Για αρκετή ώρα, έβγαζε περίεργους θορύβους και αγκομαχούσε. Μετά άρχισε να βγάζει μαύρους καπνούς. Και ξαφνικά, έμεινε στη μέση του δρόμου, κι εγώ βρέθηκα να ψάχνω ταξί μαζί με τους υπόλοιπους επιβάτες, οι οποίοι στα μεταξύ τους πηγαδάκια έλεγαν «άντε πάλι τα ίδια». Ηταν μια αποτυχημένη προσπάθεια να πάω από το Σύνταγμα στην εργασία μου στο Νέο Φάληρο με λεωφορείο. Να κάνω μια διαδρομή εννέα χιλιομέτρων, χωρίς άγχος, διαβάζοντας το βιβλίο μου ή σερφάροντας στο Διαδίκτυο. Ετσι σκέφτηκα τουλάχιστον, προτού μπω σε ένα «σαπάκι», βρώμικο και διαλυμένο.
Είναι γνωστό πως ο ελληνικός στόλος λεωφορείων είναι από τους πιο γηρασμένους στην Ε.Ε., υψηλότερος κατά έξι χρόνια από τον μέσο όρο των κρατών-μελών. Πρόκειται για οχήματα που βρίσκονται σε κακή κατάσταση, με κλιματιστικά που δεν λειτουργούν, αρκετά από αυτά ρυπογόνα, λεωφορεία που συχνά φτάνουν στη στάση στη διπλάσια ώρα από την αναμενόμενη και είναι ασφυκτικά γεμάτα.
Τα τελευταία χρόνια, έχουμε ακούσει υποσχέσεις από επίσημα χείλη για πράσινα λεωφορεία και ριζική ανανέωση του στόλου, αλλά για την ώρα δεν έχουμε δει τίποτα. Μόλις πριν από λίγες ημέρες η κυβέρνηση ανακοίνωσε νέα ημερομηνία για το ραντεβού των πολιτών με 250 ολοκαίνουργα ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία θα αλλάξουν σημαντικά την εικόνα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους τον Απρίλιο του 2024, σύμφωνα πάντα με τις κυβερνητικές εξαγγελίες. Ωστόσο, η ταλαιπωρία για τους επιβάτες συνεχίζεται.
Η Αττική είναι δύσκολη στις μετακινήσεις. Οι κεντρικοί δρόμοι της υποφέρουν σχεδόν καθημερινά από μποτιλιάρισμα. Η λεωφόρος Κηφισού, λ.χ., είναι εδώ και χρόνια ο δρόμος του μαρτυρίου για χιλιάδες οδηγούς, που υπομένουν καθημερινά ουρές χιλιομέτρων και πολύωρες καθυστερήσεις. Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν πριν από λίγες ημέρες σε σχέση με τη λεωφόρο Κηφισού –παρουσία δικυκλιστών της Τροχαίας και γερανών της αστυνομίας, ώστε να υπάρχει άμεση απομάκρυνση από τον δρόμο των οχημάτων που εμπλέκονται σε τροχαία ατυχήματα– είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, όμως, ας μην περιμένει κανείς θαύματα.
Το πρόβλημα θα παραμείνει. Δεν πρόκειται να υπάρξει αποσυμφόρηση των δρόμων του λεκανοπεδίου αν δεν γίνει σοβαρή αναβάθμιση των μέσων μαζικής μεταφοράς, και ειδικότερα των λεωφορείων, ώστε να πειστούν οι πολίτες ότι αυτός είναι ο πιο γρήγορος, εύκολος, ασφαλής, άνετος και οικονομικός τρόπος για τις μετακινήσεις τους και όχι το αυτοκίνητο. Αλλά για να γίνει αυτό, πρέπει αρχικά να εξαφανιστούν τα «σαπάκια».