O Bούλγαρος πρωθυπουργός Κίριλ Πέτκοφ εμφανίστηκε αγχωμένος κατά την επιθεώρηση, προχθές, από κοινού με τον Ελληνα υπουργό Ενέργειας Κωνσταντίνο Σκρέκα –ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν παρέστη λόγω COVID– του υπό κατασκευήν ελληνικού τμήματος του διασυνδετηρίου αγωγού φυσικού αερίου IGB στην περιοχή της Κομοτηνής. Και δεν παράλειψε να «καρφώσει», όχι με τόσο διπλωματικό τρόπο είναι η αλήθεια, την ελληνική πλευρά για τις (υπαρκτές) καθυστερήσεις υλοποίησης του έργου εντός της επικράτειάς της.
«Είμαι θυμωμένος που αυτόν τον χειμώνα η τιμή του φυσικού αερίου ήταν (σ.σ. στη χώρα του) τόσο υψηλή εξαιτίας του γεγονότος ότι το έργο δεν είχε ολοκληρωθεί», δήλωσε στα βουλγαρικά ΜΜΕ και εξέφρασε την ελπίδα ότι «εφόσον ο αγωγός ολοκληρωθεί στα τέλη Ιουνίου (σ.σ. όπως έχει υποσχεθεί η ελληνική πλευρά) το αζερικό φυσικό αέριο θα «λειτουργεί» τον Σεπτέμβριο.
Είχε δίκιο να είναι αγανακτισμένος ο Βούλγαρος πρωθυπουργός. Αν οι δικοί μας δεν καθυστερούσαν την κατασκευή του τμήματος που μας αναλογεί, η χώρα του θα διαπραγματευόταν διαφορετικά με την Gazprom, αφού μέσω του IGB θα έπαιρνε και αζερικό αέριο, οπότε δεν θα είχε τόσο μεγάλη ανάγκη τους Ρώσους.
Τώρα που η Ευρώπη επισπεύδει τις διαδικασίες ενεργειακής απεξάρτησής της από τη Ρωσία, η Ελλάδα θα κληθεί να συνεισφέρει σε ρόλο πύλης εισόδου φυσικού αερίου από εναλλακτικές πηγές προς τις χώρες πίσω από τα βόρεια σύνορά της και πιο βαθιά στην κεντρική Ευρώπη. Μέσω του διασυνδετηρίου IGB από το ύψος της Κομοτηνής, όπου θα διασταυρώνεται με τον αγωγό ΤΑΡ το αζερικό αέριο, μαζί με το σχιστολιθικό που θα εισρέει στον σωλήνα έξω από την Αλεξανδρούπολη, θα «πέφτει» στο βουλγαρικό δίκτυο και από εκεί θα ρέει προς τη Ρουμανία, τη Σλοβακία, την Ουγγαρία, ίσως και την Ουκρανία. Και έξω από τη Θεσσαλονίκη ένας άλλος υπό κατασκευήν κάθετος αγωγός θα μεταφέρει επίσης από τον ΤΑΡ, αέριο στη Βόρεια Μακεδονία τα ενεργειακά από τη Ρωσία, με προοπτική να φτάσει στο Κόσοβο ή και στη Σερβία. Δένεται, λοιπόν, η Ελλάδα γερά με τις ενεργειακές μεταβολές στην Ευρώπη και ακόμα πιο γερά με τις χώρες των Βαλκανίων.
Με τους διασυνδετηρίους αγωγούς, τα λιμάνια στις ακτές της Βόρειας Ελλάδας, τους πλωτούς σταθμούς επαναεριοποίησης υγροποιημένου σχιστολιθικού αερίου (FSRU) στα ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης, τον μεγάλο αγωγό ΤΑΡ, η χώρα μας αναδεικνύεται σε ισχυρό ενεργειακό κόμβο υψίστης σημασίας για τη Βαλκανική και όχι μόνον.
Η ευκαιρία, επομένως, να επιστρέψει στα Βαλκάνια, απ’ όπου «απέχει» τα τελευταία χρόνια, προβάλλει μοναδική. Και δεν πρέπει να πάει χαμένη με καθυστερήσεις υποδομών (IGB) και ιδεοληψίες (Βόρεια Μακεδονία, Κόσοβο) κ.λπ.