Χριστίνα Πουλίτση στην «Κ»: Στο μπελκάντο ανήκει η φωνή μου

Χριστίνα Πουλίτση στην «Κ»: Στο μπελκάντο ανήκει η φωνή μου

Η σοπράνο Χριστίνα Πουλίτση μιλάει στην «Κ» για τον ρόλο της Ελβίρας στους «Πουριτανούς» του Μπελίνι και τον Ζούμπιν Μέτα

4' 19" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μετά την εντυπωσιακή της εμφάνιση στο πλευρό του Πλάσιντο Ντομίνγκο στη Μονή Τοπλού της Κρήτης τον περασμένο Ιούλιο η δημοφιλής διεθνής σοπράνο Χριστίνα Πουλίτση επιστρέφει στην Aθήνα ως Ελβίρα στην όπερα του Βιντσέντσο Μπελίνι «Οι Πουριτανοί» σε συναυλιακή μορφή στο Ολύμπια – Δημοτικό Θέατρο Μαρία Κάλλας (Σάββατο 14 Οκτωβρίου).

Είναι ο δεύτερος ρόλος της Πουλίτση στο μπελκαντιστικό ρεπερτόριο, και εμπνευσμένη επιλογή του καλλιτεχνικού διευθυντή του Θεάτρου, Ολιβιέ Ντεκότ, μετά την επιτυχή εμφάνισή της ως Λουτσία ντι Λαμερμούρ στην ΕΛΣ το 2018. «Οπως είναι φυσικό, μετά από 270 παραστάσεις ως Βασίλισσα της Νύχτας σε διαφορετικές διεθνείς παραγωγές, ήθελα να κάνω μετάβαση και σε άλλους ρόλους. Με τη Λουτσία, τον πρώτο μεγάλο μπελκαντιστικό ρόλο μου, μπορώ να πω ότι ενηλικιώθηκα μουσικά. Ηταν σταθμός στην πορεία μου και ανακάλυψα ότι αυτή τη στιγμή εκεί, στο μπελκάντο, ανήκει η φωνή μου, καθώς και σε γερμανικούς ρόλους όπως της Κονστάντσε στην “Απαγωγή από το σεράι” και της Ζερμπινέτα στην “Αριάδνη”».

Η πορεία της ξεκίνησε όταν, έπειτα από σπουδές στο Ωδείο Αθηνών και στο τμήμα Μουσικολογίας στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο, κέρδισε τις υποτροφίες «Μαρία Κάλλας» και «Αλεξάνδρα Τριάντη» και το 2007 συνέχισε για Μάστερ στο Πανεπιστήμιο Τεχνών του Βερολίνου. Εκεί τελειοποίησε την τεχνική της με τη Γερμανίδα σοπράνο Ντάγκμαρ Σελενμπέργκερ, «η οποία με μεταμόρφωσε και έθεσε τις βάσεις για την τεχνική μου στο οπερατικό τραγούδι. Οταν πήγα δεν είχα σωστά τοποθετημένη φωνή, ούτε καλές ψηλές νότες. Ομως διέγνωσε αμέσως ότι είμαι κολορατούρα σοπράνο και σε δύο μήνες, έπειτα από καθημερινά μαθήματα, μπορούσα να τραγουδήσω όλο αυτό το ρεπερτόριο, σαν να άνοιξε μια πόρτα στη φωνή μου και προστέθηκε μια οκτάβα». Ακολούθησαν μαθήματα με την Μπριγκίτε Αϊζενφελντ, η οποία έδωσε στην Πουλίτση την αυτοπεποίθηση που χρειαζόταν για να βγαίνει στη σκηνή χωρίς φόβο. «Πηγαίνω ακόμη τακτικά στο Βερολίνο και μελετώ μαζί της. Διότι στο επάγγελμά μας η μάθηση και η εξάσκηση της φωνής δεν σταματάει ποτέ», μας λέει.

Κατά τη διάρκεια των σπουδών της στο Βερολίνο, η Πουλίτση ξεκίνησε σειρά ακροάσεων για ν’ αποκτήσει εμπειρία. Στη δεύτερη ακρόαση, το 2010, της προσφέρθηκε μια θέση σε μια μικρή όπερα της Δρέσδης, ως «Βασίλισσα της Νύχτας». Την ίδια εποχή πήρε μέρος σε έναν φωνητικό διαγωνισμό στη Βιέννη όπου, μετά την εμφάνισή της, την πλησίασε ένας κύριος, ονόματι Μίκαελ Εκμπερτ, και της είπε ότι ήξερε κάποιον που αν την ακούσει και «αποφανθεί ότι έχετε μέλλον θα σας βοηθήσω να βρείτε ατζέντη». «Ο φίλος δεν ήταν άλλος από τον μαέστρο Ζούμπιν Μέτα», θυμάται η Πουλίτση, «νόμιζα ότι έκανε πλάκα, όμως μου κανόνισε ακρόαση μαζί του στο Μόναχο».

Με τη Λουτσία, τον πρώτο μεγάλο μπελκαντιστικό ρόλο μου, μπορώ να πω ότι ενηλικιώθηκα μουσικά. Ηταν σταθμός στην πορεία μου.

Του τραγούδησε τη «Βασίλισσα της Νύχτας» από τον «Μαγικό Αυλό» του Μότσαρτ και Τζίλντα από τον «Ριγολέττο» του Βέρντι. «Με άκουγε με κλειστά μάτια και κεφάλι σκυμμένο προς το πάτωμα. Νόμιζα ότι τον είχε πάρει ο ύπνος και σκεπτόμουν “Θεέ μου, τραγουδώ τόσο βαρετά ώστε ένας μεγάλος μαέστρος αποκοιμήθηκε ακούγοντάς με”. Αλλά στο τέλος σήκωσε τα μάτια και αναφώνησε “θαυμάσια”». Σε λίγες μέρες, η Πουλίτση έλαβε τηλεφώνημα από τη διεύθυνση της Οπερας της Δρέσδης όπου, κατόπιν προτροπής του Ισραηλινού μαέστρου, την προσκαλούσε σε ακρόαση για τη «Βασίλισσα της Νύχτας» μετά την οποία της έδωσαν συμβόλαιο για τρεις παραστάσεις.

Ομως η στήριξη του Ζούμπιν Μέτα δεν σταμάτησε εκεί. Παρακολουθούσε την πρόοδό της και μια μέρα την κάλεσε για ακρόαση στη Φλωρεντία. Πάλι τον εντυπωσίασε, και την επομένη της τηλεφώνησαν από τη διεύθυνση του περίφημου Μaggio Μusicale Fiorentino και της προσέφεραν τον ρόλο της Τζίλντα στον «Ριγολέττο» για τη σεζόν του 2015. «Ηταν μια υπέροχη εμπειρία», σημειώνει. Υστερα από εκείνη τη συναυλία συμφώνησε με τον Μέτα να συνεργαστούν στη συναυλία που έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η Πουλίτση τραγούδησε τότε τρεις άριες και με εκείνη τη συναυλία έκανε το ντεμπούτο της στο ελληνικό κοινό. Το 2019 συνέχισε με ένα θριαμβευτικό άνοιγμα στο Αμβούργο ως Βιολέτα στην «Τραβιάτα» του Βέρντι. Ομως η πανδημία χάλασε πολλά από τα σχέδιά της, συμπεριλαμβανομένων και παραγωγών της Λουτσία ντι Λαμερμούρ.

Βαρίδια και ισορροπίες

Στο μεταξύ, έκανε οικογένεια και απέκτησε το πρώτο της παιδί. Πώς επηρεάζει η μητρότητα τη ζωή και την καριέρα μιας διεθνούς τραγουδίστριας – την πιο σκληρή καριέρα για μια γυναίκα, καθότι συνεπάγεται συνεχή ταξίδια και παραμονή μακριά από το σπίτι; «Αυτό είναι πολύ προσωπικό θέμα και εξαρτάται από το πώς τοποθετεί κανείς τα βαρίδια για να ισορροπήσει τις διαφορετικές πτυχές της ζωής του. Οταν κάνεις ένα παιδί, είναι δική σου απόφαση, ως γυναίκα, τι είδους μητέρα θέλεις να είσαι. Η προσωπική μου εμπειρία είναι ότι δεν μπορείς να συνεχίσεις και στα δύο με την ίδια φόρτσα όπως πριν. Ετσι το πρώτο διάστημα της ζωής της κόρης μου, αποφάσισα ναι είμαι πιο πολύ εδώ και να κάνω λίγο πίσω τα επαγγελματικά μου. Πάντως, μετά τη γέννηση του παιδιού μου η έκταση της φωνής μου αναπτύχθηκε και δυνάμωσε η χαμηλή της ζώνη, κάτι που φάνηκε και στις πρόβες που κάνουμε τώρα για τους “Πουριτανούς”».

Από τον καινούργιο χρόνο ξεκινάει πάλι δυναμικά. Τον Ιούνιο του 2024 θα τραγουδήσει Κοντσάντσε από την «Απαγωγή από το σεράι» του Μότσαρτ στο Φεστιβάλ Ακρας του Ισραήλ με μαέστρο τον Ζερεμί Ρόρερ, και την «Κάρμινα Μπουράνα» του Καρλ Ορφ στο Barbican Centre με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου και μαέστρο τον Τζαναντρέα Νοσέντα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT