27 Φεβρουαρίου έως τις 4 Μαρτίου. Το

πρόγραμμα ήταν πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία αντίστοιχων

προγραμμάτων σε άλλα μέρη, όπως η Ιρλανδία και η Νέα Ζηλανδία.

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT