Η διείσδυση του Internet, η αυξανόμενη χρήση του και η δημοφιλία
του έχουν στρέψει επιχειρήσεις λιανικής και χονδρικής στο Web·
χαμηλότερο κόστος, καθόλου ενοίκια.
Η εδρεύουσα στη Νέα Υόρκη online εταιρεία Etsy εμπορεύεται
χειροτεχνήματα και προϊόντα με ρετρό χαρακτήρα (vintage)· πουλάει
χειροποίητα κοσμήματα μέχρι και κάμερες – αντίκες και
χρησιμοποιείται από περίπου 400.000 πωλητές-μαγαζιά σε 150
χώρες.
Εκ πρώτης όψεως φαίνεται ότι η εταιρεία είναι ένα παγκόσμιο
παζάρι, ωστόσο όπως λένε στελέχη της είναι περισσότερο μια
τεχνολογική εταιρεία. «Ο καλύτερος τρόπος για να επιτύχεις ευρέως
στο Ιντερνετ είναι να είσαι μια τεχνολογική εταιρεία. Περίπου οι
μισοί από τους υπαλλήλους μας είναι προγραμματιστές και μηχανικοί
υπολογιστών», επισημαίνει ο Chad Dickerson, επικεφαλής του
τεχνολογικού τμήματος της Etsy.
Eλάχιστα online καταστήματα, όπως η Amazon, κατορθώνουν να
επιδεικνύουν την τεχνολογική τους κυριαρχία παράλληλα με επιτυχία
στις πωλήσεις. Αυτό που ξεκίνησε ως επιχείρηση πώλησης βιβλίων έχει
γίνει τώρα μια αυτοκρατορία που καλύπτει ηλεκτρονικά και μουσικά
downloads, έπιπλα και παιχνίδια. Αυτή την στιγμή πρόκειται για τη
δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία λιανικής πώλησης στις ΗΠΑ, μετά από τον
γίγαντα που ακούει στο όνομα Walmart. Απασχολεί 30.000 ανθρώπους,
πολλοί από τους οποίους ασχολούνται με προγραμματισμό
υπολογιστών.
Η ισχύς της εταιρείας έγκειται εν πολλοίς στην επιμονή της
-επιβίωσε του «κραχ» της εποχής του «dot.com»- αλλά και στο
ενδιαφέρον της για την τεχνολογική διαμόρφωσή της. Ο ιδρυτής της,
Jeff Bezos αναφερόταν πολλές φορές στο γεγονός ότι ήθελε να
περικόψει μη αναγκαίες δαπάνες και να τονώσει την
αποτελεσματικότητα. «Διάσημο» πλέον παράδειγμα η πολιτική
παραγγελίας με ένα «κλικ», χωρίς ο χρήστης να ταλαιπωρείται
δίνοντας ξανά τα στοιχεία του.
Όπως και να ‘χει, οι αναλυτές εκτιμούν ότι το ηλεκτρονικό
εμπόριο δεν έχει αλλάξει και πολύ τα τελευταία πέντε με έξι χρόνια.
Μεταξύ των πεδίων που είναι γόνιμα για βελτιώσεις είναι και ο
τομέας της διανομής. Πολλές φορές κάποιος ανοίγει το κουτί με το
προϊόν που παρήγγειλε και απογοητεύεται· αντιθέτως θα έπρεπε να
χαίρεται. Γι’ αυτό το λόγο πολλές εταιρείες έχουν απομακρυνθεί από
τα «φυσικά» προϊόντα και έχουν στραφεί σε ψηφιακές υπηρεσίες .
Χαρακτηριστικό παράδειγμα το «iTunes» της Apple που βασιζόμενο στο
iPod, έχει γίνει το μεγαλύτερο σημείο πώλησης μουσικής και
προσφάτως τηλεοπτικών streams του BBC, on-demand video κλπ.
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από BBC