Twitter – δημοσκοπήσεις, σημειώσατε 2
Σύμφωνα με το Pew Research Center, τα συμπεράσματα που εξάγονται
από το κοινωνικό δίκτυο δεν απηχούν τη στάση της κοινής γνώμης.
Του Κώστα Δεληγιάννη
Πολλές εταιρείες, ή ακόμη και το ίδιο το Twitter, συμφωνούν πως, με
την κατάλληλη επεξεργασία των μηνυμάτων, το κοινωνικό δίκτυο μπορεί
να αποκαλύψει την άποψη της κοινής γνώμης για σημαντικά κοινωνικά ή
πολιτικά θέματα. Έρευνα όμως του αμερικανικού Pew Research Center
έρχεται να διαψεύσει αυτό τον ισχυρισμό, δείχνοντας πως η πλατφόρμα
microblogging δεν έχει τη δυνατότητα να υποκαταστήσει τις
συμβατικές δημοσκοπήσεις.
Πιο συγκεκριμένα, το Pew σύγκρινε σφυγμομετρήσεις που έγιναν στις
ΗΠΑ για οκτώ πολιτικά γεγονότα με τα συμπεράσματα από τις αναλύσεις
των σχετικών μηνυμάτων στο Twitter. Έτσι, έδειξε πως τα
συμπεράσματα των αναλύσεων διέφεραν σε μεγάλο βαθμό από όσα έδειξαν
τα γκάλοπ.
Σύμφωνα με το ερευνητικό κέντρο, σε κάποιες περιπτώσεις –όπως η
επανεκλογή του Μπάρακ Ομπάμα– η αντίδραση των χρηστών του Twitter
ήταν «πιο φιλελεύθερη από αυτή της κοινής γνώμης». Άλλες φορές –ό
πως στον διορισμό του John Kerry στη θέση του υπουργού Εξωτερικών–
οι χρήστες αντέδρασαν πιο συντηρητικά από τον μέσο πολίτη.
Η έρευνα έδειξε πως οι χρήστες αναρτούν μηνύματα στο Twitter πιο
συχνά για να εκφράσουν τη διαφωνία τους και όχι για να επικροτήσουν
κάποια πολιτική εξέλιξη – ένας λόγος που εξηγεί την απόκλιση του
κοινωνικού δικτύου από τις σφυγμομετρήσεις. Σημαντική επίσης αιτία
είναι ότι, ακόμη και στις ΗΠΑ, η κοινότητα των χρηστών δεν είναι
ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα της κοινωνίας: παλιότερες έρευνες έχουν
δείξει πως μόλις το 13% των ενηλίκων αξιοποιούν το δίκτυο, ενώ όσοι
υιοθετούν τις νέες τεχνολογίες κατά κανόνα είναι άνθρωποι με πιο
φιλελεύθερες αντιλήψεις.
Παράλληλα, αρκετοί χρήστες είναι ανήλικοι, οι οποίοι δεν έχουν
δικαίωμα ψήφου και επομένως δεν συμμετέχουν σε δημοσκοπήσεις.