«Ευρωπαϊκός τρόπος ζωής»; Μακάρι να ήταν ένας και μοναδικός. Και δέκα φορές μακάρι να ήταν αυτός ο λαμπρός που θέλουμε να πιστεύουμε πως είναι, ο πεφωτισμένος και δημοκρατικός, για τον οποίο καμαρώνουμε, βέβαιοι ότι μας ξεχωρίζει από τον τρόπο ζωής άλλων ηπείρων. Οχι βέβαια από τον αμερικανικό, που τον καταγγέλλουμε ενόσω τον ενστερνιζόμαστε, αφού τον θεωρούμε και αυτόν ανώτερο. Αλλά από τον αφρικανικό και τον κινεζικό, στους οποίους αναφέρθηκε μετά βδελυγμίας ο Μάνφρεντ Βέμπερ, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος. Και εισέπραξε τους επαίνους των ακροδεξιών, οι οποίοι τυγχάνουν οι φανατικότεροι υπερασπιστές του τίτλου «Προστασία του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής» που εμπνεύστηκε για το χαρτοφυλάκιο του επιτρόπου Μαργαρίτη Σχοινά η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Παρεμπιπτόντως, ο επιστημονικός βίος της κ. Φον Ντερ Λάιεν έχει κάποιες αναλογίες με τον βίο της διασημότατης πλέον «Ελληνίδας της NASA που εκπαιδεύει αστροναύτες». Η κ. Ελένη Αντωνιάδου, διαβάζω στα ellinika hoaxes, παρακολούθησε «έναν σύντομο κύκλο μαθημάτων για 10 εβδομάδες στη NASA, όμως τίποτα άλλο δεν φαίνεται να τη συνδέει με τη διαστημική υπηρεσία». Λεπτομέρειες, που δεν εμπόδισαν την αποθέωσή της από την ειδήμονα κ. Τατιάνα Στεφανίδου και το επιστημονικό περιοδικό «Down Town», ούτε και τη βράβευσή της από δύο υπουργούς Παιδείας, την κ. Αννα Διαμαντοπούλου και την κ. Νίκη Κεραμέως. Αλλά και της κ. Φον Ντερ Λάιεν η καριέρα δεν ανακόπηκε από την ομοειδή ασήμαντη λεπτομέρεια: Το 2015 αποδείχθηκε ότι το 43,5% της διδακτορικής διατριβής της ήταν προϊόν λογοκλοπής. Η Ιατρική Σχολή του Ανόβερου ερεύνησε τα πράγματα και το 2016 αποφάνθηκε ότι η διατριβή είναι σχεδόν κατά το ήμισυ λογοκλεμμένη, ωστόσο δεν μπορεί να αποδειχθεί πρόθεση για εξαπάτηση. Ούτε ο Σολομών…
Εχει και τέτοιες πτυχές, λοιπόν, ο «ευρωπαϊκός τρόπος». Δεν είναι αποκλειστικό γνώρισμα των Ασιατών και των Αφρικανών η δολιότητα, όπως κηρύσσει η ψευδαίσθησή μας περί γονιδιακής φυλετικής ανωτερότητάς μας. Μπορεί να καυχιόμαστε ότι διακονούμε, μόνοι εμείς, τον πολιτισμό της ανοχής, δεν είναι όμως βέβαιο ότι θα συμφωνούσαν μαζί μας οι μετανάστες που εγκαταλείφθηκαν στα σύνορα Ελλάδας – Βουλγαρίας, απογυμνωμένοι από Βούλγαρους της ημετέρας ευρωπαϊκότητας μετέχοντες. Ποιοι ρεζιλεύτηκαν άραγε; Οι μετανάστες ή οι Βούλγαροι; Οι μετανάστες ή οι Δανοί –καθαρότατοι Ευρωπαίοι– που κατακρατούσαν τα κοσμήματα των προσφύγων;