Ο CEO της εταιρείας Ντέγιαν Μπέκο στην «Κ»: Αναπόφευκτες οι αυξήσεις τιμών σε προϊόντα

Ο CEO της εταιρείας Ντέγιαν Μπέκο στην «Κ»: Αναπόφευκτες οι αυξήσεις τιμών σε προϊόντα

Με ανάπτυξη 21%, ρυθμός που υπερβαίνει αυτόν του συνόλου της αγοράς μπίρας, έκλεισε το 2021 η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, καλύπτοντας σημαντικό μέρος των απωλειών που υπέστη την πρώτη χρονιά της πανδημίας

9' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με ανάπτυξη 21%, ρυθμός που υπερβαίνει αυτόν του συνόλου της αγοράς μπίρας, έκλεισε το 2021 η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, καλύπτοντας σημαντικό μέρος των απωλειών που υπέστη την πρώτη χρονιά της πανδημίας. Βεβαίως, όπως επισημαίνει, μιλώντας στην «Καθημερινή» της Κυριακής, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ντέγιαν Μπέκο, «η αβεβαιότητα για το μέλλον σε ό,τι αφορά την πανδημία παραμένει, ενώ οι εκτιμήσεις για τον χρονικό προσδιορισμό της επιστροφής στην κανονικότητα γίνονται με επιφύλαξη». Ο ίδιος αποκαλύπτει πως αν και μέχρι τις αρχές του 2022 η εταιρεία απορρόφησε τις αυξήσεις στο κόστος παραγωγής, πλέον είναι αναπόφευκτη η αύξηση στις τιμές των τελικών προϊόντων. Επίσης, αποκαλύπτει τα σχέδια της εταιρείας για τοποθέτηση εντός του 2022 νέων προϊόντων στην ανερχόμενη κατηγορία των mixers (αναψυκτικά για την παρασκευή κοκτέιλ), αλλά και του μηλίτη.

– Το 2020 ήταν μια άσχημη χρονιά για την Ολυμπιακή Ζυθοποιία και συνολικά για τον κλάδο. Ποια ήταν η πορεία της εταιρείας το 2021, αλλά και του κλάδου; Πόσο επηρέασε η αύξηση του τουρισμού; Ποια ήταν, από την άλλη, η επίδραση από τα περιοριστικά μέτρα που έχουν τεθεί στην εστίαση για τους μη εμβολιασμένους;

– Το 2020 ήταν όντως μια χρονιά που θέλουμε όλοι να αφήσουμε πίσω μας, καθώς η αγορά μας στο σύνολό της σημείωσε μια πτώση της τάξεως του 25% σε σχέση με την πολύ επιτυχημένη χρονιά του 2019, που μεταφράζεται με την απώλεια σχεδόν 1 εκατ. εκατολίτρων. Τόσο μεγάλη πτώση δεν είχε σημειωθεί αθροιστικά ούτε κατά τη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης, οπότε μπορείτε να αντιληφθείτε το μέγεθος του «χτυπήματος» για την αγορά της μπίρας.

Αντιμέτωποι με συνθήκες πανδημίας, που δεν ήταν στο χέρι μας να επηρεάσουμε, καταφέραμε ωστόσο ένα σημαντικό «comeback» το 2021. Με την αγορά στο σύνολό της να σημειώνει συνολική ανάπτυξη της τάξεως του 17%, η εταιρεία μας κινήθηκε ακόμη πιο ανοδικά, με ανάπτυξη πωλήσεων που ξεπερνάει το 21% και με άνοδο μεριδίου τόσο συνολικά όσο και σε κάθε κανάλι και μάλιστα με σταθερή ανοδική πορεία σχεδόν σε μηνιαία βάση!

Είναι επίσης θετικό ότι στο σύνολο της αγοράς κινήθηκαν ανοδικά και τα τρία κανάλια. Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με τα διαθέσιμα επίσημα στοιχεία, τo κανάλι του modern trade (σούπερ μάρκετ) σημείωσε ανάπτυξη της τάξεως του 3% και της μικρής λιανικής 7%, ενώ ως Ολυμπιακή Ζυθοποιία πετύχαμε ανάπτυξη του 6% και του 22% αντιστοίχως. Ιδίως το κανάλι της «κρύας αγοράς» (εστίαση, καφέ κλπ.), το οποίο δέχτηκε και το μεγαλύτερο πλήγμα λόγω των περιοριστικών μέτρων και με το οποίο οι καταναλώσεις μας είναι άμεσα συνδεδεμένες, εκτιμούμε ότι σημείωσε ανάπτυξη της τάξεως του 27% (μετά την περυσινή πτώση του 40%), με βασικό σύμμαχο την καλοκαιρινή περίοδο. Και εδώ, σαφώς και ο τουρισμός έπαιξε καταλυτικό ρόλο, καθώς βάσει των τελευταίων διαθέσιμων στοιχείων, οι αεροπορικές αφίξεις σημείωσαν αύξηση 104%, ενώ οι συνολικές αφίξεις στο κλείσιμο του έτους εκτιμάμε ότι ξεπέρασαν τα 16 εκατ. επισκέπτες (σε σύγκριση με 7,3 εκατ. το 2020).

Η αβεβαιότητα για το μέλλον με αφορμή την πανδημία παραμένει, ενώ οι εκτιμήσεις για τον χρονικό προσδιορισμό της επιστροφής στην κανονικότητα γίνονται με επιφύλαξη. Παράλληλα, τα περιοριστικά μέτρα στην εστίαση για τους μη εμβολιασμένους πολίτες έχουν δημιουργήσει μία συνθήκη με πολλούς αστερίσκους, που έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του αγοραστικού κοινού, λόγω συνθηκών και διαθέσιμων επιλογών. Σε κάθε περίπτωση, επιλέγουμε να είμαστε αισιόδοξοι, πιστεύοντας ότι μέχρι τα μέσα Απριλίου θα έχουν εξομαλυνθεί περισσότερο τα πράγματα, καθώς η περίοδος του Πάσχα αποτελεί περίπου το 10% της κατανάλωσης και δεν καλύπτεται από άλλη αντίστοιχη περίοδο, οπότε και δεν υπάρχουν τα περιθώρια να χαθεί.

– Ποιες είναι οι επιδόσεις των σημάτων μπίρας και ποιες των αναψυκτικών;

Μέχρι και την έναρξη του 2022 επιδιώξαμε και πετύχαμε να απορροφήσουμε εσωτερικά τις ανατιμήσεις.

– Στο πλαίσιο της στρατηγικής μας για το 2021, κάθε μάρκα είχε έναν βασικό ρόλο σε κάθε κανάλι, ενώ κάποια brands συνέβαλαν στην ανάπτυξή μας συνολικά. Συγκεκριμένα, η ανάπτυξή μας στο κανάλι του σούπερ μάρκετ προήλθε κυρίως από τα brands FIX Hellas, FIX Ανευ και Kaiser, οδηγώντας μας στο μερίδιο του 26,3%. Στο κανάλι της μικρής λιανικής, πρωτοστάτησαν οι Henninger, Kaiser και FIX Ανευ, με αποτέλεσμα την ανάπτυξή μας κατά 2,2 ποσοστιαίες μονάδες, με μερίδιο 19%. Αντίστοιχα, στο κανάλι του On Trade (εστίαση), παρά τις προκλήσεις και τους περιορισμούς, «καταλύτης» μας ήταν το brand του Mythos, με επιδόσεις που ξεπέρασαν την εκτιμώμενη ανάπτυξη του καναλιού.

Ως προς το κομμάτι των mixers, βλέπουμε πως αυτά σημειώνουν ανάπτυξη τόσο στο σούπερ μάρκετ όσο και στη μικρή λιανική, που αποτελούν και τα βασικά κανάλια της κατηγορίας. Η ανάπτυξη αυτή οδηγήθηκε κυρίως μέσω των flavors (σόδες με γεύσεις) και ειδικά των νέων γεύσεων που έχουν λανσαριστεί τα τελευταία χρόνια. Από την πλευρά μας, παρακολουθούμε την τάση των flavors, ωστόσο κινηθήκαμε πτωτικά στο τμήμα της κλασικής σόδας, που αποτελεί και τον μεγαλύτερο όγκο των πωλήσεών μας.

– Πλέον πολλές εταιρείες δραστηριοποιούνται στα αναψυκτικά και στα mixers. Πώς αντιμετωπίζει η Ολυμπιακή Ζυθοποιία τον αυξανόμενο ανταγωνισμό; Σχεδιάζει η εταιρεία νέα προϊόντα αλλά και την είσοδό της σε νέες κατηγορίες εντός του 2022;

– Η παραγωγή προϊόντων υψηλής ποιότητας και καινοτόμων προτάσεων που εμπλουτίζουν τις καταναλωτικές επιλογές, είναι κάτι που διαχρονικά μας χαρακτηρίζει, στο σύνολο των κατηγοριών που δραστηριοποιούμαστε. Ετσι, λοιπόν, και φέτος, παρά τις προκλήσεις, προγραμματίζουμε νέα λανσαρίσματα τόσο στην κατηγορία των mixers/flavors όσο και σε αυτή του μηλίτη.

Οντας πάντα ανοικτοί σε νέες προκλήσεις, προχωράμε κάθε φορά στο επόμενο βήμα με προσοχή και μόνον όταν είμαστε πεπεισμένοι ότι η όποια νέα κατηγορία ή νέο προϊόν έχουν να προσφέρουν κάτι ιδιαίτερο στους καταναλωτές. Ως μία ζυθοποιία με ισχυρά, τόσο εγχώρια όσο και διεθνή, σήματα που έχουν αγαπηθεί από το κοινό εντός και εκτός Ελλάδος, αντιμετωπίζουμε καθημερινά προκλήσεις και ευκαιρίες με αποτέλεσμα να παραμένουμε εκ φύσεως σε εγρήγορση.

– Πόσο έχει επιβαρυνθεί το κόστος παραγωγής; Εχουν περάσει οι αυξήσεις αυτές στις τιμές καταναλωτή και σε τι βαθμό; Πόσο αναμένεται να επηρεάσουν τις πωλήσεις τα περιθώρια κέρδους και οι πληθωριστικές πιέσεις;

– Κατ’ αρχήν, είναι σημαντικό να αντιληφθούμε ότι πρόκειται για ένα μεγάλο παγκόσμιο κύμα ανατιμήσεων, που ξεκίνησε από την προηγούμενη χρονιά σε όλους τους βασικούς τομείς που σχετίζονται με τη βιομηχανία, και στη δική μας περίπτωση με την αγορά της μπίρας, όπως είναι η ενέργεια, οι μεταφορές, οι πρώτες ύλες, τα υλικά συσκευασίας. Παρ’ όλα αυτά, μέχρι και την έναρξη του 2022 επιδιώξαμε και πετύχαμε να απορροφήσουμε εσωτερικά αυτές τις αυξήσεις, ώστε να μην επηρεαστούν οι τελικές τιμές προς τους καταναλωτές.

Ωστόσο, λόγω του μεγέθους των επιβαρύνσεων στις πρώτες ύλες με αντίκτυπο πλέον και στα καταναλωτικά αγαθά, σε συνδυασμό με την υψηλότατη φορολογία της κατηγορίας μας, είναι αναπόφευκτη η αύξηση στις τιμές των προϊόντων μας, η οποία σαφώς και επιδιώκουμε να είναι η χαμηλότερη δυνατή σε μονοψήφιο ποσοστό. Γι’ αυτό και όχι μόνο θα συνεχίσουμε, αλλά θα εντατικοποιήσουμε τις προωθητικές ενέργειες στο σύνολο σχεδόν των προϊόντων μας, ώστε να επιτευχθεί η μικρότερη δυνατή επιβάρυνση για τον καταναλωτή.

Σχέδιο για επενδύσεις 35-40 εκατ. ευρώ ετησίως την επόμενη 5ετία

Επενδύσεις 35-40 εκατ. ευρώ προγραμματίζει για την προσεχή πενταετία η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, οι οποίες θα εστιασθούν στους πυλώνες της υγιεινής και της ασφάλειας, στον εκσυγχρονισμό των παραγωγικών υποδομών, αλλά και στις νέες τεχνολογίες. Την ίδια ώρα, βεβαίως, η εταιρεία είναι και αυτή αντιμέτωπη με το κύμα ανατιμήσεων, κυρίως σε ό,τι αφορά το ενεργειακό και μεταφορικό κόστος, τις πρώτες ύλες και φυσικά τα υλικά συσκευασίας. 

– Ποιες επενδύσεις πραγματοποίησε η εταιρεία το 2021 και τι προβλέπει το επενδυτικό της πρόγραμμα για το 2022 και την επόμενη πενταετία;

– Τη χρονιά που μας πέρασε, οι επενδύσεις μας –της τάξεως των 6 εκατ. ευρώ– επικεντρώθηκαν κυρίως στην περαιτέρω ενίσχυση του εξοπλισμού και των συστημάτων σχετικά με την υγεία και ασφάλεια, σε όλες μας τις εγκαταστάσεις, καθώς ανεξαρτήτως της πανδημίας ακολουθούμε πολύ συγκεκριμένη στρατηγική γύρω από αυτό το κομμάτι. Παράλληλα, αφορούσαν νέες υποδομές σχετικές με την παραγωγική μας διαδικασία και με την ενίσχυση και ενοποίηση των συστημάτων μας πανελλαδικά, με έμφαση στις νέες τεχνολογίες ως βασική παροχή για τους ανθρώπους μας. Τόσο τη φετινή χρονιά, όσο και την επόμενη πενταετία, θα συνεχίσουμε σταθερά το επενδυτικό μας πλάνο, το οποίο εκτιμάται μεταξύ 35 και 40 εκατ. ευρώ, εστιάζοντας στους τομείς της υγείας και ασφάλειας, των υποδομών των εργοστασίων μας, της βιώσιμης ανάπτυξης, των νέων τεχνολογιών και του εξοπλισμού που συνδέεται με εμπορικές δραστηριότητες.

Ο CEO της εταιρείας Ντέγιαν Μπέκο στην «Κ»: Αναπόφευκτες οι αυξήσεις τιμών σε προϊόντα-1
Τη χρονιά που μας πέρασε, οι επενδύσεις –της τάξεως των 6 εκατ. ευρώ– επικεντρώθηκαν κυρίως στην περαιτέρω ενίσχυση του εξοπλισμού και των συστημάτων σχετικά με την υγεία και ασφάλεια, σε όλες τις εγκαταστάσεις της «Ο.Ζ.».

– Κατά πόσον η πανδημία επηρέασε τις επενδυτικές αποφάσεις της εταιρείας και προς ποια κατεύθυνση; 

– Σίγουρα, στο πλαίσιο της προσπάθειας να αντεπεξέλθουμε όσο το δυνατόν καλύτερα απέναντι σε μια πανδημία, έπρεπε να είμαστε άμεσοι στις αντιδράσεις μας, σίγουροι για τις αποφάσεις μας και κυρίως ευέλικτοι και προσαρμοστικοί, επιλέγοντας τις ορθότερες προτεραιότητες. Και οφείλω να πω ότι τα καταφέραμε αρκετά καλά. Με την υγεία και ασφάλεια ως μόνιμη προτεραιότητά μας, σαφώς και ο τομέας αυτός ήταν πρώτος στην ατζέντα μας, σε συνδυασμό με την περαιτέρω ενίσχυση και ενοποίηση των τεχνολογικών μας υποδομών, όπως άλλωστε όριζαν οι συνθήκες. Σε κάθε περίπτωση, εκτός των παραπάνω, σταθερή θέση στον σχεδιασμό του επενδυτικού μας πλάνου κατέχει η διαρκής αναβάθμιση του εξοπλισμού των παραγωγικών μας μονάδων, σε άμεση συνάρτηση και με το πρόγραμμα βιώσιμης ανάπτυξης που υλοποιούμε για συνεχή μείωση του περιβαλλοντικού μας αποτυπώματος.
 
– Tο 2021 η «Ο.Ζ.» ανακοίνωσε την εγκατάσταση συστήματος ηλιακών συλλεκτών στη μονάδα της Σίνδου. Ποιες ακόμη επενδύσεις στην κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης έχει πραγματοποιήσει η εταιρεία και τι προγραμματίζει; 

– Στο πλαίσιο της στρατηγικής βιώσιμης ανάπτυξης «Μαζί προς το ΜΗΔΕΝ» που στοχευμένα υλοποιούμε, έχουμε θέσει τέσσερις βασικούς πυλώνες δράσης, βάσει μετρήσιμων βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων. Το πιλοτικό πρόγραμμα αξιοποίησης της ηλιακής ενέργειας, που ξεκινήσαμε πέρυσι στο εργοστάσιο της Σίνδου, αποτελεί ακόμη μια πρωτοβουλία προς την εκμηδένιση του περιβαλλοντικού μας αποτυπώματος, που βρίσκεται σε εξέλιξη. Πρόκειται για μια συνεργασία, με εξειδικευμένο συνεργάτη, όπου μέσω της εγκατάστασης ηλιακών συλλεκτών θα καλυφθεί μέρος των ενεργειακών αναγκών της παραγωγικής μας διαδικασίας. Μία βέλτιστη πρακτική για τον κλάδο, που οδηγεί σε ολοένα και μεγαλύτερη αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Προς την ίδια κατεύθυνση, υλοποιούμε πληθώρα δράσεων για τον περιορισμό του περιβαλλοντικού αντικτύπου μας και τη διαφύλαξη των υδάτινων πόρων, έχοντας καταφέρει κατά την τελευταία διετία ενδεικτικά, μείωση 7% στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, 13% στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, 5% στην κατανάλωση θερμικής ενέργειας και 19% στη χρήση νερού κατά την παραγωγική διαδικασία.

Προγράμματα και πρωτοβουλίες που αφορούν όλο το φάσμα της λειτουργίας μας με γνώμονα τη βιώσιμη ανάπτυξη, αποτελούν και θα αποτελούν σημαντικό μέρος του επενδυτικού μας πλάνου, συμπεριλαμβανομένων των ενεργειών μας για την υγεία και ασφάλεια, την προώθηση της υπεύθυνης κατανάλωσης και για τη στήριξη της κοινωνίας ευρύτερα, όπου απαιτείται. Μάλιστα, με τη δημοσίευση του νέου μας απολογισμού βιώσιμης ανάπτυξης, σε λίγο καιρό θα έχετε την ευκαιρία να δείτε όχι μόνο την πρόοδο που έχουμε κάνει αλλά και τους φιλόδοξους στόχους που έχουμε θέσει ως προς αυτή την κατεύθυνση.

Ο στόχος μείωσης του κόστους

– Αποτελούν οι επενδύσεις στην εγκατάσταση ηλιακών συλλεκτών λύση και για τη μείωση του ενεργειακού κόστους; Γενικότερα, τι εναλλακτικές εφαρμόζει η εταιρεία για τη μείωση του κόστους παραγωγής;

– Για να φτάσεις στο σημείο να αποκομίσεις καρπούς, πρέπει να επενδύσεις. Να σπείρεις, να ασχοληθείς, να φροντίσεις και μετά να θερίσεις. Γι’ αυτό και εκτός των βραχυπρόθεσμων στόχων, έχουν τεθεί και μακροπρόθεσμοι που προσβλέπουν ότι η συνολική μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος θα συνεπάγεται και μείωση στα κοστολόγια. Τη δεδομένη στιγμή ωστόσο, εκτός από τις προσπάθειες για οικονομίες κλίμακος, όπου είναι εφικτό, δεν μπορούμε να συζητάμε για μειώσεις στο ενεργειακό κόστος, ιδίως με το κύμα ανατιμήσεων που ήδη αντιμετωπίζουμε.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT