Ε.Ε.
Δημητρα Μανιφαβα
Οι εκπομπές CO2 αποτελούν τη βάση υπολογισμού για τα τέλη
ταξινόμησης και κυκλοφορίας σε 17 ήδη κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής
Ενωσης. Σε αρκετές χώρες εξάλλου επιδοτείται η αγορά νέου
αυτοκινήτου με χαμηλές εκπομπές CO2. Η κατάσταση σε κάθε χώρα έχει
ως εξής:
– Αυστρία: Καθορισμός των τελών ταξινόμησης βάσει της
κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών CO2 και λειτουργία συστήματος
bonus-malus. Τα τέλη καθορίζονται ως εξής: 2% της τιμής αγοράς επί
της κατανάλωσης καυσίμου σε λίτρα μείον 3 λίτρα. Για οχήματα με
εκπομπές CO2 κάτω από 120 γρ./χλμ. μπόνους έως 300 ευρώ και ποινή
25 ευρώ/γρ. για εκπομπές CO2 άνω των 180 γρ./χλμ.
– Βέλγιο: Εκπτωση 15% επί της τιμής αγοράς με μέγιστο όριο τα
4.540 ευρώ για εκπομπές CO2 κάτω των 105 γρ./χλμ.
– Κύπρος: Για οχήματα με εκπομπές CO2 κάτω των 120 γρ./χλμ.
μείωση τελών ταξινόμησης κατά 30%, για οχήματα με εκπομπές CO2 άνω
των 250 γρ./χλμ. αύξηση κατά 20%. Μείωση τελών κυκλοφορίας κατά 15%
για οχήματα με ρύπους κάτω των 150 γρ./χλμ. Εκπτωση 683 ευρώ για
την αγορά αυτοκινήτου με ρύπους κάτω των 120 γρ./χλμ.
– Δανία: Τα τέλη κυκλοφορίας καθορίζονται με βάση την κατανάλωση
καυσίμου και κυμαίνονται από 69,54 ευρώ για κατανάλωση 20
χλμ./λίτρο έως 2.468.56 ευρώ για κατανάλωση 4,5 χλμ./λίτρο.
– Φινλανδία: Τα τέλη ταξινόμησης καθορίζονται βάσει των ρύπων,
ενώ από το 2010 θα καθορίζονται έτσι και τα τέλη κυκλοφορίας. Θα
κυμαίνονται από 20 – 605 ευρώ ετησίως.
– Γαλλία: Εκπτωση έως 5.000 ευρώ για αγορά νέου αυτοκινήτου με
εκπομπές CO2 κάτω των 130 γρ./χλμ. Για αγορά νέου με ρύπους κάτω
των 160 γρ./χλμ. και απόσυρση αυτοκινήτου μεγαλύτερου των 10 ετών
και αγοράς επιπλέον έκπτωση 1.000 ευρώ. Για τα οχήματα με εκπομπές
άνω των 250 γρ./χλμ. επιβάλλεται ετήσιος φόρος 160 ευρώ.
– Γερμανία: Από 1ης Ιουλίου 2009 τα τέλη κυκλοφορίας
καθορίζονται με βάση τον κυβισμό και τις εκπομπές ρύπων και είναι 2
ευρώ για κάθε 100 κ.ε. και 2 ευρώ για κάθε γρ./χλμ. Τα αυτοκίνητα
με εκπομπές CO2 κάτω των 120 γρ./χλμ. εξαιρούνται του φόρου.
– Ιρλανδία: τα τέλη κυκλοφορίας κυμαίνονται από 104 ευρώ για
αυτοκίνητα με εκπομπές CO2 έως 120 γρ./χλμ. και φτάνουν τα 2.100
ευρώ για αυτοκίνητα με εκπομπές CO2 πάνω από 225 γρ./χλμ.
– Ιταλία: Η αγορά αυτοκινήτου με εκπομπές CO2 κάτω των 140
γρ./χλμ. με απόσυρση οχήματος ηλικίας 9 ετών και άνω επιδοτείται με
1.500 ευρώ.
– Λουξεμβούργο: Τα τέλη κυκλοφορίας προκύπτουν από τον
πολλαπλασιασμό των εκπομπών CO2 με το 0,6 και με επιπλέον 0,1 για
κάθε 10γρ./χλμ. Η αγορά νέου Ι.Χ. με ρύπους κάτω των 120 γρ./χλμ.
με παράλληλη απόσυρση οχήματος ηλικίας 10 ετών και άνω επιδοτείται
με 2.500 ευρώ και με 1.500 ευρώ για εκπομπές από 120-150
γρ./χλμ.
– Μάλτα: Τα πρώτα 5 χρόνια κυκλοφορίας του οχήματος τα τέλη
κυκλοφορίας καθορίζονται με βάση τις εκπομπές και ξεκινούν από 100
ευρώ για τα αυτοκίνητα με εκπομπές έως 100 γρ./χλμ. Στη συνέχεια,
λαμβάνεται υπόψη και η ηλικία του αυτοκινήτου.
– Ολλανδία: Αυτοκίνητα με ρύπους έως 110 γρ./χλμ. απαλλάσσονται
των τελών ταξινόμησης, ενώ για ρύπους άνω των CO2 γρ./χλμ. υπάρχει
επιπλέον επιβάρυνση 125 ευρώ/γρ.
– Πορτογαλία: Τέλη ταξινόμησης βάσει της ισχύος του κινητήρα και
των εκπομπών CO2. Η αγορά αυτοκινήτου με εκπομπές CO2 κάτω των 140
γρ./χλμ. με απόσυρση οχήματος ηλικίας άνω των 10 ετών επιδοτείται
με 1.000 ευρώ.
– Ρουμανία: Τέλος ταξινόμησης βάσει ρύπων και κυβισμού.
– Ισπανία: Τα τέλη ταξινόμησης κυμαίνονται από 0% επί της τιμής
για ρύπους κάτω των 120 γρ./χλμ. έως 14,75% για ρύπους άνω των 200
γρ./χλμ. Χορηγούνται άτοκα δάνεια για αγορά νέου Ι.Χ. με ρύπους
κάτω των 140 γρ./χλμ. και απόσυρση οχήματος ηλικίας άνω των 10
ετών.
– Σουηδία: Τα τέλη κυκλοφορίας ξεκινούν από τα 32,66 ευρώ και
για εκπομπές CO2 πάνω από 100 γρ./χλμ. τα τέλη αυξάνονται κατά 0,91
ευρώ για κάθε γραμμάριο πάνω από τα 100 γρ./χλμ. Επιδότηση 907,35
ευρώ για την αγορά λιγότερο ρυπογόνων αυτοκινήτων.
– Ηνωμένο Βασίλειο: Τα τέλη κυκλοφορίας είναι μηδενικά για Ι.Χ.
με ρύπους κάτω των 100 γρ./χλμ. και έως 466 ευρώ για ρύπους άνω των
255 γρ./χλμ.
(Ημερομηνία δημοσίευσης 18/07/09)