Ο θόρυβος της άδειας πόλης

2' 10" χρόνος ανάγνωσης

Η απουσία πολλών Αθηναίων επιτρέπει σε όσους παραμένουν στην πόλη να κινηθούν με μεγαλύτερη ευκολία, να κάνουν τις δουλειές τους, να βγουν το βράδυ. Τους επιτρέπει, επίσης, να καταλάβουν πόσο θορυβώδης είναι αυτή η πόλη και πόσο απούσα η αστυνόμευση (και) σε αυτόν τον τομέα. Επίσης, διαπιστώνουν και εδώ την έλλειψη σεβασμού κάποιων συμπολιτών προς τους υπόλοιπους. Δεν είναι τόσο ότι η απουσία των πολλών αποδεικνύει πόσο θόρυβο αντιμετωπίζουμε τον υπόλοιπο χρόνο, όσο ότι, μέσα στη σχετική ησυχία, καταλαβαίνουμε πόση φασαρία παράγουν κάποιοι που δεν έφυγαν για διακοπές. Μιλάμε για οχήματα –συνήθως δίκυκλα– με «πειραγμένες» ή χαλασμένες εξατμίσεις, για μερακλήδες με υπερενισχυμένα ηχοσυστήματα στο αυτοκίνητό τους, για οικοδομικές εργασίες που δεν σταματάνε ούτε μέσα σε καύσωνα, για συναγερμούς μέσα στη νύχτα.

Οσον αφορά τις εξατμίσεις, θα υπέθετε κανείς ότι εάν κάποιος έχει όχημα που παράγει πολύ θόρυβο θα έσπευδε να το επισκευάσει, από σεβασμό προς τους συμπολίτες αλλά και από φόβο ότι εάν δεν το κάνει, η παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Αρθρο 15) είναι αυταπόδεικτη και διαρκής. Και αν ως πολίτες έχουμε συνηθίσει να ανεχόμαστε κάθε είδους προσωπικών συμπλεγμάτων, θα περιμέναμε ότι κάθε όργανο της τάξης που θα βρισκόταν στον δρόμο του θορυβογλέντι (κάπου στο λεκανοπέδιο, κάποια στιγμή, μιας όποιας ημέρας) θα έπραττε το καθήκον του. Θα σταματούσε τον υπαίτιο, θα αφαιρούσε τα «στοιχεία κυκλοφορίας» του οχήματος και θα επέβαλε πρόστιμο 200 ευρώ. Ομως, το ότι πολλά τέτοια οχήματα κυκλοφορούν ανενόχλητα αποδεικνύει αυτομάτως την αδράνεια των αρχών.

Το ζήτημα δεν αφορά μόνο την ενόχληση ανθρώπων που θα ήθελαν να ηρεμήσουν μέσα στο σπίτι τους – ο πολύς θόρυβος είναι επικίνδυνος. Μέσα στην κίνηση, η υπερβολική φασαρία αποσπά την προσοχή άλλων οδηγών, μπορεί να καλύψει τον ήχο ενός κορναρίσματος ή το ξαφνικό μαρσάρισμα άλλου οχήματος που θα προειδοποιούσαν για την άμεση παρουσία κινδύνου. Ο οδηγός πρέπει να έχει όλες τις αισθήσεις του σε εγρήγορση όλη την ώρα. Αυτός ο κίνδυνος, όμως, αφορά σχετικά λίγους.

Είναι αποδεδειγμένο ότι η ρύπανση του περιβάλλοντος από τον θόρυβο βλάπτει τη σωματική και ψυχική υγεία πολλών. Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος (υπηρεσία της Ε.Ε.), ένας στους πέντε Ευρωπαίους (ήτοι 95 εκατ.) ζει κοντά σε δρόμο με τόσο θόρυβο που κινδυνεύει η υγεία του. Η μακρόχρονη έκθεση σε τέτοιο θόρυβο υπολογίζεται ότι προκαλεί 11.000 πρόωρους θανάτους και 40.000 νέες διαγνώσεις καρδιακής νόσου, σύμφωνα με τον ΕΟΠ. Το υπουργείο Περιβάλλοντος δηλώνει στην ιστοσελίδα του ότι συμμετέχει στην Υπηρεσία NOISE (Υπηρεσία Παρατηρήσεων και Πληροφοριών Περιβαλλοντικού Θορύβου για την Ευρώπη), η οποία, σύμφωνα με την Οδηγία 2002/49/ΕΚ, έχει στόχο τη χαρτογράφηση του θορύβου στις ευρωπαϊκές πόλεις για την εφαρμογή μέτρων. Μια νύχτα στην Αθήνα δείχνει πόσο θερμά αντιμετωπίζουν οι αρχές μας το ζήτημα.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT