Για τον Πέτρο Θέμελη

2' 7" χρόνος ανάγνωσης

Τον γνώρισα το 1981. Ηταν τότε έφορος στις προϊστορικές αρχαιότητες και στα σπήλαια. Δυσμενής μετάθεση για έναν κλασικό αρχαιολόγο. Τη χρωστούσε στον αγώνα που είχε δώσει ως έφορος Δελφών για να σώσει την «Καλλίπολη», μια ολόκληρη αιτωλική πολιτεία που τώρα την καλύπτουν τα νερά του Μόρνου. Είχε κάνει μια μελέτη που θα περιτοίχιζε το υπερυψωμένο σημείο όπου βρισκόταν η αρχαία πόλη, η οποία απορρίφθηκε από το υπουργείο Οικονομικών υπό τον Εβερτ διότι το έργο του Μόρνου έπρεπε να ολοκληρωθεί πριν από τις εκλογές του ’77, αν δεν κάνω λάθος. Την περιπέτεια την καταγράφει το εντυπωσιακό ντοκιμαντέρ του Κώστα Βρεττάκου με τον τίτλο «Το στρώμα της καταστροφής» – θα άξιζε να το προβάλει η δημόσια τηλεόραση για να τους τιμήσει και τους δύο. «Μου ήρθε να τους βάλω βόμβα», μου είχε πει ο Πέτρος. Ομως ο Θέμελης αγαπούσε τη δουλειά του και είχε εμπιστοσύνη στις δυνάμεις του. Ολα αυτά μου τα είπε σαν να μου διηγιόταν μια κρίση γαστρεντερίτιδας. Ανθρωπος χαμηλόφωνος, σεμνός. Χάρη στον Θέμελη και στον Βρεττάκο γνώρισα τον Νίκο Παπαχατζή. Αυτός είναι ο συγγραφέας της έκδοσης του Παυσανία. Εκανε με τα πόδια τη διαδρομή του Παυσανία δύο φορές και κατέγραψε όσα είχε δει, αλλά και όσα δεν είχε δει ο περιηγητής του 2ου αιώνα μ.Χ. Το έργο του ήταν η βίβλος όσων αρχαιολόγων δούλευαν στην Ελλάδα. Ζούσε σε ένα δώμα στον Χολαργό και μου είχε πει: «Ευτυχώς δεν έχω πολλούς φίλους και δεν χρειάζομαι πολλά χρήματα». Είχαμε κάνει μια πρόταση στην ΕΡΤ για μια σειρά βασισμένη στο έργο του Παπαχατζή. Είχε εγκριθεί. Απλώς είχαμε κάνει το λάθος να καταθέσουμε έντιμο προϋπολογισμό. Και επειδή οι φουσκωμένοι προϋπολογισμοί ήταν το έθιμο, οι ιθύνοντες τον έκοψαν στο μισό, ποσό απαγορευτικό για την εκτέλεση του έργου. Ο Θέμελης εξελέγη καθηγητής στο Ρέθυμνο και παραιτήθηκε από την Αρχαιολογική Υπηρεσία. Στο πανεπιστήμιο έπεσε θύμα μιας συκοφαντικής εκστρατείας συναδέλφων του και των ενεργουμένων της επειδή δεν ανήκε στην προοδευτική τους παρέα. Παραιτήθηκε και από το πανεπιστήμιο. Αρχές του 2000. Ο Θέμελης είναι άγνωστος στον τόπο του. Ομως το αμερικανικό CNN αφιερώνει μισή ώρα στη Μεσσήνη. Το αριστούργημα της Μεσσήνης, έργο τέχνης της ελληνικής αρχαιολογίας, το κατάφερε χάρη στην Αρχαιολογική Εταιρεία, χωρίς το ελληνικό Δημόσιο, το οποίο τον είχε απορρίψει. Δεν διαμαρτυρήθηκε ποτέ. Εζησε αφοσιωμένος στο έργο του.

Θυμάμαι τη σιωπή, Πέτρο. Τη σεβαστική σιωπή που επικρατούσε γύρω από εκείνον τον αρχαίο τάφο που ετοιμαζόσουν να ανοίξεις στην Ερέτρια με τους μαθητές σου. Τότε κατάλαβα την τέχνη σου. Οταν συνομιλείς με τη σιωπή δεν φωνάζεις. Οπως εσύ δεν φώναξες ποτέ. Και με τη σιωπή σου μας άφησες ένα αριστούργημα, τη Μεσσήνη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT