Πράσινος φόρος στα παλαιά και μεγάλου κυβισμού Ι.Χ.

Πράσινος φόρος στα παλαιά και μεγάλου κυβισμού Ι.Χ.

5' 6" χρόνος ανάγνωσης

Πράσινος φόρος στα παλαιά και μεγάλου κυβισμού Ι.Χ.
Πράσινος φόρος στα παλαιά και μεγάλου κυβισμού Ι.Χ.-1

Του Προκοπη Χατζηνικολαου

Αλλάζει άρδην το καθεστώς των τελών κυκλοφορίας καθώς και του

ειδικού τέλους που επιβάλλεται στα αυτοκίνητα με κυβισμό άνω των

1.926 κ.ε. Το οικονομικό επιτελείο επεξεργάζεται σχέδιο φορολόγησης

των αυτοκινήτων με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους που έχει κάθε

όχημα.

Το πρώτο σενάριο που επεξεργάζεται η κυβέρνηση προβλέπει για

οχήματα μικρού κυβισμού με εκπομπές ρύπων περίπου 150 γραμμαρίων

ανά χιλιόμετρο να επιβάλλεται τέλος 1-1,5 ευρώ ανά γραμμάριο πάνω

από τα 100 γραμμάρια, ενώ για τα ρυπογόνα οχήματα το τέλος θα

διαμορφώνεται στα 2,5-3 ευρώ ανά γραμμάριο πάνω από τα 100

γραμμάρια.

Δηλαδή ο ιδιοκτήτης ενός οχήματος 1.000 κ.ε. με εκπεμπόμενους

ρύπους 127 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο θα καταβάλλει φόρο 27 (με 1

ευρώ/γραμμάριο) ή 40 (με 1,5 ευρώ/γραμμάριο) αντί των 46 ευρώ που

καταβάλλει σήμερα.

Αντίθετα ο κάτοχος ενός jeep 5.700 κ.ε. με εκπεμπόμενους ρύπους

371 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο θα καταβάλλει φόρους 677 ευρώ από 580

ευρώ που πληρώνει σήμερα. Ταυτόχρονα ο ειδικός φόρος υπέρ του

Δημοσίου που θα καταβληθεί θα ανέλθει περίπου στο ίδιο ποσό από 650

που είναι σήμερα. Δηλαδή ο κάτοχος του ανωτέρω jeep θα πληρώσει

συνολικά περίπου 1.354 ευρώ από 1.230 ευρώ που καταβάλλει με το

ισχύον καθεστώς.

Το δεύτερο σενάριο είναι πιο απλό καθορίζοντας εύρος εκπομπών

ρύπων και αντίστοιχη κλίμακα τελών. Συγκεκριμένα, για Ι.Χ. με

ρύπους μέχρι 100 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο το ποσό των τελών να

ανέρχεται από 30 έως 50 ευρώ.

Για ρύπους από 101 μέχρι 120 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο 100 ευρώ,

από 121 μέχρι 150 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο 200-250 ευρώ και για τα

ρυπογόνα οχήματα άνω των 200 γραμμαρίων ανά χιλιόμετρο τα τέλη θα

διαμορφώνονται από 500 έως 1.000 ευρώ.

Για παράδειγμα ένα Volkswagen 1,4 κ.ε. έχει ρύπους 149 γραμμάρια

ανά χιλιόμετρο. Εφόσον η κυβέρνηση υιοθετήσει το ανωτέρω σενάριο τα

τέλη που θα πληρώνει ο κάτοχος του αυτοκινήτου θα ανέλθουν στα 200

ευρώ περίπου. Αντίθετα ο ιδιοκτήτης ενός grand Cherokee 3,7 κ.ε.

που εκπέμπει ρύπους 311 γραμμάρια ανα χιλιόμετρο θα πληρώνει τέλη

άνω των 700 ευρώ χωρίς μάλιστα να συνυπολογισθεί το ειδικό τέλος

που καταβάλλεται υπέρ του Δημοσίου.

Δεν αποκλείεται οι αλλαγές που θα επέλθουν να συνδυαστούν και με

απόσυρση αυτοκινήτων παλαιάς τεχνολογίας που επιβαρύνουν σημαντικά

το περιβάλλον. Το νέο σύστημα πιθανόν να τεθεί σε ισχύ τον Νοέμβριο

με την καταβολή των τελών για το 2010. Ωστόσο, ανώτατος παράγοντας

του υπουργείου Οικονομικών αναφέρει ότι σε αυτή τη χρονική περίοδο

δεν εξετάζεται ο συνδυασμός απόσυρσης με την εφαρμογή του νέου

συστήματος τελών κυκλοφορίας, ωστόσο δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να

δοθούν άτοκα ή χαμηλότοκα δάνεια με την εγγύηση του ελληνικού

Δημοσίου.

Στο μεταξύ το επόμενο δεκαήμερο το Διοικητικό Συμβούλιο του

Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) θα συναντηθεί

με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Οικονομικών κ. Θανάση Σκορδά

όπου και θα καταθέσει την πρότασή του.

Η πρότασή τους προβλέπει ότι για τα αυτοκίνητα με εκπομπές CO2

έως 100 γρ./χλμ. να προβλέπεται μια μικρή επιβάρυνση. Από εκεί και

πέρα η αύξηση να είναι γραμμική, για παράδειγμα 1 ευρώ για κάθε

επιπλέον γραμμάριο. Πάντως ο ΣΕΑΑ τάσσεται υπέρ της αναδιάταξης των

τελών κυκλοφορίας, έτσι ώστε αυτά να είναι ανάλογα των εκπεμπόμενων

ρύπων και όχι του κυβισμού των οχημάτων, κάτι που άλλωστε

εφαρμόζεται ήδη σε 16 χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Ωστόσο, το αγκάθι στην εφαρμογή του νέου συστήματος είναι τα

παλαιά αυτοκίνητα προ του 2002. Και αυτό διότι από το 2002 και μετά

είναι υποχρεωτική η καταχώριση από τις αυτοκινητοβιομηχανίες των

εκπεμπόμενων ρύπων. Δεν αποκλείεται, δηλαδή να διατηρηθούν τα τέλη

κυκλοφορίας για τα παλαιά αυτοκίνητα, πιθανόν με μικρή αύξησή τους.

Σε διαφορετική περίπτωση το 2010 η κυβέρνηση και ανάλογα με την

εξέλιξη των δημοσιονομικών μεγεθών ενδέχεται να προχωρήσει σε

απόσυρση των παλαιών αυτοκινήτων με στόχο αφενός την ανανέωση του

στόλου και τη μικρότερη επιβάρυνση του περιβάλλοντος, αφετέρου

προκειμένου το μέτρο να μπορέσει να εφαρμοσθεί για το σύνολο των

αυτοκινήτων.

Εκτός από τα συμβατικά αυτοκίνητα θα επιβληθούν με βάση το νέο

σύστημα των εκπεμπόμενων ρύπων τέλη και στα υβριδικά αυτοκίνητα τα

οποία σήμερα απαλλάσσονται. Για παράδειγμα το Lexus LS600h έχει 219

ρύπους ανά γραμμάριο. Το Honda 1,4 κ.ε. IMA ES έχει 109 ρύπους ανά

γραμμάριο.

Ρύποι δημοφιλών οχημάτων

– Volkswagen golf 1,4 κ.ε. 149 γρ. ανά χλμ.

– Toyota yaris 1.000 κ.ε. 127 γρ ανά χλμ.

– Fiat panda 1,1 κ.ε. 119 γρ. ανά χλμ.

– Mini Cooper Clubman 132 γρ. ανά χλμ.

– Suzuki grand vitara 1,6 κ.ε. 195 γρ. ανά χλμ.

– Mercedes A class 148 γρ. ανά χλμ.

– Hummer 3.7 κ.ε. 346 γρ. ανά χλμ.

– Porsche Cayenne gts 6 speed 361 γρ. ανά χλμ.

Δάνεια

Γ. Παπαθανασίου: Μειώστε τα επιτόκια χορηγήσεων

Μήνυμα προς τις εμπορικές τράπεζες απέστειλε χθες ο υπουργός

Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γιάννης Παπαθανασίου υπογραμμίζοντας

κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του Συμβουλίου Εποπτείας, την

ανάγκη μείωσης των επιτοκίων χορηγήσεων.

Σύμφωνα με πληροφορίες στη συνάντηση τονίστηκε ότι η απόσταση

ανάμεσα στα ελληνικά επιτόκια και τον μέσο ευρωπαϊκό όρο παραμένει

σημαντική, γεγονός που δεν δικαιολογείται από τις οικονομικές

εξελίξεις. Στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Εποπτείας μετείχαν ο

υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γιάννης Παπαθανασίου, ο

διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος κ. Γιώργος Προβόπουλος, ο

υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Νίκος Λέγκας, καθώς και

όλοι οι εκπρόσωποι του Δημοσίου στα διοικητικά συμβούλια των

τραπεζών.

Σε ό,τι αφορά τους ρυθμούς πιστωτικής επέκτασης στη συνάντηση

επισημάνθηκε ότι ο ρυθμός αύξησης δανείων σε ετήσια βάση παραμένει

σε υπερδιπλάσια επίπεδα από τον μέσο όρο των Ευρωζώνης. Ωστόσο η

πιστωτική επέκταση διαρκώς επιβραδύνεται με αποτέλεσμα οι

εκτιμήσεις για τη συνολική αύξηση των δανείων το 2009 να έχουν

αναπροσαρμοστεί κοντά στο 5% με 6%.

Σε ό,τι αφορά την κατάσταση των ελληνικών τραπεζών

υπογραμμίστηκε ότι βρίσκονται σε πολύ καλύτερη κατάσταση από τις

ευρωπαϊκές, γεγονός που αποτυπώθηκε και στο stress test που

διενέργησαν η ΤτΕ και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Τέλος σε ό,τι

αφορά την πορεία της οικονομίας, σταθερή παραμένει η πρόβλεψη του

υπουργείου Οικονομίας για μηδενική ανάπτυξη το τρέχον έτος, σύμφωνα

με υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Οικονομίας.

Σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της Τραπέζης της

Ελλάδος η συνολική πιστωτική επέκταση στη χώρα μας διαμορφώθηκε στο

13,6% τον Απρίλιο, σε ετήσια βάση, από 14,2% τον Μάρτιο.

(Ημερομηνία δημοσίευσης 18/07/09)

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT