Το τετρασέλιδο φυλλάδιο της Ιεράς Συνόδου με στόχο, υποτίθεται, την ενημέρωση των πιστών για την αποτέφρωση των νεκρών είναι σοκαριστικό. Η περιγραφή της διαδικασίας καύσης είναι τόσο γλαφυρή και νοσηρή ώστε είναι σαφές ότι αποτελεί εργαλείο αποτροπής: «Τα νεκρά σώματα δεν είναι απορρίμματα! Δεν είναι άχρηστα αντικείμενα, τα οποία πρέπει να παραδοθούν στη φωτιά και στον θρυμματισμό, δηλαδή σε ένα βίαιο αφανισμό», αναφέρεται μεταξύ άλλων στην εκκλησιαστική ντιρεκτίβα. Μία εξίσου μακάβρια απάντηση ενός υπέρμαχου της καύσης θα μπορούσε αντίστοιχα να είναι: «Τα νεκρά σώματα δεν είναι ψοφίμια! Δεν είναι τροφή για σκουλήκια, τα οποία πρέπει να παραδοθούν στο χώμα, δηλαδή σε μια αργή αποσύνθεση και δυσοσμία».
Στο ενημερωτικό φυλλάδιο, η Ιερά Σύνοδος περιγράφει τα στάδια της αποτέφρωσης που «δεν διαφέρει και πολύ από την ανακύκλωση απορριμμάτων». Αντίστοιχα, ένας υποστηρικτής τής σαφώς πιο οικολογικής λύσης της καύσης θα μπορούσε να αντιτείνει ότι η ταφή «δεν διαφέρει πολύ από τη ρίψη σκουπιδιών σε μια χωματερή». «Η Εκκλησία αρνείται ότι είναι αξιοπρεπές για τον κεκοιμημένο άνθρωπο να καεί σε κλίβανο και να θρυμματισθεί σε μίξερ», σημειώνεται. «Δεν είναι αξιοπρεπές για τον κεκοιμημένο άνθρωπο να εξωραϊστεί με μέικαπ, το παγωμένο του κορμί να τοποθετηθεί σε ένα ξύλινο κουτί και να γίνει αντικείμενο ηδονοβλεπτικής περιέργειας από τους παρισταμένους στην κηδεία του προτού βρεθεί στα έγκατα της γης», θα ήταν ο αντίλογος.
Στο κείμενο η Εκκλησία προσπαθεί πάνω από όλα να αντικρούσει ότι η αντίδρασή της στην αποτέφρωση εκπορεύεται από αμιγώς οικονομικά κίνητρα: «Προβάλλεται και το παιδαριώδες επιχείρημα ότι η Εκκλησία απορρίπτει την καύση και προτιμά την ταφή για ιδιοτελείς λόγους… εάν η Εκκλησία έθετε ως προτεραιότητα οποιοδήποτε (δήθεν) οικονομικό όφελος, θα έπραττε το αντίθετο και θα προέτρεπε τους ορθόδοξους κληρικούς να ψάλουν την Νεκρώσιμο Ακολουθία και για όσους αποτεφρώνονται». Και συνεχίζει: «Προφανώς όσοι δεν θέλουν να ακολουθήσουν την παράδοση της Εκκλησίας έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν την αποτέφρωση, οπότε δεν θα τύχουν Εξοδίου Ακολουθίας (Κηδείας) από την Εκκλησία». Πρόκειται για έναν ωμό εκβιασμό: είτε «στον κλίβανο χωρίς λειτουργία» είτε «κομψός στο φέρετρο από καρυδιά με εξόδιο ακολουθία». Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι πρότινος η Εκκλησία φρόντιζε να κάνει τα στραβά μάτια σε περιπτώσεις αποτέφρωσης. Τώρα που διακυβεύονται σοβαρά τα συμφέροντά της, θέτει ευθέως το δίλημμα: «Μίξερ ή επιμνημόσυνη δέηση».