ΥΠΟΒΟΛΕΙΟ

2' 51" χρόνος ανάγνωσης

Το αρχαίο έργο, αυτό πρώτα – κυρίες και κύριοι καλλιτέχνες του θεάτρου και λοιπών συγγενών κλάδων. l Το αρχαίο ελληνικό δράμα είναι το κύριο και πρώτο ζητούμενο· l μετά έρχονται όλα τα άλλα που επικαλείσθε όταν γίνεται θόρυβος l ή και χαμός, όπως φέτος l με το ποιόν παραστάσεων στην Επίδαυρο. l Το κύριο ζήτημα που θα έπρεπε να τίθεται δεν είναι η όντως απαραβίαστη «ελευθερία της καλλιτεχνικής δημιουργίας», όπως το προτάσσουν, συχνά στρεψοδίκως, όλοι σχεδόν όσοι αναλαμβάνουν να απαντήσουν σ’ αυτούς που διαμαρτύρονται για κακοποιητικές παραστάσεις στην Επίδαυρο. l (Και αυτοί επίσης εκφράζουν τη δίκαιη εναντίωσή τους με επιχειρήματα που συνήθως την αποδυναμώνουν). l Το πώς ανεβάζονται τα έργα στο Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος της Επιδαύρου δεν είναι το μόνο, ούτε καν το πρώτο και σημαντικότερο ζήτημα· l πρώτο και σημαντικότερο είναι το εάν τα έργα που επιλέγουν οι ιθύνοντες του Φεστιβάλ είναι όντως έργα Αρχαίου Δράματος l και όχι περιτρίμματα άγριας ανασκολόπισης του έργου, διανθισμένα με παντοίες, ευφυείς, γελοίες ή και ευτελείς εμπνεύσεις του «αναδημιουργού» και σκηνοθέτη l καθώς και με σχετικά ή και παντελώς άσχετα αποσπάσματα σύγχρονων συγγραφέων, φιλοσόφων, ιεροκηρύκων, διαφημιστών και ό,τι του φανεί του Λωλοστεφανή. l Διότι εκεί είναι και το πρώτο και σημαντικότερο σφάλμα που διαπράττεται όλο και μεγεθυνόμενο τα τελευταία χρόνια: l

Το Φεστιβάλ Επιδαύρου και οι καταπατητές του.

Το πώς ανεβάζεται ένα έργο –οποιοδήποτε έργο– είναι αναντίρρητα ζήτημα της απαραβίαστης καλλιτεχνικής ελευθερίας l – ή «των κανόνων που διέπουν την εποχή της παγκόσμιας εκφραστικής δημοκρατίας», όπως το διατύπωσε ο σκηνοθέτης Βασίλης Παπαβασιλείου σε άρθρο του στην «Κ». l Αλλά το εάν τα έργα που επιλέγονται για να παιχτούν στην Επίδαυρο ανήκουν ή δεν ανήκουν στο Αρχαίο Δράμα δεν είναι ζήτημα προς διαπραγμάτευση, ούτε έχει την παραμικρή σχέση με την περιβόητη «καλλιτεχνική ελευθερία». l Είναι ιδρυτικός όρος αυτού του Φεστιβάλ, τον οποίο δεν μπορεί κανείς βάσιμα να αμφισβητήσει, διότι και σήμερα, 70 χρόνια μετά τη θεσμοθέτησή του, έχει πάντα σπουδαία και πρωτεύουσα σημασία, l όσο και αν την περιφρονούν όλο και περισσότερο θεατρικοί παράγοντες και φεστιβαλάρχες ιεροδιάκονοι του ζορ ζορινά «νεωτερισμού». l Πολύ δε περισσότερο, δεν μπορεί κανείς να παραπλανά το ευρύ κοινό ότι η τάδε παράσταση είναι της «Μήδειας» του Ευριπίδη ή των «Σφηκών» του Αριστοφάνη l – και δεν αρκούν τα «ψιλά γράμματα» που με μισό στόμα και καλλιεπείς εκφράσεις καλύπτουν το γουδοχέριασμα που έχουν υποστεί τα αρχαία έργα σε τέτοιου είδους παραστάσεις· l από τα οποία μόνο το «στόρι» τους σκάει μύτη στην παράσταση, και αν. l Κι αυτό, το γουδοχέριασμα του αρχαίου έργου και ο καταποντισμός του κάτω από σωρεία έτερων και παράταιρων εμπνεύσεων, το παραδέχονται πρώτοι οι ίδιοι οι δημιουργοί της παράστασης, l όπως λ.χ. ευθέως και ανενδοιάστως ο σκηνοθέτης Κάστορφ της «Μήδειας». l

«Λοιπόν, απαγορεύεται να εμπνέεται κανείς από τα αρχαία έργα και να ανεβάζει τα δικά του δημιουργήματα στη σκηνή;». l Μόνο ανόητος θα υποστήριζε κάτι τέτοιο. l Υπάρχουν όμως και πολλές άλλες εύλογες απορίες ή και ενστάσεις που σίγουρα εγείρονται από τα όσα υποστηρίζω σήμερα εδώ. l Το θέμα λοιπόν απαιτεί να επανέλθω. l Είχα σκεφθεί να προτείνω στην «Κ» εκτενέστερο άρθρο για το θέμα, σε άλλες σελίδες βέβαια, αλλά είπα να σεβαστώ το Υποβολείο και να αναπτύξω εδώ, όσο μπορώ, τη γνώμη μου l – και την πρότασή μου προς το υπουργείο Πολιτισμού και το Φεστιβάλ Επιδαύρου· l πρόταση που, εκτός της πολύχρονης επαγγελματικής εμπειρίας μου επί του θέματος, πηγάζει και από την ακόμη πιο μακρόχρονη προσωπική, αγαπητική μου σχέση με το Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος στην Επίδαυρο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT