Της τραγικωμωδίας η ανασκολόπιση

2' 49" χρόνος ανάγνωσης

Απ’ όλα είχε και φέτος ο μπαξές στην Επίδαυρο. l Δεν το έκρυψαν άλλωστε ούτε η μπαξεβάνισσα ούτε οι σκηνοθέτες ανάδοχοι έργου στον μπαξέ, ίσα ίσα καμαρώνουν κιόλας. l «Οχι Εκάβη. Οχι Ευριπίδης. Μια πρόσκληση για συνομιλία όμως πάνω σε θέματα της εποχής μας, ειλικρινής και επείγουσα». l Ετσι κλείνει η Μαρία Κατσουνάκη άρθρο της στην «Κ» σχετικά με την παράσταση «Οχι Εκάβη» της Κομεντί Φρανσέζ στην Επίδαυρο, σε κείμενο, όχι παίζουμε, και σκηνοθεσία Τιάγκο Ροντρίγκες. l Εργο που δεν αναφέρεται στην τραγική βασίλισσα των Τρώων, αλλά στα πάθη σύγχρονης γυναίκας με αυτιστικό παιδί, το οποίο υπέστη κακοποίηση σε ίδρυμα. l Παράσταση που είχε θέση σε μία από τις τόσες σκηνές του Φεστιβάλ Αθηνών, όχι στο Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος της Επιδαύρου. l Οπου εδώ και πολλά χρόνια γίνεται της τραγικωμωδίας η ανασκολόπιση. l Με τα κείμενα των αρχαίων έργων να μπαίνουν σε μίξερ, όπου όχι μόνο ακρωτηριάζονται, l αλλά επιπλέον «διασκευάζονται» όπως του φανεί του ασχετοστεφανή l και επιπλέον παραγεμίζονται, σαν νεκρά, ταριχευμένα σώματα, με αλλότρια κείμενα πάσης φύσεως. l Φέτος μάλιστα είχαμε και στίχους του Πάμπλο Νερούδα σε κωμωδία του Αριστοφάνη l – άσε τι άλλο διέλαθε της αδιάφορης, και αμαθούς καθώς φαίνεται πλέον, «προσοχής» των προς τούτο εντεταλμένων, κριτικών και λοιπών συγγενών. l

Για την παράσταση των αριστοφανικών «Ορνίθων» l (όπου ειρήσθω εν παρόδω έχει κοπτοραφτεί και επιπλέον κολοβωθεί το έργο) l έγραψε αρμόδιος συντάκτης έγκυρης εφημερίδας και τα εξής: l Ο σκηνοθέτης και η δραματολόγος «έχουν διασκευάσει το κείμενο έτσι ώστε όχι ακριβώς να ταιριάξει με τις σύγχρονες ανάγκες (sic), αλλά περισσότερο να απογυμνωθεί από όσα επικαλύπτουν το βαθύτερο, διαχρονικό του μήνυμα: αυτό της ελευθερίας, της αυτοδιάθεσης, της αλληλεγγύης και του δεσμού με την αρχέγονη φύση…» (όλα καραsic). l Δηλαδή, γι’ αυτά εντέλλεται να μιλήσει σ’ αυτή την παράσταση ο Αριστοφάνης, και όχι για να διακωμωδήσει και καυτηριάσει τα κακά και τους φορείς τους, όσα υπονομεύουν την υγεία της Πολιτείας των Αθηναίων. l Αυτά, πολιτιστικός συντάκτης από τους καλλιεργημένους του σιναφιού σήμερα. l

Θα το γράψω για μία ακόμη φορά, όσες αμέτρητες κι αν το έχω κάνει τόσα χρόνια: l Αν νομίζετε, ω σκηνοθέτες αθεράπευτα οιηματίες (ή απλώς Κολλητήρια θεατρικών συρμών) ότι το αρχαίο έργο δεν λέει καθαρά σήμερα κάτι ουσιώδες για τον άνθρωπο και την επί γης ύπαρξή του l τότε γιατί δεν πάτε σε άλλα, μεταγενέστερα έργα και έχετε βαλθεί να «μεθερμηνεύετε» –ισάξιοι!– Αισχύλο, Σοφοκλή, Ευριπίδη και Αριστοφάνη, ανασκολοπίζοντάς τους; l Ή πιστεύετε ότι τα αθάνατα αυτά έργα είναι δύσκολο, αν όχι αδύνατο να γίνουν αντιληπτά από το σημερινό κοινό; l Οτι έχει ανάγκη τις βακτηρίες της δικής σας ανασκολόπισης; l Ο εμπνευσμένος καλλιτέχνης μπορεί να υπηρετήσει το γράμμα και το πνεύμα των έργων αυτών, ώστε να φτάσουν καθάρια και άμεσα στον σύγχρονο θεατή. l Το κοινό αυτό έχει ανάγκη, αυτό προσδοκά. l Οχι να προτάσσετε την Πρωτοπόρα Καλλιτεχνική Μεγαλοσύνη σας, καταφεύγοντας σε αξιοθρήνητες «εξορύξεις ουσίας», προδοτικές εντέλει «διασκευές» και «εκσυγχρονισμούς». l (Μέχρι και απροσχημάτιστη αναφορά στους Παλαιστίνιους «εξόρυξε» ο άλλος στον Αισχύλο της «Ορέστειας»). l Πράγμα στο οποίο όχι μόνο δεν σας αποτρέπουν, ως οφείλουν, αλλά σας προτρέπουν μετά μανίας κιόλας να κάνετε, l με κρατικό βεβαίως χρήμα, l οι ομότεχνοί σας που κατέχουν εξουσία στον «χώρο» l – μοστράροντας κι αυτοί «πρωτοπορία» και ταυτόχρονα (το τερπνό μετά του ωφελίμου) πιάνοντας πόρτα για τον χειμώνα στο επάγγελμα. l Κι όλ’ αυτά, με την κάλυψη των πολιτικών προϊσταμένων τους – άσχετων ή παντελώς αδιάφορων «γι’ αυτά» ή απλώς βολεμένων ψοφοδεών.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT