Επανέρχεται η απόσυρση αυτοκινήτων

3' 7" χρόνος ανάγνωσης

Επανέρχεται η απόσυρση αυτοκινήτων
Επανέρχεται η απόσυρση αυτοκινήτων-1

Της Ιφιγενειας Διαμαντη

Η θέσπιση κινήτρων για την απόσυρση παλαιών οχημάτων και την

αγορά νέων με χαμηλές εκπομπές καυσαερίων, η εφαρμογή «πράσινου»

δακτυλίου σε δύο χρόνια και η καθιέρωση περιβαλλοντικών τελών

κυκλοφορίας, τα οποία οι κάτοχοι οχημάτων θα καταβάλουν από το

ερχόμενο φθινόπωρο, είναι το νέο περιβαλλοντικό «τρίπτυχο» του

ΥΠΕΧΩΔΕ για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από την

οδική κυκλοφορία. Ο υπουργός κ. Γιώργος Σουφλιάς παρουσίασε χθες τη

δέσμη των «πράσινων» μέτρων στην κυβερνητική επιτροπή, που

συνεδρίασε υπό την προεδρία του πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή.

Στόχος, έως το 2012 να μειωθούν οι ρύποι κατά 25 – 35% και έως το

2015 κατά 60%.

Η «ευθύνη» για το νέφος

Οπως τόνισε σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ,

σύμφωνα με όλες τις μελέτες αξιολόγησης των πηγών ατμοσφαιρικής

ρύπανσης στα αστικά κέντρα, τη μεγαλύτερη «ευθύνη» για το νέφος

(άνω του 70%) έχει η κίνηση των οχημάτων. Αυτό οφείλεται κυρίως στη

συνεχιζόμενη αύξηση του αριθμού των αυτοκινήτων, αλλά και στον

υψηλό μέσο όρο ηλικίας των ΙΧ (ο μ.ο. των αυτοκινήτων και των

ελαφρών φορτηγών αγγίζει σήμερα τα 12 έτη, ενώ των βαρέων οχημάτων

ξεπερνά τα 17).

Η εφαρμογή των νέων μέτρων προϋποθέτει την κατηγοριοποίηση των

οχημάτων σύμφωνα με την περιβαλλοντική τους επιβάρυνση. Εφεξής, τα

αυτοκίνητα θα χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες (κλάσεις), ανάλογα

με τις εκπομπές τους (οχήματα με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές, με

μέτριες, με υψηλές και με πολύ υψηλές εκπομπές -βλ. πίνακα).

Σύμφωνα με το ΥΠΕΧΩΔΕ, τα τέλη κυκλοφορίας θα επιβάλλονται όχι μόνο

βάσει του κυβισμού των οχημάτων, αλλά και αναλόγως με την κλάση του

κάθε οχήματος. Είναι χαρακτηριστικό ότι, από το 2010, τα υβριδικά

οχήματα κάτω των 1.929 κ.εκ., δεν θα καταβάλλουν τέλη κυκλοφορίας,

ενώ τα υβριδικά άνω των 1.929 κ.εκ. θα πληρώνουν τα μισά τέλη για

την κατηγορία οχημάτων με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές. Τα έσοδα

των περιβαλλοντικών τελών κυκλοφορίας και του ΦΠΑ από τις επιπλέον

πωλήσεις οχημάτων αναμένεται να ανέλθουν σε 1,7 δισ. ευρώ.

Μέσα στον Αύγουστο αναμένεται να ξεκινήσει και το πρόγραμμα

απόσυρσης των παλαιών οχημάτων, καθώς τότε υπολογίζεται πως θα

έχουν εκδοθεί οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις. Αναλόγως των

κυβικών θα διαμορφώνεται και το ύψος του κινήτρου απόσυρσης, που

κυμαίνεται από 500 ευρώ για τα κάτω των 900 κ.εκ. και φθάνει τις

2.200 ευρώ για τα άνω των 2.400 κ.εκ. οχήματα, με επιπρόσθετα 1.000

ευρώ για όσους αγοράσουν νέο όχημα με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές.

Διευκρινίζεται, ωστόσο, πως η χρηματοδότηση αγοράς νέου αυτοκινήτου

θα δίνεται μόνο σε όσους αποσύρουν το παλαιό τους όχημα. Αξίζει να

σημειωθεί ότι σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν χθες, για την περίοδο

2009 – 2012, η δαπάνη απόσυρσης και ανανέωσης του στόλου των

οχημάτων υπολογίζεται σε 2,3 δισ. ευρώ, ενώ σε 600,28 εκατ. ευρώ

υπολογίζονται τα έσοδα από τα αυξημένα τέλη ταξινόμησης που θα

δημιουργήσει η ζήτηση οχημάτων στην αγορά λόγω των μέτρων, την

άμεση εφαρμογή των οποίων ζητεί ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων

Αυτοκινήτων, που με χθεσινή ανακοίνωσή του χαιρετίζει ως «απόλυτα

ορθά και αναγκαία τα μέτρα για την ανανέωση του στόλου που

εξαγγέλθηκαν από το ΥΠΕΧΩΔΕ». Η ανανέωση του στόλου υπολογίζεται

ότι θα πετύχει περίπου 25% μείωση στις εκπομπές διοξειδίου του

αζώτου και σωματιδίων και 35% μείωση των εκπομπών μονοξειδίου του

άνθρακα και υδρογονανθράκων.

Από 1ης Σεπτεμβρίου 2011 θα εφαρμοσθεί στα όρια και στο ωράριο

του υφιστάμενου δακτυλίου και ο λεγόμενος «πράσινος» δακτύλιος.

Τυχόν διεύρυνσή του ενδεχομένως εξετασθεί «εάν έχουν ανανεωθεί τα

αυτοκίνητα ή έχει επεκταθεί το Μετρό», όπως εξήγησε ο κ. Σουφλιάς.

Στον «πράσινο» δακτύλιο απεριόριστα θα μπορούν να κυκλοφορούν τα

«καθαρά» οχήματα, όσων δηλαδή οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα

είναι λιγότερες από 140 g/km. Τα ηλικίας άνω των δεκαπέντε ετών θα

επιτρέπεται να εισέρχονται μετά το πέρας της ώρας λειτουργίας του,

ενώ για όλα τα υπόλοιπα εξακολουθεί να ισχύει το σύστημα με τα μονά

– ζυγά.

(Ημερομηνία δημοσίευσης 23/07/09)

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT