Ο Λάμπρος Παπακωνσταντίνου στην «Κ»: Σχέδιο νέων εξαγορών από την Ideal Holdings

Ο Λάμπρος Παπακωνσταντίνου στην «Κ»: Σχέδιο νέων εξαγορών από την Ideal Holdings

Για το deal στη Νότια Αφρική και την πορεία των επενδύσεων της εταιρείας μιλάει ο πρόεδρός της Λάμπρος Παπακωνσταντίνου

9' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε δύο νέες επενδύσεις μέχρι το τέλος του έτους σχεδιάζει να προχωρήσει η Ideal Holdings, εκ των οποίων η μία θα αφορά τον κλάδο της κυβερνοασφάλειας. Η εισηγμένη, η οποία άλλαξε ιδιοκτησιακό καθεστώς τη χρονιά που πέρασε και πλέον βρίσκεται σε τροχιά δυναμικής ανάπτυξης, ξεκίνησε θετικά το α΄ τρίμηνο του 2022 έχοντας προχωρήσει ήδη σε μια μεγάλη εξαγορά, αυτήν της Coleus Packaging, στη Νότια Αφρική. Για τις λεπτομέρειες της εξαγοράς, την επίδραση των γεωπολιτικών εξελίξεων στην εταιρεία και το πώς αντιμετωπίζει την αύξηση του κόστους παραγωγής μιλάει σήμερα στην «Καθημερινή της Κυριακής» ο κ. Λάμπρος Παπακωνσταντίνου, πρόεδρος της Ideal Holdings.

– Μετά την ανάπτυξη 43% το 2021, ποιος είναι ο στόχος για κύκλο εργασιών και κέρδη το 2022;

– Δεν έχουμε κάνει επισήμως προβλέψεις για το 2022 γιατί η πολιτική μας, καθώς το σχήμα είναι νέο, είναι να βλέπει ο κόσμος πρώτα κάποια σημάδια από τη δουλειά μας και μετά να προχωρούμε σε προβλέψεις. Αυτή τη στιγμή, αυτό το οποίο μπορούμε να πούμε για το 2021 κατ’ αρχάς είναι ότι για εμάς τα αποτελέσματα και η άνοδος των εσόδων, αλλά και της κερδοφορίας ήταν κάτι το αναμενόμενο, γιατί βλέπαμε πώς πήγαιναν, πώς μεγάλωναν οι εταιρείες, οι επενδύσεις μας. Και οι τρεις επενδύσεις μας, ήτοι στην κυβερνοασφάλεια (μέσω της εταιρείας Adacom), στην παραγωγή μεταλλικών πωμάτων (μέσω της εταιρείας Astir Vitogiannis) και στα premium mixers (αναψυκτικά για την παρασκευή κοκτέιλ μέσω της Three Cents) πήγαν καλύτερα όχι μόνο σε σύγκριση με το 2020 που ήταν έτος κορωνοϊού, αλλά και σε σύγκριση με το 2019. Το 2022, από τα σημάδια που έχουμε στο α΄ τρίμηνο –με την επισήμανση ωστόσο ότι είναι πολύ νωρίς ακόμη– και οι τρεις μας επενδύσεις βρίσκονται εντός προϋπολογισμού ή θα έλεγα καλύτερα από όσο έχουμε προϋπολογίσει. Και σίγουρα αυτά που έχουμε προϋπολογίσει για το 2022 δεν είναι χαμηλότερα από τα επίπεδα του 2021.

– Πού αποδίδετε το γεγονός ότι η πορεία και των τριών επενδύσεων ήταν το 2021 καλύτερη και από αυτήν του 2019, δεδομένου μάλιστα ότι και το 2021 ήταν μια χρονιά με πολλούς περιορισμούς λόγω κορωνοϊού;

– Κατ’ αρχάς, εγώ εκτιμώ ότι έχουμε κάνει πολύ σωστή επιλογή στις επενδύσεις μας και αυτό αποδεικνύεται από τα αποτελέσματα. Ανά κατηγορία έχουν συμβεί τα εξής: η κυβερνοασφάλεια με βάση και τα όσα συμβαίνουν γύρω μας ήταν σε ανάπτυξη το 2021 και είναι βέβαιο ότι και τα επόμενα χρόνια θα έχει ανάπτυξη. Γι’ αυτόν τον λόγο άλλωστε θα συνεχίσουμε να επενδύουμε σε αυτόν τον κλάδο.

Η ανάπτυξη στην επένδυση της παραγωγής μεταλλικών πωμάτων ήταν της τάξης του 38%. Μάλιστα, η αύξηση ήταν τόσο στην αξία όσο και στον όγκο πωλήσεων, διότι υπάρχει στροφή στη γυάλινη συσκευασία, η οποία απαιτεί πώμα. Επομένως, όσο αυξάνεται η χρήση γυάλινης συσκευασίας θα αυξάνεται και η δική μας δουλειά. Επιπλέον, το 2021 είχαν αυξηθεί οι τιμές σε κάποιες πρώτες ύλες, οπότε κατ’ επέκταση αυξήθηκαν και τα δικά μας έσοδα, καθώς τιμολογούμε υψηλότερα. Σε ό,τι αφορά, τέλος, τα mixers, νομίζω ότι αποδεικνύεται σιγά σιγά η δυναμικότητα του προϊόντος Three Cents, η οποία είναι πολύ διαφορετική από οτιδήποτε άλλο κυκλοφορεί στην αγορά. Απόδειξη αυτού είναι ότι όλοι προσπαθούν να μας αντιγράψουν. Μου προξενεί τρομακτική εντύπωση ότι δεν υπάρχει πρωτοτυπία στην Ελλάδα. Πολύ σημαντικό στοιχείο για την ανάπτυξη των Three Cents είναι ότι αυξήθηκαν σημαντικά οι εξαγωγές των προϊόντων. Συγκεκριμένα, το 35% των πωλήσεων προέρχεται από το εξωτερικό, με την αυξητική τάση να συνεχίζεται. Αυτό αποτελεί δείγμα της ανόδου του προϊόντος, πέραν των διεθνών βραβείων που απέσπασε.

– Πόσο εκτιμάτε ότι μπορεί να επηρεάσουν οι πρόσφατες γεωπολιτικές εξελίξεις την πορεία της εταιρείας αλλά και τον επενδυτικό σχεδιασμό σας;

Σε τροχιά δυναμικής ανάπτυξης τόσο ο κλάδος της κυβερνοασφάλειας όσο και αυτοί της παραγωγής μεταλλικών πωμάτων και των premium mixers.

– Κατ’ αρχάς, οι εξελίξεις αυτές δεν έχουν σε όλες τις επενδύσεις μας την ίδια επίπτωση. Δεύτερον, δεν επηρεάζουν ακόμη τόσο σημαντικά. Η κυβερνοασφάλεια είναι μια αγορά η οποία, λόγω των εξελίξεων, λογικά θα αναπτυχθεί ακόμη περισσότερο τα επόμενα χρόνια.

Σε ό,τι αφορά τον τομέα των μεταλλικών πωμάτων, με την εξαγορά της Coleus Packaging που κάναμε πρόσφατα διπλασιάζουμε τα μεγέθη μας. Η Astir Vitogiannis δεν είχε περισσότερο από το 7% του κύκλου εργασιών της στην Ελλάδα. Επομένως δεν είναι ένα προϊόν το οποίο επηρεάζεται από το τι συμβαίνει στην ελληνική αγορά. Σίγουρα επηρεάζεται από τις εξελίξεις, από τον πληθωρισμό, από την άνοδο των τιμών των πρώτων υλών. Επιπλέον, όπως προανέφερα, υπάρχει μια στροφή στη συσκευασία, από την πλαστική στη γυάλινη. Δεύτερον, επειδή έχει αυξηθεί η τιμή του αλουμινίου, έχει ακριβύνει και η συσκευασία του αλουμινένιου κουτιού, και μάλιστα δυσανάλογα. Οι βιομηχανίες του κλάδου αυτού έχουν φτάσει σε επίπεδα-ρεκόρ την παραγωγή τους και είναι πολύ δύσκολο να την αυξήσουν περισσότερο, διότι απαιτούνται νέες μονάδες. Η κατασκευή νέων μονάδων χρειάζεται τρία χρόνια. Τούτο έχει συμβάλει επίσης στην αύξηση της χρήσης της γυάλινης συσκευασίας. Επιπλέον έχει αυξηθεί πολύ η χρήση της γυάλινης συσκευασίας στην Αφρική, με ρυθμούς μάλιστα πολύ μεγαλύτερους απ’ ό,τι στις άλλες περιοχές. Αυτό σχετίζεται και με το γεγονός ότι τα προϊόντα στη γυάλινη συσκευασία έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής σε σύγκριση με τα άλλα είδη συσκευασιών.

Το 31% των πωλήσεων είναι στην Αφρική και το 37% στην Ευρώπη. Η Coleus έχει το 100% των πωλήσεών της στην Αφρική. Συνολικά δηλαδή τα εργοστάσιά μας θα έχουν στην Ευρώπη, που επηρεάζεται περισσότερο από τις γεωπολιτικές εξελίξεις, μόνο το 20% των πωλήσεων και το άλλο 80% θα είναι στον υπόλοιπο κόσμο. Οι πωλήσεις στην Ελλάδα θα αντιστοιχούν μόλις στο 3%.

Ο κλάδος των mixers κανονικά θα έπρεπε να επηρεασθεί. Ωστόσο, επειδή ανοίγουμε καινούργιες αγορές και είμαστε σε φάση ανάπτυξης και επειδή είναι ένα προϊόν στο οποίο εμείς θα επενδύσουμε περισσότερο στο κομμάτι του μάρκετινγκ και της διαφήμισης, εκτιμούμε ότι η ανοδική πορεία που καταγράφεται στο πρώτο τρίμηνο θα συνεχισθεί και στα επόμενα τρία.

– Πόσο οι εξελίξεις και ειδικότερα οι ανατιμήσεις μπορούν να επηρεάσουν τα περιθώρια κέρδους;

– Το σίγουρο είναι ότι σε όλες τις εταιρείες τα περιθώρια κέρδους θα συμπιεστούν. Εμείς εκτιμούμε ότι δεν θα έχουμε και στις τρεις επενδύσεις ακριβώς την ίδια πίεση στις τιμές. Επιπλέον, επειδή μεγαλώνει ταυτόχρονα ο κύκλος εργασιών μας, απορροφά κι ένα κομμάτι του κόστους. Στο τέλος εκτιμούμε ότι θα αποσβέσουμε τυχόν πίεση στα περιθώρια κέρδους μέσω της αύξησης του κύκλου εργασιών.

– Με ποιους τρόπους αντιμετωπίζετε τις επιπτώσεις της αύξησης του κόστους παραγωγής;

– Οσες εταιρείες μπόρεσαν, μετέφεραν ένα κομμάτι του κόστους στον επόμενο. Και αυτό είναι απολύτως λογικό. Το θέμα είναι τι γίνεται την επόμενη ημέρα. Αν και πολύ θα το ήθελα, το σενάριο της γρήγορης λύσης δεν υπάρχει και εκτιμώ ότι θα συνεχιστούν οι πληθωριστικές πιέσεις, ενδεχομένως και μετά τον Σεπτέμβριο και ίσως και αργότερα. Μια λύση λοιπόν είναι ότι ένα κομμάτι του κόστους μεταβιβάζεται στην εφοδιαστική αλυσίδα και ταυτόχρονα ψάχνεις εναλλακτικές επιλογές. Εναλλακτικές επιλογές ενέργειας, οι οποίες δυστυχώς μέχρι στιγμής είναι περιορισμένες. Θα μπορούσε κάλλιστα να δοθεί η δυνατότητα στη βιομηχανία να κάνει συμβόλαιο one-to-one με έναν παραγωγό ενέργειας. Να πηγαίνει δηλαδή μια βιομηχανία και να συμφωνεί με έναν που έχει παραγωγή από εναλλακτικές πηγές να αγοράσει όλη την παραγωγή του. Αυτό θα μείωνε αισθητά το κόστος.

Αναζητούμε, επίσης, εναλλακτικές πηγές μεταφοράς του προϊόντος. Λόγω της αύξησης των ναύλων για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, προχωρήσαμε σε μαζική αγορά πρώτης ύλης που τη φέραμε με ένα μικρό πλοίο μεταφοράς ξηρού φορτίου, επιλογή η οποία μας μείωσε πολύ το κόστος. Επίσης προαγοράσαμε προϊόν. Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν μπορείς να μεταφέρεις συνεχώς το δικό σου κόστος στον επόμενο, διότι αυτό θα οδηγήσει σε υποχώρηση της ζήτησης και θα σου γυρίσει μπούμερανγκ.

Ο Λάμπρος Παπακωνσταντίνου στην «Κ»: Σχέδιο νέων εξαγορών από την Ideal Holdings-1
Για τη μονάδα της Astir Vitogiannis στην Αθήνα έχουν προγραμματιστεί δύο μεγάλες επενδύσεις για το 2022-2023.

Ενίσχυση τζίρου και κερδών με τη συμφωνία στη Νότια Αφρική

Σε μεγάλο διεθνή παίκτη στον κλάδο της κατασκευής μεταλλικών πωμάτων μετατρέπεται η Astir Vitogiannis μετά την εξαγορά της νοτιοαφρικανικής Coleus Packaging. Ο επενδυτικός σχεδιασμός της Ideal Holdings το 2022 δεν σταματά εκεί. 

– Για ποιον λόγο επελέγη η επένδυση στην Coleus Packaging; Τι προσφέρει στην Ideal Holdings και στην Astir Vitogiannis; Θα γίνουν άλλες επενδύσεις στις μονάδες της Coleus;

– Η επένδυση αυτή διπλασιάζει τα μεγέθη της Astir Vitogiannis και αυξάνει τον κύκλο εργασιών της Ideal Holdings με βάση τις επιδόσεις του 2021 κατά 33%, ενώ αυξάνονται ισόποσα και τα λειτουργικά κέρδη. Η επένδυση αυτή καθιστά επίσης την Astir Vitogiannis διεθνή παίκτη. Σήμερα εμείς έχουμε το 4% της παγκόσμιας παραγωγής μεταλλικών πωμάτων. Αυξάνουμε κατά 45% τα EBITDA της και ταυτόχρονα ενισχύουμε την παρουσία μας στην Αφρική, στην αγορά που αναπτύσσεται με τους υψηλότερους ρυθμούς. Αγοράζουμε έχοντας ένα πολύ καλό συμβόλαιο με τον πωλητή, την AB InBev, που είναι η μεγαλύτερη ζυθοποιία στον κόσμο, για αρκετά χρόνια, δηλαδή να την προμηθεύουμε με μεταλλικά πώματα, απορροφώντας έτσι ένα μεγάλο κομμάτι της παραγωγής. Διασφαλίσαμε επίσης χρηματοδότηση από τη μεγαλύτερη τράπεζα της Νοτίου Αφρικής και επομένως ούτε συναλλαγματικό ρίσκο έχουμε γιατί χρησιμοποιούμε κεφάλαια της εκεί περιοχής.

Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζουμε τα έσοδά μας και την κερδοφορία μας για τα επόμενα χρόνια. Επιπλέον, είχε πολύ καλή αποτίμηση. Αγοράσαμε ακριβώς ίδια μονάδα στο 50% της επένδυσης που κάναμε στην Αθήνα. Αυτό ενισχύει τα κέρδη μας ανά μετοχή και ενισχύει την κερδοφορία μας. 
Εχουμε δεσμευτεί ότι εμείς θα αυξήσουμε την παραγωγική δυναμικότητα και θα προσθέσουμε μία ακόμη μηχανή παραγωγής, όπως θα κάνουμε και στην Αθήνα. Για τη μονάδα στην Αθήνα έχουμε προγραμματίσει 2 μεγάλες επενδύσεις για το 2022-2023. 
 
– Συνολικά ο επενδυτικός σχεδιασμός της Ideal Holdings ποιος είναι για το επόμενο διάστημα;

-Στο κομμάτι της κυβερνοασφάλειας εξετάζουμε κάποιες περιπτώσεις εξαγορών. Εκεί θέλουμε να επενδύσουμε περαιτέρω και εκτιμούμε ότι μέχρι τον Ιούνιο θα έχουμε νέα. Στον χώρο συνολικά του IT (τεχνολογία πληροφοριών) εξετάζουμε περιπτώσεις και θα θέλαμε μέχρι τέλους της χρονιάς να έχουμε κάνει μία έως δύο επενδύσεις, εκ των οποίων η μία θα αφορά την κυβερνοασφάλεια. Και θέλουμε να είμαστε οι μεγαλύτεροι στην Ελλάδα. Εξετάζουμε επενδύσεις και σε άλλες εταιρείες που βρίσκονται σε άλλους κλάδους, πέραν αυτών στους οποίους ήδη δραστηριοποιείται η Ideal Holdings σήμερα. 

Εχουμε μία συγκεκριμένη φιλοσοφία για τις επενδύσεις που κάνουμε: πρώτον, δεν επενδύουμε σε μειοψηφικές συμμετοχές. Δεύτερον, δεν επενδύουμε εάν δεν μπορούμε να τεκμηριώσουμε με τα δικά μας μοντέλα ότι ο δείκτης εσωτερικής απόδοσης θα είναι μεγαλύτερος του 15%. Τρίτον, δεν επενδύουμε εάν δεν είναι ξεκάθαρο ότι έπειτα από κάποιο διάστημα, εάν αποφασίσουμε να αποεπενδύσουμε, θα υπάρχει αγοραστής. Επίσης, η όποια νέα επένδυση θα πρέπει να δημιουργεί αξία στις ήδη υπάρχουσες επενδύσεις. Επομένως, εάν εμφανιστεί εταιρεία που πληροί αυτές τις προϋποθέσεις και έχει καλό μάνατζμεντ, καλό cash flow, παρουσιάζει προοπτική ανάπτυξης, την εξετάζουμε ανεξαρτήτως κλάδου. Δεν επενδύουμε σε εταιρείες που χρειάζονται αναδιάρθρωση χρεών.

Ερχονται επιχειρηματικές ανακατατάξεις

– Συνολικά με βάση και την εμπειρία σας ποιες εκτιμάτε ότι θα είναι οι επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία και στην εγχώρια επιχειρηματικότητα από τις τελευταίες εξελίξεις; 

Κατ’ αρχάς η ανάπτυξη που αναμενόταν για το 2022 θα είναι μικρότερη, αλλά η οικονομία παρ’ όλα αυτά θα αναπτυχθεί. Οι ελληνικές επιχειρήσεις, όπως έχουμε δει και στο παρελθόν, θα προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Αλλωστε όποιος δεν προσαρμοστεί θα έχει βραχύ βίο. Εκτιμώ ότι θα υπάρξουν και ανακατατάξεις και ενδεχομένως θα προχωρήσουμε πιο γρήγορα σε κάποιους εταιρικούς μετασχηματισμούς, εξαγορές, συγχωνεύσεις, συνενώσεις, διότι θα πρέπει να πάμε σε πιο υγιείς ισολογισμούς και σε αύξηση των μεγεθών. Επιπλέον, μέσω της αλλαγής που συντελείται παγκοσμίως ίσως αναπτύξουμε και κάποιες άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες στην Ελλάδα που τις είχαμε είτε παραμελήσει είτε περιορίσει. Ελπίζουμε ότι θα υπάρξει πολιτική σε αυτή την κατεύθυνση, διότι αποδεικνύεται ότι υπάρχουν εταιρείες στην Ελλάδα που μπορούν να σταθούν και σε διεθνές επίπεδο. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις, αλλά χρειάζονται κάποια υποστήριξη από το κράτος. Και δεν εννοώ ενίσχυση, αλλά υποστήριξη στις βασικές επιλογές τους. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT